Gå til innhold

Modig og sterk som en løve, min fødselehistorie


Loppelill

Anbefalte innlegg

1. august ble Leander født. Leander betyr modig og sterk som en løve, og det skulle vise seg at han har fått navnet med rette.

 

Med termin 26. juli hadde jeg avtale om å ringe sykehuset 1 august om ingen ting skjedde før da. Dagen kom uten at noe hadde begynt, så jeg ringte føden. Siden forrige fødsel ble satt igang 7 dager over termin pga lite fostervann, spurte jeg pent om å få komme på kontroll den dagen. Fikk time kl 10 og vi reiste med bagen i bilen for sikkerhets skyld.

 

Undersøkelsen viste at det var lite fostervann, også denne gangen. Så kl 11 fikk jeg en stikkpille for å sette igang fødselen. Timene gikk og lite hendte. Noe rier var det etter hvert, men de var masete og uregelmessige.

 

Etter å ha diskutert litt med jordmor ble vi enige om å ta vannet. Klokken var nå blitt 18.00. Det var blitt 3 - 4 cm åpning, og vannet ble tatt. Plutselig kom riene på løpene bånd. Harde og sterke var de. Jeg hadde i utgangspunktet ønsket epidural, men vi så fort at det var det ikke tid til. Han lå og stanget litt i åpningen, før han kom. Jordmor lot hodet stå i åpningen litt granne for å utvide. Det er ikke særlig godt, kan man si. Men jeg fikk igjen for det, siden jeg ikke revnet eller måtte klippe var jeg ikke noe sår etterpå. Så klokken 19.55 var gutten vår født. Han veide 4310g og var 50 cm lang.

 

Så koste vi oss på barsel. Han hadde litt feber, men den var borte på fredag 4. Men han fikk likevell en grundig skjekk av legen igjen. Da viste det seg at han hadde brukket kragebeinet, og armen på den siden hang litt. Hjemreisen ble utsatt til lørdar 5.

 

Lørdag 5 fikk vi endelig reise hjem. Med kul på hodet, brukket kragebein og en arm som ikke var helt i orden. Hjemme ventet kake og vi koste oss. Natt til søndag var han veldig urolig og ville ikke ligge i sengen. Så vi tilbrakte natten i stolen. Søndags formidag målte jeg tempen, den var da på 38,8. Etter en rask telefon til barsel, ringte vi legevakten.

 

Vi fikk time kl 14.00. Etter å ha tatt en haug med prøver ble han satt på antibiotika. Prøvesvarene viste at han hadde fått urinveisinfeksjon. Heldigvis hadde vi kommet så tidlig at det ikke hadde spredt seg til nyrene.

 

I dag, søndag 13. august har vi endelig kommet hjem igjen. Han skal fortsette på antibiotika hjemme til ultralydkontroll om 6 uker. Så nå er vi endelig hjemme under samme tak alle 6. Men at den litt gode klumpen er modig og sterk som en løve, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åi... En tøff star på livet men er sikker på at gutten din klarer seg godt:)

Lykke til videre og håper dere nå kan kose dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...