Gå til innhold

Hmm... føler at UL terminen ikke stemmer helt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde menstermin satt til 5 jan, og UL terminen er 11, er jo bare 6 dager forskjell, men føler liksom at mensterminen stemmer mer ut ifra div grunner.

-Jeg hadde en super positiv grav test da jeg var 4+4, har vanskelig for å tro den skulle blitt så klart positiv om jeg da bare var 3+5.

-begynte faktisk å bli kvalm ca en uke tidligere, trodde ikke kvalmen kom så tidlig som rett etter at befruktningen har skjedd.

-er ganske sikker på når jeg hadde EL, og det stemmer med mens term.

UL terminen stemmer sikkert, er nok bare meg som fortsatt er innstilt etter mens terminen og vil liksom være lengst mulig på vei.

Jeg føler liksom fortsatt at det er mest riktig at jeg er i uke 20 enn i uke 19. Ja, ja... ungen kommer når den kommer uansett. Skal på 3D ul også, så får vel bekreftet en gang for alle da kansje.

Men er det fler som føler det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt hende at mensterminen er den rette for deg! Babyene vokser i rykk og napp og kanskje den vokste mindre rett før UL.. Bruk den terminen du føler er rett :)

Skrevet

Du må jo selv bruke den du føler er korrekt, MEN helsevesenet bruker uansett UL-terminen din.

Skrevet

1 uke fra eller til hva spiller det for rolle...??? Babyen kommer når den er klar. Ikke så mye å henge seg opp i

Skrevet

Slik føler jeg det også. Jeg har menstermin den 1. , men fått ul-termin den 9. Jeg tror den "riktige" terminen skal ligge på den 3.-4. et sted.

Jeg skal til 3d ul nå i uke 24, men selv om jordmor trodde jeg kunne være litt lengre på vei og det kan være det de konkluderer med på det på 3d også, så sa jm at det uansett ikke vil bli tatt hensyn til av legen/helsevesenet. Sikkert fordi det er i uke17-19 fostrene det er beste tiden for bestemmelse av termin, mens nå så seint kan de vokse veldig forskjellig.

Jeg syns det er greit å forholde meg til ul-terminen jeg da, siden jeg da forhåpentligvis ikke vil gå så lenge på overtid ***håpehåpe***

Skrevet

Jeg ble flytta fram 11 dager på UL iforhold til mens-termin, og stoler mest på min egen. Har hatt mens som ei klokke i 20 år, og en mann som pendler.....

Uansett er det UL-termin som blir regnet som det riktige.

Skrevet

heisann! Jeg tror ofte vi kan vite bedre når befruktningen kan ha skjedd enn det ultralyden kan vise. Jeg vet når jeg hadde eggeløsning uten tvil, og da er jeg egentlig en uke mer på vei enn det "terminkalenderen" hos jordmoren viste. Den tar ikke hensyn til kortere sykluser osv. Er da spent på hva UL vil vise når den tid kommer :-) Ja, det jeg egentlig skulle si var at jordmora mi er svært skeptisk til UL termin, da hun og mener at alle i magen er individer med sine forskjeller utviklingsmessig akkurat som oss. Det at legevitenskapen da påberoper seg å ha fasiten (som en UL termin) kontra oss som jo kjenner vår egen kropp blir litt feil. Men men, ikke så mye å gjøre med det... er jo litt godt å få sjekket ting også, så ville ikke være det foruten :-)

Skrevet

:) Befruktningstidspunktet kan man være ganske sikker på, men selv om man vet når det skjedde så trenger ikke babyen å ha utviklet seg like fort fordet. Utviklingen kan faktisk ta en liten pause underveis! Fikk den forklaringen fra jordmor da jeg spurte.

Selv fikk jeg en jente på 3150 gram 10 dager etter ul terminen(en uke forskjøvet fra menstermin) så jeg er ganske viss på at ul terminen stemte ut ifra det.

Men som andre også sier, det spiller egentlig ingen rolle?

Egentlig er det en fordel å gå minst mulig på overtid, ettersom man taper permisjonstid sammen med babyen. (Man har 3 uker før terminen, deretter går det utover de 42/52 ukene permisjonen varer)

Men selv med alle de "fornuftige" argumentene så føler man seg umyndiggjort av helsevesenet og "lurt" for en uke eller mer av svangerskapet. Kjenner følelsen!

Skrevet

Jeg vet akkurat når babyen ble laget, selv om det ikke var planlagt. Tre dager etterpå kjente jeg "menssmerter" i puppene(på "feil" tid i mnd), og følte på en måte at jeg var gravid. Jeg fikk også positiv test over ei uke før forventet mens! Håper for din del at 5. jan er riktig da, så får du se gullet ditt fortere ;o)

Skrevet

jeg kan jo fortelle at siden vi venter IVF-barn så vet de nøyaktig når termin skal være, hehe! og det er 29 november. MEN på UL sa de at hvis de skulle satt UL-termin, hadde den blitt 17 november.

skrekk og gruuu, jeg får en kjempebaby...! :)

men det er jo mye da, 12 dagers forskjell! puh. er forsåvidt glad for at ikke jeg skal gå og vente på fødsel i tolv dager før "egentlig" termin...;-) DA hadde jeg vel vært lei da!

sukk, vi får vel bare smøre oss med tålmodighet, de kommer når de kommer... ;-)

Skrevet

Jeg har lenge lurt på om det finnes statistikk på dette.

Er det noen som har sett en oversikt over faktisk fødselstidspunkt sammenlignet med UL- termin og menstermin noe sted?

Når man i helsevesenet er så skråsikre på UL-termin, burde det vel finnes dokumentasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...