Gå til innhold

Økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir snart gal av det her. Mannen min vil ikke dele sine penger med meg. Vi har ca lik inntekt, men alle utgifter står på meg som husleie og strøm, hustlf og tvlisens. Han har gått med på å betale litt under halve husleia pr mnd og kjøper selvfølgelig sine egene sigaretter eller hva det måtte være. Men det er så frustrerende å se på at mine penger alltid er brukt opp før halve mnd er gått og jeg må be han om penger til mat. Noen ganger nekter han meg penger også. Han låner også av meg til mine penger er slutt og så får jeg aldri tilbake. Venner spør meg hvorfor vi ike har felles økonomi, men det har vi aldri hatt. Nå er det så ille at jeg vurderer å skille meg for det går faktisk ikke ann å snakke med han om det heller! Har prøvd familiekontoret, men da ville han ikke komme. Han liker ikke at jeg blander andre inn i vårt forhold.

Jeg er så frustrert, vil egentlig ikke gå, men makter ikke dette noe mer! Vi har faktisk barn å ta vare på, og alle som har hatt økonomi problemer vet hvor mye det tærer på et forhold!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke var at han hørtes utrolig egoistisk ut.

Jeg ville faktisk ha løyet til ham og sagt at jeg var blakk dersom han ba om å få låne penger. Og jeg ville ha skrevet ned hva han skylder neg på en lapp. Dersom han skulle få låne så måtte han skrive under på et gjeldsbrev. Vet at det høres drastisk ut, men han trenger nok noe drastisk.

Det at han ikke ønsker at andre skal rote i deres økonomi kan jo være et tegn på at han innerst inne vet at dere har et urettferdig system rundt det økonomiske, men at han ikke ønsker å gjøre noe med det.

Hva med å kutte ned på utgiftene ? Bruker dere hustelefonen mye ? Du har sikkert en mobil. Kutt ut hustelefonen - dersom han spør så si at du ikke følte du hadde penger til å betale for den alene. Spar på strømmen og gi uttrykk for at han bør gjøre det samme. Betal den ene lisensen, men vær blakk da neste kommer. Dersom han nekter å betale - si at han får kjøpe sin egen TV.

Han har sikkert penger til seg selv - eller hva ?

Skrevet

gå i banken og opprett en konto sammen, der dere setter inn ett likt beløp hver mnd, som skal gå til felles utgifter... for det er faktisk felles utgifter du sitter å betaler på, og om han ikke er mann nok til å betale sin del, så har han ingenting sammen med deg å gjøre.... dere kan også ha en egen konto på matkjøp.... om du skiller deg, så kommer du sikkert uansett mye bedre ut økonomisk enn det du gjør nå, og plutseli sitter han der med masse utgifter han aldri har trengt å tenke på før, så hvis at du mener alvor. ingen kan leve under slike forhold over lang tid, det kan da umuli være godt å aldri ha penger til overs til seg selv???? nei, ta dere en tur i banken..... og lykke til:)

Skrevet

HÆ?

dette var ikke bra!

opprett felles regningskonto der dere setter av likt beløp og betal alle regninger derfra. Dersom han mener det er urimelig så bør han i det minste forklare deg grunnen og du kan jo fortelle han at da får han klare seg uten telefon og TV da, strøm osv... Står huset på deg alene?

Skrevet

Vi leier leilighet og den står på meg, strømmen står på meg, tvlisens- alt står på meg untatt internett...

Han mener jeg får 'gratis' penger når jeg er i premisjon, mens han må jobbe for sine... men tenker pipa får en annen låt nåe han skal ha sine 5uker! Har blitt litt bedre siste to dagene siden jeg i går sa klart i fra at jeg ikke orker mer og ba han flytte ut så vi fikk tenkt oss om. Skal nevne for han felles konto der vi setter inn likt beløp hver mnd. Irriterer meg bare at jeg gjør alt her i huset og med ungene, mens han mener penga mine får jeg for å ikke gjør noe! Godt å få det skrevet ned. Kan ikke snakke med fam om dette for de syns uansett jeg burde vurdere å gå...vet det jo så godt selv, men vi har jo barn sammen.

Skrevet

Det høres forferdelig urettferdig ut!

Jeg hadde aldri godtatt å hatt det sånn, man må sette ned foten med en gang, det nytter ikke å være "snill" noen år for så å fortelle mannen at det ikke er rett.

At han mener at du får pengene "gratis" uten å jobbe for dem forteller jo bare litt! snakker om å være på bærtur! Etter mannen min var hjemme med vår sa han ifra at det var 10 ganger værre å være hjemme enn på jobb - på jobb hadde han sjanse om å slappe av dersom det trengtes mens hjemme var det full fart hele tiden. Jeg passet på å være på jobb da han skulle være hjemme slik at han fikk virkelig prøve seg.

At du skal gjøre alt hjemme er heller ikke rett, her deler vi på alt og slik mener jeg det bør være. Det er klart mannen min gjør de mer tunge greiene som å måkke snø, klippe plen, bilgreier, støvsuge osv - men så tar jeg de "lette" oppgavene.

Her i huset tjener vi omtrent likt, vi setter av 10 000 hver på regningskonto hver mnd og resten bruker vi på mat og sånn, det funker helt fint. Jeg har full tilgang til begge kontoene via nettbank og sørger for at vi begge har penger på kortet til en hver tid, det behøver ikke manenn min å tenke på engang. Det er meg som setter av til sparing og legger inn regninger osv.

Nei du, stå på din rett, han har virkelig ingenting å argumentere mot deg så bare stå på ditt du! Dersom han ikke er enig så kan du jo være slem og lage en leiekontrakt der han må betale deg for leie og strøm - og det beste er jo at siden du "leier" ut til han så bestemmer du prisen.... Men så langt håper jeg du ikke må gå, mannen må jo voktne snart.

PS la han være alene med barnet når det er tid for pappapermisjon så skal vi se hvordan det går, dersom han forlanger at du skal gjøre husarbeid i tillegg til å være hjemme så må du nesten forlange det samme... jepp likt skal være likt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...