Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #1 Skrevet 14. august 2006 Det var opp om moteordet "kvalitets tid". Veldig irriterende ord! "Alene tid" med hvert av barna, "Voksen tid" De gjør det bare for å få oppmerksomhet, "Negativ oppmerksomhet, er bedre enn ikke oppmerksomhet i det hele tatt". Oppføre oss var noe vi måtte, visst ikke fikk vi kjeft. La oss alle se på Super Nanny, og få folkeopplysningen fra TV. Da jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, fartet ikke foreldrene mine rundt og skulle prioritere kvalitetstid med seg selv og med oss, ikke skulle de prioritere alene tid sammen med hvert av barna heller. Idealer som at her gjør vi ting sammen, en skal ikke holde noen utenfor, en skal ikke la hjerte blø, en skal dele. Ungene skal legge seg tidlig for de skal få nok søvn. Foreldre satt fremme i bilen, barna satt bak. Foreldre hadde det største soverommet og barna, ja vi kunne gjerne dele. Når voksne snakket måtte vi vente, ikke å mase. Ikke var det lov å alltid velge Gigant fra iskremboksen, til hverdsags fikk vi ikke gå over Gullpinne, men spørsmålet var som oftes gul eller rød saftis, for pin-up var det ingen som likte. Ikke kom vi på å vræle ut at de ikke var glade i oss av den grunn, sa vi ikke Takk, fikk vi nok tilsnakk, men det var egentlig temmelig utenkelig å gråte over iskrem. Jeg hadde en god oppvekst, var lykkelig. Ting var enkelt og greit, stakkars disse barna som føler seg så mistilpass, og må leve med alle disse begrepene og manglene, og hvordan ting bør være.
Maud Skrevet 14. august 2006 #2 Skrevet 14. august 2006 Hva vil du si egentlig og hvorfor skriver du dette på dette forumet? At alt var bedre før er det mange andre som har sagt tidligere. Platon mente at forrige generasjon (hans) ungdommer var høfligere, snillere osv enn den nåværende. Leif Juster sang at "alt var mye bedre under krigen" osv. Ta vare på det du synes dine foreldre gjorde riktig og forandre på ting du synes de skulle gjort annerledes. Det gjør i hvert fall jeg og det tror jeg vennene mine også gjør. Hvis dine foreldre gjorde alt riktig, er jo jobben lett for deg med barn i baksetet, overfullt barnerom, kun saftis, ingen bekreftelser om at noen er glad i deg og ikke behov for det heller... Mine barn er ikke mistilpass så vidt jeg vet. De er vel av og til ulykkelige, men det er ikke det samme som at de ikke har en god oppvekst. Det er klart voksnes usikkerhet kan bli for stor og at omsorg i for stor grad styres av "moter" og det andre sier man skal gjøre, men stort sett tror jeg foreldre har godt av at det fokuseres på hva barn trenger og hva som er viktig for dem. Det er i hvert fall sikkert at alle foreldre gjør så godt de kan!
Gjest Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Jeg vokste også opp på 70/80-tallet, og fikk masse oppmerksomhet og kvalitetstid sammen med mine foreldre. Tror ikke det har gjort meg til et dårligere menneske, men man vet jo aldri.. For øvrig enig med Maud!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 Kvalitetstid er fint det. Men det er dessverre ikke slik at desto mindre tid, desto bedre kvalitet får den. Hørt om uttrykket "dårlig tid"? Det er den typen tid man tilbringer med barnet når det er liten tid, f.eks. om morgenen, når man skal rekke å handle og lage middag etter å hente i bhg etter full arbeidsdag etc. Så tenk deg om neste gang du sier "vi har så dårlig tid!". Nei god tid med barna, det er kvalitetstid det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå