Gå til innhold

Hvem er verst? Ekskone eller ny dame????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mange som klager over gærne ekskoner, og det som er det rare er at det veldig ofte er den nye dama som uttaler seg. Hmm....hva med alle de nye damene som boikotter samværet som før fungerte knirkefritt, som blander seg inn i de underligste bagateller, som hyler og skriker til barna og skremmer vettet av dem, som skal starte ny barneoppdragelse etter 1uke som "stemamma" og dermed egentlig uttaler at hennes nye mann overhodet ikke har peiling, og som ikke er mer enn noen få år eldre enn eldstemann, og som selvfølgelig ikke engang har egne barn......Og neida, jeg er ingen bitter ekskone, valgte selv å gå etter mange år. Fikk ny samboer etter en stund, ikke noe problem mellom meg og eksn, vi samarbeidet flott og kunne gjerne ta en kopp kaffe sammen innimellom. Men når den nye dama kom inn i bildet, ja da skulle visst alt gjøres på nye måter i løpet av kort tid. Og ikke snakk om at vi fikk lov å ha kontakt. Resultatet er: at ingen av barna ønsker samvær, dessverre for dem og pappan, de ikke får kontakt med nye søsken, dessverre for alle barna, både mine og hennes, en ulykkelig pappa som ikke er tøff nok og livredd for å bli forlatt igjen, dessverre..... Her ser jeg kun tapere.... trist, men virkeligheten for mange stakkars barn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger er ekskona gal andre ganger er den nye dama gal........og andre ganger er sikkert begge gale....

En ting jeg stusser på er på hvilken måte er alderen til den nye dama relevant?? : )

Skrevet

Hmmm... dette var jo veldig trist for dere synes jeg!

Men mener du at det er situasjonen for alle? At stemødrene er verst?

Jeg er enig at mange stemødre hyler ut om ting etter kort tid og blander seg for mye. Men MANGE stemødre har også virkelig grunn til det! Mange biomødre oppfører seg annerledes når x'n får ny dame! Og mange har ikke godt samarbeid før biofar møter en ny!!!

Så en sak har alltid to sider!!!

Skrevet

Selvfølgelig har en sak alltid to sider. Og jeg sier ikke at den nye dama alltid er gal - langt i fra! Men det er så mye snakk om gærne ekskoner, og det blir litt for ensidig fremstilt synes jeg. Det er selvfølgelig og heldigvis, mange flotte stemødre og mange flotte ekskoner, men dessverre så er det mange som overhode ikke har tålmodighet el evne til å sette seg inn i barns tankegang og følelsesliv og som sliter med sjalusi over en fortid eller fremtid de ikke kan kontrollere... Og alder kan ha noe å si i forhold til tålmodighet, og livserfaring. MEN; jeg skjærer selvfølgelig ikke alle over en kam. Men jeg stusser over sinnet som ofte viser seg hos både ekser og yer:-) DET har overhodet ikke noe med de uskyldige barna å gjøre!

Skrevet

Lurte et øyeblikk om det var meg som var beskrevet her, for jeg er akkurat slik.

Men jeg har egne barn og er langt eldre enn eldstemann, så det kan ikke være meg.

Skrevet

Jeg er en av dem gale xene....og trives med det. :)

Neida, jeg har også hatt et greit samarbeid med far, så lenge det har gått hans vei. Inntil sist høst, da han fikk samboer. Samboeren er en søt og hyggelig dame, som jeg kjenner godt fra før. Men plutselig så lager han bråk om alt og ingenting. Skal jeg ta opp saker rundt barna, så må jeg ringe når han er på jobb. Da kan vi prate. Ringer jeg ham når han er hjemme, skjeller han meg ut uansett. Akkurat som om han må sikre seg selv og samboeren at han hater meg. Noe hans sikkert gjør. Men han skaper jo bare mer og mer motvilje hos meg, og jeg orker snart ikke si noe til ham om barna i det store og hele de ukene han er hjemme. Det meste av kommunikasjon går da via sms eller mail.

Men men...jeg er sikkert både gal og og vanskelig. Og håper at ting roer seg med åra.

Skrevet

Svaret på spørsmålet ditt er vel begge to eller ingen av dem. Det er vel sånn at fæle damer kommer i alle innpakninger, både stemødre og biomødre. Jeg har av og til syntes at inntrykket blir skjevt i dette forumet, rett og slett fordi det er flest stemødre som bruker det. Dermed er det de som tegner bildet og er opptatt av det de opplever - de fæle biomødrene. Denne helgen har du (og en til eller er det bare deg?) prøvd å nyansere bildet litt og det har du jammen ikke gjort med særlig stil!

Når det gjelder det med alder, kan jeg skjønne at biomødre reagerer på unge stemødre. Det finnes kanskje noen kloke unge jenter, men som regel er det vel slik at klokhet utvikles med livserfaring. Dessuten blir de fleste av oss litt mindre kategoriske med tiden. Det som kan gjøre det ekstra vanskelig for biomor er vel, når sant skal sies, at en ung og spenstig stemor virker temmelig truende? Her kommer hun, ung og pen og overtar både mann og barn! Jeg har vært glad mange ganger for at min eks gikk til en som var både tykkere og eldre enn meg. Barnslig, men sant. At eksen da sikkert liker hennes indre bedre enn mitt, er hans problem. Når det gjelder sjel og sinn har jeg nemlig ikke så mange komplekser som når det gjelder kropp og skinn ;-)

Skrevet

Maud,

Tror nok du har misforstått innlegget mitt. Var overhode ikke min intensjon å skrive dette innlegget med el uten stil....Jeg var kun opptatt av at begge parter kan og ikke kan være vanskelige i denne situasjonen. Jeg er overhode ikke opptatt av at den evt yngre nye dama er slankere el penere el noe som helst annet i forhold til meg, da jeg har nok selvtillit fra før. OG det er ikke meg det handler om overhodet, men BARNA mine. Alt for mye fokus på "meg og mitt" synes jeg. Dette handler om barna, de uskyldige i hele saken. Om eks el y har dårlig selvbilde er overhode ikke interessant for meg, kun barnas ve og vel.

Skrevet

Hannemor,

Jeg har opplevd akkurat det, nemlig at eksen ble sint (har alltid vært en rolig og sindig fyr) hver gang den nye dama var i nærheten når vi snakket sammen. Skjønte ingenting og spurte ham hva som var galt, men skjønte etterhvert at hun faktisk forventet en uvennlig tone oss imellom - skjønn det den som kan!

Nå er det flere år siden jeg flyttet fra ham, så ting er rolig, men dessverre vil ikke noen av barna være der på overnatting, kun korte besøk, pga temperamentet til den nye dama....Trist men virkeligheten for barna mine.

Skrevet

Hehe.. jeg er stemor. Traff min kjære over ett år etter at hun gikk fra ham. Hun er 3 år eldre enn ham, og 8 år eldre enn meg. Men jeg var over 30 da jeg ble stemor... er jeg da en sånn ung teit en?

Som Maud sier, fæle mennesker kommer i alle innpakninger. Jeg vet at jeg er en god stemor. Jeg følger opp og oppdrar barna når de er hos oss, sammen med min kjære, men jeg prøver ikke å overta plassen til mor. Jeg er alltid blid og hyggelig og vennlig når vi er sammen med henne (skoleavslutninger etc), og jeg er oppriktig glad i ungene.

Enhver får feie for sin dør. Jeg har ikke problemer med at moren til barna hater meg, men det som plager meg er at hun lar dette gå utover ungene. Men det slaget får faren ta - jeg blander meg ikke i sånne ting.

Men barna er jo i mitt hjem også. De er veldig glad i meg også, og vi går kjempegodt overens. Vi kjøper dem ikke på noen måte, men vi har rammer og grenser og de får nok søvn og riktig mat og mosjon.

Det er finnes stemødre som er teite også.. men det er ikke nødvendig å skjære alle over en kam, vel..?

Skrevet

Når det gjelder den unge pene dama, svarte jeg egentlig den som mente at den nye damas alder er irrelevant. I forhold til hvordan man oppfører seg, bør den selvfølgelig være det. Samtidig er det nok sånn at man kan føle seg truet av en ung pen dame og det er jeg ærlig nok til å innrømme at jeg ville gjort. Hvis du påstår at dine behov aldri spiller inn i samarbeidsrelasjonen, da er du et unikt menneske! Hvis du dessuten ikke erkjenne at du reagerer følelsesmessig på en del ting, tror jeg det blir vanskelig å styre atferden slik at du handler til barnets beste. Hva det er, er vel forresten ikke kun et objektivt sett med handlinger?!

Reagerte særlig på eventyret som var lagt inn her. Antok det var du som hadde lagt inn det også og det synes jeg var uten stil. Beklager hvis jeg dro for raske slutninger!

Skrevet

TIl Maud og hovedinnlegger som mener alder er relevant..

Maud presiserer veldig fint det jeg ville frem til med å spørre på hvilken måte alder er relevant....

Eksen ser ofte på en yngre dame som en større trussel og da er det vel strengt tatt eksens følelser som lager problemer og ikke stemorens følelser og mangel på livs erfaring!!!???

Jeg er vel en av disse dumme unge stemødrene dere sikter til, men jeg er ikke kjent for å være spesielt dum så jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen deres av meg?

Yngre mennesker har ikke levd like mange år som de som er eldre hehe ganske opplagt egentlig og mangler derfor det dere så fint kaller livs erfaring men så har vi mye annet positivt. Vi er åpne , tolerante, ikke så trangsynte og fastlåste og er på mange måter et positivt innslag i stebarns liv..........Vi har alle positive og negative ting ved oss.... Eller er dere kanskje perfekte selv??

Det er ikke jeg......

Skrevet

Les det jeg har skrevet en gang til! Jeg sa aldri at alle unge jenter er dumme. Jeg sa at jeg ville kunne følt meg truet av en yngre og penere jente enn meg. Sa også at eldre folk ofte har mer livsvisdom. Dumme og kloke folk kommer i yngre og eldre utgaver og stemødre og biomødre kommer i alle innpakninger. Yngre stemødre kan være et positivt innslag i stabarnas liv, men de kan også mangle evne til å fylle rollen - det kan eldre stemødre også!

Skrevet

Maud,

Du var nok litt rask på avtrekkeren ja, var nok ikke meg som hadde lagt inn eventyret, men jeg synes faktisk det ofte kan dras paralleller til det eventyret i virkeligheten:-)

Og nei, mine behov er overhode ikke viktige i samarbeidsrelasjonen. Jeg var følelsesmessig ferdig med eksen da jeg gikk, og det er jo noen år siden i tillegg og jeg står ved valget jeg gjorde den gangen og har det bra med ny partner, derfor klarer jeg også å samarbeide uten sjalusi etc... Barna var der forresten i helgen og grillet, i hele 2 timer før de ikke orket mer - hurra ;-/

Skrevet

Det er tydelig at innlegget mitt satte mange sinn i kok og det er fint. For om vi kan stoppe opp, både ekser og nye damer, og tenke oss litt om, så har jeg oppnådd noe bra. Jeg har overhode ikke skjært alle over en kam, jeg dømmer ingen om de har god samvittighet, jeg beundrer dere stemødre som engasjerer dere i barna - ære være dere alle sammen. Jeg sier heller ikke at alder har noe å si, men at i mitt tilfelle så traff min eks ei som var noen få år eldre enn eldstemann (og dette var det faktisk tenåringen selv som kommenterte), men jeg ønsker at dere som bare snakker dritt om ekskona også ser dere selv i speilet innimellom. Og selvfølgelig er ingen av oss perfekte:-) Jeg aller minst:-)

Ønsker dere alle en fortsatt fin dag og håper dette innlegget ikke blir vrengt til noe mer enn det faktisk er:-)

Skrevet

Ti Maud

Dette er et direkte sitat ra ditt innlegg

"Det finnes kanskje noen kloke unge jenter, men som regel er det vel slik at klokhet utvikles med livserfaring."

Jeg vil si at du her sier at man blir klokere med årene. Livserfaring utviklesmed årene det er en annen ting, men klokhet den er så ymse blant alle aldersgrupper.

Tror jeg leste nøye nok hva du skrev!

Skrevet

Beklager hvis jeg uttrykte meg klønete. Står for at jeg mener at de fleste blir klokere med alderen. Det er imidlertid ikke det samme som at alle unge er dumme og alle gamle er kloke. Hvis du er klok nå, blir det sikkert enda bedre om noen år ;-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...