Gå til innhold

ingen plass i barnehage-hva med jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg i det hele tatt krav på ulønnet permisjon? Permisjonen min går ut den 16.august, og i dag brast det siste håpet om en snarlig løsning. Det er mulig vi får en plass i barnehage fra 1.okt., men hva med mellomtiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du i kommune eller stat? Da vet jeg at en ihvertfall har krav på inntil 2 (muligens 3) års permisjon uten lønn pr. barn. I det private vet jeg ikke hva en har krav på, men skulle da tro at en har rettigheter der også. Hør med arb.giveren din, er helt sikkert interessert i å gjøre det greit for deg:) Lykke til!

Skrevet

Du har krav på ulønnet perm, og skal da motta kontantstøtte.

Hvor lang tid i forvegen du må søke arb.giver om ulønnet perm er jeg usikker på - men en mnd før tror jeg.

Skrevet

jeg vet ikke hvordan det er med ulønnet permisjon, men vet at du selv kan bestemme om du vil ha mindre enn 100% stilling frem til barnet ditt er i skolepliktig alder. kanskje det kan være en mulighet å gå litt ned i stilling frem til du får fast barnehage plass?? bare en tanke!!

Skrevet

Takk for svar. Jobber i kommunen, trodde virkelig det skulle ordne seg. Dersom jeg må søke ulønnet permisjon en måned før er det jo nå helt krise. Kun fire dager igjen til jobbstart. En reduksjon i stilling vil ikke hjelpe meg noe særlig for babyen har ingen å være hos mens jeg er på jobb. Lettere hysterisk, nå!

Skrevet

Er sikker på at arb.giver forstår situasjonen og kan hjelpe deg med perm uansett. Bare ring i morgen og forklar at det du trodde skulle ordne seg ikke gikk, og at det da er krise nå. Og da ordner det seg sikkert.

Dersom det har vært en vikar for deg så kan den kanskje forlenges?

Skrevet

Hvor står det svart på hvitt at vi har krav på redusert stilling til barnet er skolepliktig? Ønsker selv å ha redusert stilling men tror ikke arbeidsplassen min har 80% stilling til meg( vanskelig å fylle de siste 20 % med vikar) Jeg har 100% stilling,men jeg har ikke lyst at lillejenta skal gå i barnehage 5 dager i uka. Vi har heller ikke god nok økonomi til at jeg kun jobber 60% . Derfor ville 80% vært helt ideelt for oss.

Mener jeg har rett til redusert stilling når jenta er såpass lita (1 år).

Håper noen kan hjelpe meg! :-)

Skrevet

Hvor bor du - kanskje noen kan tipse deg om de vet om/hører om plass? Det kan hjelpe å være pågående. Vi opplevde en lignende situasjon i fjor, som løste seg...

Skrevet

Foreløpig funnet dette på adressen under

http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/veiledninger/004071-990010/hov003-bu.html

3 Rett til fri fra arbeidet

Rett til fri fra arbeidet er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 31.

I forbindelse med fødsel og adopsjon har foreldrene flere rettigheter som gjelder parallelt og utvidet i forhold til bestemmelsene om fødsels- og adopsjonspenger. Dette er ofte permisjonsrettigheter som ikke gir rett til lønn.

Utvidet permisjon

I tillegg til den tiden det utbetales fødsels- eller adopsjonspenger, har hver av foreldrene rett til inntil 1 år ulønnet permisjon for hvert barn. Denne permisjonen må benyttes i tilknytning til den lovfestede retten til permisjon ved svangerskap, fødsel, adopsjon og omsorgsovertakelse av fosterbarn. Foreldrene kan ta permisjon samtidig.

Dersom en arbeidstaker benytter tidskonto (se side ) kan vedkommende ikke i tillegg ta ut inntil ett års ulønnet permisjon. Denne begrensningen er knyttet til den enkelte arbeidstaker. Dersom bare den ene av foreldrene tar ut tidskonto, kan den andre benytte retten til inntil ett års ulønnet permisjon.

Alene om omsorgen

En arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet, har rett til utvidet permisjon i inntil to år for hvert barn (3 år tilsammen).

Om mor ikke er yrkesaktiv

Hvis moren ikke er yrkesaktiv, men faren er det, har han rett til permisjon uten lønn i opptil to år.

Retten til omsorgspermisjon kan overføres

Hvis en av foreldrene er alene om å ta seg av barnet, kan retten til omsorgspermisjon før barnet fyller 1 år, overføres til en annen som tar seg av barnet. Det avgjørende er at den som søker om omsorgspermisjon, faktisk tar seg av barnet. Denne personen trenger ikke ha foreldrerett. Lønn under permisjon/ evt. fødselspenger gis imidlertid bare til barnets mor eller far.

To uker ulønnet omsorgs-permisjon til far

Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne retten gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familie og hjem. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset.

Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan en annen som hjelper moren overta retten. Retten til 2 uker ulønnet omsorgspermisjon gjelder ikke ved adopsjon.

Fri i forbindelse med amming

Fri i forbindelse med amming er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 33.

Kvinner som ammer har rett til den fritid som ammingen tar og minst en time per dag. Som alternativ til dette kan kvinnen hvis hun heller ønsker det redusere arbeidstiden med inntil en time daglig, dvs. at hun kan komme en time senere eller gå en time tidligere enn arbeidstiden tilsier.

Tilsatte i bistillinger og deltid har også rett til å ta fri i forbindelse med amming. Fri til amming tilpasses tidskontoordningen når den benyttes.

Arbeidsgiveren kan eventuelt kreve legeattest.

Denne retten til fri i forbindelse med amming er ulønnet etter arbeidsmiljøloven.

• En arbeidstaker som er gravid har rett til 12 ukers permisjon før fødselen.

• Etter fødselen skal hun ha permisjon de første 6 uker.

• Faren har rett til to uker permisjon i tilknytning til fødselen.

• Foreldre har rett til ytterligere permisjon i barnets første leveår, eller så lenge det ytes fødselspenger fra trygden.

• I tillegg til dette har hver av foreldrene rett til inntil 1 års permisjon for hvert barn. Slik utvidet permisjon må tas i tilknytning til permisjonen i barnets første leveår.

• Foreldre som adopterer og de som tar imot fosterbarn har rett til omsorgspermisjon i tilsammen inntil 3 år etter omsorgsovertakelsen har funnet sted. Barnet må være under 15 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...