Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Vi er en liten familie på 3, snart 4. Der vi bor er det landlig og fint, naboene er greie og det er som regel rolig rundt oss. I det siste så har vi oppdaget at naboenes barn på 4 og 6 pluss en "hærfører" på 10 har begynt å bruke hagen vår som lekeplass!! Ville dere akseptert dette? For å beskrive litt hva dette går i så er det altså snakk om å forsyne seg selv med frukt og bær, forsyne seg selv med leker (også det som er inne i boden). Dette foregår også når vi ikke er hjemme, sist vi var ute så kom vi hjem til full vannkrig i hagen, de hadde tømt plaskebassenget for vann og var søkkvåte. I tillegg hadde de brukt opp alt krittet vi hadde kjøpt inn til datteren vår, tegnet på asfalten etc. Jeg lurer på hvor foreldrene er, ville dere sittet og sett på at barna deres "tok helt av" borte hos naboen? Mulig de trodde vi var hjemme, men de måtte jo sett at bilen manglet.. Uansett så snakket jeg med ungene, vi får håpe dette ordner seg. Krittet hadde jeg kjøpt på ikea så det kostet jo ikke mange kronene, men prinsipielt så synes jeg ikke noe om at man behandler "alt ditt som vårt" uten å spørre. Det egentlige problemet tror jeg ligger hos "hærføreren" på 10 år, som nok er en ganske venneløs jente. Det er noe rart med store unger som leker med 3-4 åringer, eller er det jeg som overreagerer her?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Hei! Synes det høres ut som du har ordnet fint opp allerede, jeg! Ville blitt overrasket om det samme skjer igjen nå som du har snakket med ungene. I motsatt fall må jo neste steg være å ta dette opp med foreldrene til barna det gjelder. Tror neppe de vil ta det ille opp, så lenge man snakker på en ordentlig måte ordner det meste seg er nå min erfaring
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2006 Tja, jeg håper jo dette ikke skal gå ut over naboskapet. Vi snakkes jo over gjerdet vi voksne, alt har vi ellers greid å ordne på en rolig måte (felling av trær og andre "voksenting") Er egentlig mest urolig over 10-åringen, som forteller de andre hva de skal gjøre og er full av dårlige ideer og svært tungnem når vi ikke går med på det hun vil vi skal tillate. Håper jeg tar feil, men hun virker rett og slett mindre intelligent og jeg engster meg for påvirkningen hun kan ha på de mindre barna. Kanskje jeg er litt "paranoid" på vegne av datteren, men hun er bare 3 år og trenger ikke å lære alt mulig bøll ennå...
Urtete Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Hvis dette hadde skjedd hos oss, så hadde jeg EKSPLODERT!!!!!!!! Hvor i all verden er foreldrene til disse barna? 3- og 4-åringer kan da ikke bare springe rundt uten at foreldrene har et visst oppsyn med dem. En 10-åring burde vite langt bedre enn å oppføre seg slik. Jeg ville først forklart barna KLART OG TYDELIG at de ikke får bruke hagen vår uten at vi er hjemme, og hvis vi er hjemme så får de komme og spørre først. Hvis det ikke hjelper å snakke med barna, så får du rett og slett ta en prat med foreldrene. Hvis de er normalt oppegående, så forstår de hva du mener og tar det til etterretning.
Wopi Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Jeg ville snakket med de barna de gjaldt, prøvd å ta de på fersken. Fortelle de at det ikke er greit, og at de skal spørre først. Men at de selvsagt er hjertelig velkommen til å låne leker når ditt barn er med. Og det er jo ikke sikkert at foreldrene til ungene registrerte at bilen var borte. Unger er ofte frekkere enn foreldre vet om, og jeg vil tro at dersom foreldrene så at ungene var borte og forskynte seg, tok de det også for gitt at en av dere voksne var hjemme.
Smågryter Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Jeg skjønner problemet ditt. Vi er i en ganske lik situasjon hos oss. I vårt nabolag har vi en gutt på 10 som ingen store leker med. Han velger i stedet mine barn og prøver å sjefe over min 4 åring. Han sjefer over henne og kjefter på henne. Hun prøver å unngå gutten, men han skjønner ikke grenser. Jeg har ikke noe svar på hvordan dette skal løses, men jeg er enig med deg: store unger som leker med 3-4 åringer er det noe rart med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå