Gå til innhold

spm. ang. bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta min kommende manns etternavn, og lurer på når dette vil gjelde fra. Er det fra den dagen vi gifter oss? Får man noe slags bevis på at man har bytta navn automatisk, eller må man be om det selv? Hvor må man be om det i så fall?

Håper noen vet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fylte ut navneskjema som jeg leverte sammens med vigselspapirene,så de behandlet det samtidig. Fikk tilbake papirene der det sto mitt nye navn. Jeg har ordnet det sånn at det trer ikraft fra den dagen vi gifter oss. Du kan velge selv når det skal gjelde fra.

Skrevet

jeg sendte også de papirene sammtidig med vigselpapirene, ( med dato for endring bryllupsdagen) men de ble sendt rett til kirken og ikke oss når de var behandlet. Tror du jeg må be om de fra kirken da, eller kan jeg be om kopi fra ligningskotoret ( var dit vi sendte det)? For når man har byttet etternavn må man jo sende endringsbevis til en del instanser. Det er vel ikke alle som bare endrer uten bevis.. Og det er vel et eget bevis man trenger å sende da?

Hm... ??

Klem

Skrevet

Så lenge du sendte papirene samtidig er nok alt ok. Da får du ditt nye navn på bryllupsdagen. Trenger ikke ordne med endring før etter bryllupet og jeg regner med at du kan bruke vigselspapirene til dette. Iallefall når du skal ordne med pass,sertifikat og bankkort,ellers er det vel ikke nødvendig.

Skrevet

Takk for svar, da trenger jeg ikke bekymre meg for det :)

Skrevet

du trenger ikke fremlegge bevis på navneendring når du skal ha nytt pass, sertifikat, bankkort ol. disse instansene har tilgang til folkeregisteret og finner navnet ditt der. men du må be om å få disse tingene med nytt navn, kommer ikke automatisk. andre steder, særlig teleoperatører, trenger bevis for å endre navnet ditt, mens en mail eller telefonhendvendelse nok er godt nok til forskjellige klubber og ukeblader dersom du er medlem/abonnent til noe slikt. dersom dere skal på bryllupsreise like etter bryllupet bør du tenke på passet, spesielt. det tar som regel en uke å få nytt, og du må da ha med ditt riktige navn i. pga dette har jeg byttet navn allerede, mens min mann som også skal bytte til mitt må vente til etter bryllupet. mitt navn er såkalt beskyttet(færre enn 200 har det i landet) og han kan ikke ta det uten at vi er gifte eller har vært samboere i mer enn to år. eller han kan søke alle i landet som har det navnet om han også kan få det. litt tungvint, så vi venter.

Skrevet

Som regel fra dagen du gifter deg! Snakka med folkeregisteret i dag ang mitt nye navn. Det er vigselsattesten som gjelder som "bevis" på ditt nye navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...