Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Tror det går mot skilsmisse her. Har to barn på 3 år og en på 6 uker. Vi kommer ikke til å ha delt omsorg, vi er enige om at jeg skal ha hovedomsorgen. Hvor langt unna har jeg "lov" til å flytte fra barnefaren? Har planer om å flytte 5 mil? Kan faren juridisk stoppe meg fra dette? Ønsker at han skal ha så mye kontakt som mulig med barna, men det vil være veldig ensomt for meg å bo her vi bor nå, da jeg verken har familie eller noe særlig med venner her. Noen som vet, eller har erfaring?
mammaen til Thomas Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Du har hovedomsorgen for barna. Du kan flytte hvor du vil!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Tror det er slik at du må ha samtykke fra faren hvis du skal bytte kommune... ikke helt sikker
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Hvis dere har delt foreldreansvar må du ha samtykke for å flytte ut av landet. Ellers kan du flytte hvor du vil. Det er et lovforslag nå om at man skal legge vekt på kontinuitet for barnet også ved hvem som skal ha omsorgen og sånt (kanskje er det vedtatt). Det betyr i praksis at der det er litt eldre barn og begge er like gode til å ha omsorg og har hatt det opp igjennom, vil det at en av foreldrene flytter ut av barnets nærmiljø kunne tilsi at omsorgen flyttes til den som blir værende der barna kan opprettholde resten av sitt nettverk, Med så små barn som du snakker om tror jeg det er helt uproblematisk. Jeg har selv en far som bor 30 min unna. Han vil ikke kunne opprettholde hennes nærnettverk hvis jeg flytter så det tar jeg veldig med ro. Har du hatt omsorgen for barna siden de var så små alene er det også lite aktuelt å endre det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 Hei! Jeg tror det er sånn at dersom du har hovedomsorgen, kan du lettere flytte hvor du vil innenfor landets grenser. Dersom det er delt omsorg må det innhentes samtykke fra den andre. Men det er mulig at det å bare ta med ungen å flytte hvor man vil, muligens er blitt vanskeligere. Ofte er det pappa som taper, og det er gjort noen grep i forhold til at pappa ikke skal tape så lett... Man kan f.eks. gå til rettsak dersom man ikke er enig i at innehaver av hovedomsorgen flytter langt avgårde.Det er jo forskjellige årsaker. Det er vel også tvungen mekling dersom barna er under 16 år? Tror megler har sine synspunkter. Dersom begge foreldrene er oppegående, vil det være rart at den ene omtrent ikke skal få se sine egne barn, utelukkende fordi den ene parten tenker kun på seg selv og tar med de små og flytter... Barnas interesser er også i skuddet, ifølge barneloven har barn rett til å ha kontakt med begge foreldre selv etter brudd. Det er ikke lett dersom mamma eller pappa bare tar med barna og flytter... Men jeg vet ikke helt sikkert om det er riktig det jeg skriver...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå