Gå til innhold

gruer meg litt til fødselen angående flere flaue ting


PrincessElisabeth

Anbefalte innlegg

tenker bare på feks om jeg skulle bæsje midt under hele greia, om jeg kommer til å fise når jeg presser...alt dette her skremmer meg litt...ikke det at det er så flaut men samtidig så er det sinnsykt flaut...off

er det ofte dette skjer?

er det vondt med dette klyster greiene, eller kateter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dem setter klyster på deg og tømmer hele systemet ditt..=)tror neppe du tenker på det nåe du ligger der og presser..Har tenkt litt på det selv,men slo tanken fort fra meg ja..hehe..Rart mye vi skal tenke på før det skjer..hehe..

BLir flau av å si det,men jeg har tenkt på hvordan jeg skal ha håret(ikke for å være fjonga,men hva som er mest praktisk når en har langt hår og er hårsår og at jeg ikke skal ha det i ansiktet og rundt over alt)=)Føler meg blond,men sånne ting har jeg tenkt på da..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære du!

 

Da jeg fødte Elias for 2,5 år siden, fikk jeg klyster. For å si det som det var, syns jeg det var fantastisk!!! Faktisk...ikke akkurat følelsen av å få det, men følelsen etterpå. Det var godt å vite at tarmen var godt tømt, for da slapp jeg nemlig å være redd for avføring under fødselen 8jeg hadde nemlig også grudd meg til det). Klyster var ikke vondt - bare litt rart å få en slange oppi det hullet liksom =)

 

Om du skulle bæsje eller fise, så er du garantert ikke den første og ikke den siste. Ikke tror jeg du k ommer til å legge merke til det heller om du skulle gjøre det, for du er i en helt annen verden enn alle de andre. Det er bokstavelig talt bare å drite i hele greiene - konsentrer deg om det du skal gjøre heller!

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmora mi om klyster i dag. Hun sa at jordmor fører en slange med noe væske inn i rompa, og etter å ha ventet i to-tre minutter får du gå på do, og da må du gjerne på do flere ganger før tarmen er tømt. Noen får visst diare i noen dager før fødselen, og da er det ikke noe poeng med klyster. Ellers kan det være greit, spesielt hvis du synes det er flaut om du skulle bæsje underveis. Det er visst litt ubehagelig å få den slangen inn i rompa, men da slipper du iallfall å være redd for å presse alt du kan under fødselen. Er førstegangs, så jeg har heller ikke prøvd det, men har tenkt å takke ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener, jeg hadde helt angst for å bæsje under fødselen, tenkte overhodet ikke på jm, men på den vordende far som skulle være med. Nå er mannen min toller, og ser forsåvidt andre menneskers avføring titt og ofte, men noen ting er så absolutt avgrenset fra ham:)

 

Klyster er ikke vondt, men du får en ganske umiddelbar reaksjon, så jeg hadde litt problemer med å rekke toalettet,så denne gangen skal jeg ta det på do. Tror ikke jeg hadde problemer med luft,men jeg taklet faktisk ikke å stå å presse med jm rett opp i rumpa mi, jeg VET at hun er vant til det, men det gikk bare ikke for meg i det hele tatt, så jeg måtte legge meg igjen:)

 

Tror de har ganske stor forståelse for disse tingene, og kanskje bryr du deg ikke når det hele er i gang! Lykke til iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar ser jeg :-)

 

Ikke noe å tenke på. Klyster er ubehagelig å få, og ubehagelig mens det står på. Alt kommer jo ut. Men så er man jo tømt og ferdig med det :-)

 

Svigerinna mi bæsje på seg sist. Hun hadde styrtfødsel, tror ikke de fikk tid til å sette klyster. Men hun sa at der og da så bare brydde hun seg ikke i det hele tatt. Man har mer enn nok med seg selv der og da. Jordmødrene er vant med litt av hvert - så dem skal du heller ikke tenke på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe godt å høre noen med samme engstelse...også godt å høre på andres erfaringer...

virker ikke noe særlig behagelig å få dette opp i rumpa men må vel bare leve med det :P

gruer meg mer til kateter hvis jeg blir nødt til det, det virker vondt det :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet. Er kjipe greier. Klyster gjør ikke vondt. Du får en tupp (evt. slange) opp i stumpen. Ikke laangt inn hehe. Så kommer det en litt rar følelse. Blir jo pressa "kald" gele oppi der. Så ligger man der da. "prøv å holde deg" og så får man gå på do og bæsjer som man ikke hadde trodd var mulig.huff..hehehe.

 

Selv rakk jeg et døgn og flere måltider etter klyster så tenkte en del på det. Kom ingneting, men jeg var veldig opptatt av det under pressinga. Spurte til stadighet gubben om det kom noe (for hva hadde det hjulpet å vite liksom??) fordi det kjennes slik ut. Det er så stort presspå atl at mange opplever at det kjennes ut som om de bæsjer selv om de ikke gjør det. Noen tisser jo og. Litt værre den for det blir jo stråle gjennom halve rommet og kanskje på jm. Nei huff hva man går å tenker på:)

 

Hadde anbefalt strikk til langt hår. Pes å ha i ansiktet + at man ofte er svett og varm. Men blir vel individuelt hva man foretrekker. Ha iaf MED en strikk.

 

De tømte blæra mi et par ganger under åpningstiden. Jeg kjente ingenting, annet enn noe som rant. Andre sier det svei. De sa til meg at det kunne svi litt, men jeg kjente ikke noe jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ja det kjenner jeg igjen!

 

jeg fødte for ca 2 1/2 år siden og fikk ikke tid til noe klyster eller noe.

på forhånd hadde jeg bedt pappan om å holde seg ved hodet mitt og IKKE titte nedentil. Da det sto på så tenkte jeg faktisk ikke over det, var veldig opptatt med å presse og styre på. Jordmoren tørket bort litt bæsj etter hvert, men jeg la ikke merke til det, hun laget ikke noe nummer av det og det luktet heller ikke da vi holdt på - så hverken jeg eller min kjære fikk det med oss.

 

jeg trøster meg med at det er HELT NORMALT og jordmødrene er vante til det og for dem er det uviktig. Ikke kjenner jeg jordmor og ikke har jeg tenkt å omgås med henne i fremtiden heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe uff, ja men godt at det ikke var slik at han løp frem og tilbake og titta....det er nemlig det min samboer vil, han vil se når hodet kommer ut, ikke bare kommer sikkert sexlivet vårt til å være over om han ser det, men om jeg itillegg skulle komme til å bæsje...tørr ikke tenke meg til hva da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk beskjed om å holde seg oppe i hode enden, og ikke kikke. Endte med at han sef så når hodet var nesten ute, og da han klippet navlestrengen, lå snuppa mellom beina mine.

 

Kan jo nevne at jeg tisset på meg hver gang jeg kastet opp (som også er vanlig under fødselen) og på hver pressrie. Bare litt om gangen. Jordmor prøvde flere ganger å sette kateter på meg, men måtte gi opp fordi jeg var for hoven :-) Dessuten fikk jeg totalruptur - så det var vel en salig blanding av blod, urin, fostervann og slim som lå der da han klippet navlestrengen. Men han har aldri sagt noe om det, han syntes ikke fødselen var ekkel, og han gleder seg til neste gang.

 

Ta fødselen som den kommer du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også til sånne ting, enda jeg vet hvor teit det er og at man ikke tenker på det når man ligger der osv. Men selv om den fødende er i en helt annen verden og gir f...så er jo sambo der, fullt oppegående og får med seg hva som skjer. Løsningen min er å be om klyster og be sambo gå ut til jeg er ferdig... så skal jeg komme ut i gangen og hente han når jeg har tømt meg. Men jo mer fødselen nærmer seg, jo mindre gruer man seg - også til disse flaue tingene... Jeg gruer meg fortsatt bittelitt til fødselen, men mest pga smertene. Men vissheten om at jeg snart (7 dager til termin) skal få møte knøttet overskygger ALT annet... lykke til og prøv å ikke tenk på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da..er det ikke verre ting, så går det nok bra. Det er jo ganske sååå normalt om man skulle prompe litt eller litt avføringkommer når dere presser, tror dere rett og slett "driter i det" når den tid kommer:)) Det viktigste er at babyen skal ut, og jeg tror ikke at den bedre halvparten deres tenker noe vondt om dere om det kommer litt bæsj og tiss ut. Du føder jo tross alt barnet deres, det er ikke gjort uten smerter og ubehagelige ting:) Dessuten ser ikke partneren dette, jordmor er ganske flink med å tørke dette bort med engang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde de var på vei bort fra å sette klyster jeg? Fikk beskjed om det på helsestasjonen her, men det er kanskje forskjell på jordmødre og sykehus og sånn..?! Hvis jeg får det, takker ihvertfall jeg ja... Selv om jeg nå har forbredt meg på å klare meg uten. Men det med å tisse på seg og kateter har jeg faktisk ikke tenkt på, høres vondt ut. Er egentlig mest redd for å revne noe vannvitti jeg, eller måtte ta keisersnitt. Men man overlever vel slikt og, bare å hoppe i det, ingen vei tilbake nå:)

 

Dessuten har det vært så mange fine fødselshistorier her i det siste, og det hjelper litt på skrekken det og.. Syns det er så flott at de som har så positive opplevelser forteller om det, ikke bare de som opplever at ting ikke går så glatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bæsjet under fødselen.... var ingen som nevnte noe om klyster for meg.. jeg merket at jeg måtte bæsje, og sa til jordmor at jeg ville gå på do. "ja, det er bra, det er bare babyen" sa de. "nei, jeg må bæsje" sier jeg. "du kan ikke gå på do nå, så du får bare gjøre det her! vi tørker det bort!!!" så da hadde jeg ikke akkurat så mye valg... men de tørket det forsiktig bort, og de brydde seg ikke i det hele tatt. var værre for meg enn for de tror jeg.... men sambo så ingen ting, fikk ikke med seg at jeg sa jeg måtte bæsje engang.... og de tømte blæra med kateter en gang, for jeg greide ikke å tisse... men syns vel det hadde vært værre, hvis jeg tissa jordmor eller legen i ansiktet liksom, og ikke bare det lille som sant ut av rompa.... men når du først ligger der, så bryr du deg ikke om hva som skjer etterhvert. du vil bare bli ferdig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper og tror at jeg kommer til å "drite" i hva som skjer, håper ikke på å bæsje under fødselen men håper at jeg klarer å fokuserer på andre ting...

hadde aldri hørt om det før jeg var inne på bim, dette med tissing og promping og bæsjing under fødselen, hadde sett det for meg men trodde ikke det var mulig liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...