Gå til innhold

hva vet dere om bilstol og sikkerhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en ting. Ser fryktelig mange som setter små barn i stoler med kjøreretningen. Gjerne helt nede i mot 6mnd.

Enda helsestasjonen deler ut brosjyrer, foreldre og barn skriver om det, naf- trygg trafikk osv. Er problemet at det ikke er forbudt?

Jeg mener å ha barn under 3-4 år med kjøreretningen.

De har funnet ut hvor mye større og alvorligere skadene blir på barnet dersom man sitter de med kjøreretningen når de er små. (hvis man skulle kollidere)

-Hodet til barnet utgjør jo en veldig stor del av kroppsvekten til barnet og det skal nakken klare å holde i en kollisjon. ca 25% v 18mnd.

Forskere har sagt at v en gitt kollisjon vil det si at om barnet sitter mot kjøreretn får nakken en belastning på 50kg mot 350kg!!!!!! dersom barnet sitter med kjøreretningen. noe desverre altfor mange små barn gjør.

-Noen land har gått så langt å forby barn under 3år å sitte med kjøreretningen med gode resultater. færre alvorlige skader på små barn. og flere som overlever en kollisjon.

Har selv vært vitne til opp til flere ganger at barneutstyrs-selgere argumenterer foreldre i senk med at det feks er flere påkjørsler bakfra og at det da er tryggere å ha de m kjøreretn. de bare glemmer en vesentlig ting... nemlig at kollisjonshastigheten fordobles v en møteulykke kontra på kjørsel bakfra, og det som oftest der de alvorlige skadene på små barn oppstår. Da kan det være katastrofalt og ha de "rett" vei..

Så det jeg egentlig lurer på er hva dere vet om dette og hva som gjør at så mange ikke hører på klare annbefalinger??

Håper det er noen engasjerte mennesker der ute:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

jeg vet godt at det er anbefalt å ha barna mot kjøreretningen til de er 3 år, men jeg har selv valgt et forovervendt sete til sønnen min.

dette er fordi jeg ikke har bil selv og er avhengig av å ha et sete man kan ta ut og inn i biler, samtidig så er det faktisk ikke alle bilder det er plass til å ha bakovervendt sete. og det erfaktisk ikka allesom har råd til å kjøpe ny bil for å få plass til bakovervendt heller!

og jeg tror alle her inne vil det beste for barna sine, uavhengig om man velger framover-eller bakovervendt sete ! hvis de er så utrolig farlige, hvorfor har mange da kommet veldig godt ut av det i tester ??

Skrevet

de er nok ikke testet m de minste barna,, gjør sikkert jobben m å holde barnet på plass og scorer nok veldig høyt fordi de ofte er enkle å montere. pluss at de som regel er mye billigere.. det er ofte slik at man får det man betaler for.

Jeg skjønner argumentene dine. men de fleste jeg har sett har i 90% av tilfellene hatt stasjonsvogn. og ofte bare ett barn... max 2.

Har flere bekjente som har latt seg overtale av inkompetente selgere til å kjøpe ett forovervendt sete.. bl.a min far som kjøpte ett da gutten min var rundt året for å kunne ta han med seg en gang i blandt.

De skylder til og med på glassbiter om man blir påkjørt bakfra.. men nakke og rygg er ikke så viktig tydligvis.

Vi har forøvrig byttet biler istedet for å sette han i den stolen.... mulig det virker utaknemlig, men jeg bad han aldri om å kjøpe noen stol.

Har forresten ikke noe ny bil. Men en 8år gml. stasjonsvogn som er helt strøken. ville nå aldri kjørt rundt i en liten "konebil" m barna mens far kjører i stor sikker bil.. Det trenger ikke å være altfor dyrt m en bra bil. (60.000 for min) Og man kan faktisk ta inn og ut bakovervendte stoler oxo. Det tar stortsett bare litt mer tid.. og har man bare ett barn er d stortsett plass oxo...

Det går jo an å kjøpe ett som kan monteres begge veier men å bruke bakovervendt som hovedregel.. (hvis det ikke står om liv el noe).

Man skulle tro at de fleste ønsker det beste for barna sine. Det er derfor jeg ville ta dette opp. Det virker som det er for dårlig informasjon til foreldre(og mye feil info) rundt omkring, og ett sted må man jo begynne:)

Skrevet

hvorfor la du inne dette innlegget her? har ikke sett det på skravle eller småtroll? Du er heller ikke alene skjønner jeg?

Skrevet

Jo det er jeg faktisk. Har vært det siden fra vel 3mnd før minsten som nå er 14mnd ble født. (17.5mnd alene så langt.) som sagt må man jo begynne ett sted. Det er faktisk noe jeg brenner litt for og må si jeg river meg i håret hver gang jeg ser små barn med kjøreretningen i bil. Og jeg tror det er for lite info rundt omkring, pluss at det er lett å finne "dårlige" unnskyldninger til å gjøre det lettvint. Kunne gjerne missforståes det m bilen min, men det er altfor mange som blir avspist m små biler mens pappaene har store sikre... Kunne fort blitt avspist med en sånn til fordel for motorsykkel til faren... Men er som sagt alene og prioriterer derfor som jeg synes er rett.. Går det forresten an å kopiere innlegg til andre sider?

• 3 uker senere...
Skrevet

pga test på nrk vil jeg gjerne dytte denne.

Skrevet

Min satt i bakovervendt til han var ca 1,5 år, etter det ble det forovervendt. Synes ikke man kan kreve at barn skal sitte å stirre inn i et grått sete når de begynner å bli så store.

Nå er han 3, sikkert og bra sete, men sitter en sjelden gang foran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...