Gå til innhold

"tap av ferie" når ferie under fedrekvote?


nick_341301

Anbefalte innlegg

Hei!

Stemmer det at jeg "mister" mine 5 uker med ferie hvis de avvikles når far har pappaperm? Dvs, at min permisjon da ikke blir forskjøvet med 5 uker? Når jeg fikk mitt første barn jobbet jeg mens far hadde pappaperm, denne gangen vurderer jeg å ta ferie, men har hørt at da mister jeg de 5 ukene..noen som vet...??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg forsto deg riktig, men antal uker permisjon er fast, avhengi av 80% eller 100% uttak. En forelder kan være hjemme i permisjon av gangen. Mor må ta minst 6 uker etter fødsel og far må ta minst 6 uker. Om du jobber eller avvikler ferie har ikke noe å si, men når du melder fra om at du tar ferie slik at det blir et opphold i permisjonstiden, forskyves permisjonen tilsvarende. Når far er hjemme i permisjon blir det jo ikke noe opphold så da blir det heller ingen forskyvning. Hadde han vært hjemme med ferie ville det derimot blit forskyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har fostått det fra trygdekontoret, så kan ikke du ta ferie mens pappa har permisjon. Du må enten ut i arbeid/skole etc når pappa har sin permisjon. Fordi det var det jeg håpet at vi skulle gjøre, men det gikk allså ikke. Men pappa kan jo ta ferie uansett om du har permisjon eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta din lovpålakte ferie mens faren har permisjon. Dvs 5 uker. Vet ikke om de krever at mor er i arbeid den siste uken om far bare bruker de obligatoriske 6 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ingenting. Du kan ikke ta permisjon samtidig som far har pappaperm. Derimot kan du ta ferien din da.. Jeg har perm fra 4 august i år og 54 uker framover. I juli neste år har jeg 4 uker ferie, da har vi tenkt at pappa´n tar 4 av sine 6 uker. Deretter skal jeg ha 3 uker perm igjen. Så tar han sine siste 2 uker etter at jeg har begynt på jobb igjen. Skjønte du det? Dette er bekreftet i et brev fra trygdekontoret, så det stemmer.

 

Det spiller ingen rolle for TK når du har ferie, de vil bare vite det, fordi i den måneden er det arbeidsgiveren din som skal betale deg feriepenger, og ikke TK som skal betale deg sv.penger.

 

konklusjon: ta ferie når pappa har perm:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...