Gå til innhold

blåbær syltetøy....med eller uten "Jam"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...plukket masse og har lyst til å lage syltetøy.Liker ikke å ha mye sukker i(ca 400 gram per 2 kilo) men er usikker på om jeg da må bruke sånn type "Jam syltetøypulver" pga oppbevaring over litt lengre periode.Eller kan jeg bare røre inn sukker så holdes det allikevel....? Fint å unnga konserveringsmiddel om de ikke er så sunne.....

Er de egentlig så farlige? Man spsier jo ofte makrell i tomat også:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Kan du ikke bare fryse syltetøyet i passe porsjoner, så slipper du å tenke på tilsettningsstoffer og konservering..? Når man fryser kan man jo også slippe unna kokingen og dermed beholde det naturlige næringsinnholdet enda bedre. (Greit å slippe unna styret med sterilisering av glass.) Det som kan gjøre at man allikevel bruker noen form for syltepulver eller masse sukker kan jo være konsisensen -som lett blir veldig bløt når man rører bær- men smaken er jo vel så god uten syns nå jeg:-)

• 4 uker senere...
Skrevet

ungå jam om du skal bruke noe så bruk zerto. lagde syltetøy til hele fam 1 gang med jam, måtte kaste 50 kg bær/ syltetøy etterpå fordi det bruste i kjeften på deg, fikk ikke erstattet noen ting av bæra vi hadde kjøpt og plukket, hadde brukt mindre enn anbefalt og alt var dypfryst.

om du rører i små porsjoner trenger du ikke konserveringsmiddel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...