Gå til innhold

fikk ikke lov til å få pencelinkur mot streptokok b.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

var hos legen og spurte om jeg kunne få pencelinkuren eller bli testet for streptokok b. men han sa at hver fjerde kvinne hadde det og man kunne ikke bare gi ut pencelin kur til alle.

 

Er redd jeg....vil gjerne ha det men fikk null forståelse...noen andres meninger eller råd om dette hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

 

Vet at du er engstelig,men penicilin er ikke gunstig hverken for deg eller babyen, så det er ikke noe legen foreskriver. Dette er jo tross alt noe som sjelden får konsekvenser, selv om det er fryktelig for dem det skjer med.

 

SOm jeg har fortstått (har mange leger i familien som definitivt har roet meg ned!!), så er det kur under fødsel som bør vurderes,dersom man har denne bakterien i seg. Overforbruk av antibiotika er ikke ønskelig,da bakterier har en ekkel tendens til å gjøre seg resistente. Det går jo også over til fosteret,som ikke bør få det i seg dersom det ikke er behov for det!

 

Som sagt, jeg skjønner at du er engstelig slik media har vinklet denne saken, og legen burde forklart det til deg på en skikkelig måte, men jeg må si at jeg forstår at han ikke setter deg på kur uten grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var og nettopp hos legen og spurte litt om dette med streptokokk b. Det som er er at 25 % av alle kvinner har denne bakterien naturlig i skjeden uten at den er farlig. Det er bare hvis du har symptomer på at bakterien har blomstret opp at du trenger prøve evt. penicillin. Symptomer på oppblomstring kan være unaturlig/stygg utflod, at du ar født barn før med infeksjonen eller at du har gjentatte urinveisinfeksjoner under svangerskapet der bakterien er blitt påvist. Så selv om du hadde tatt en prøve nå og fått påvist bakterien er det slett ikke sikkert at den er farlig for deg eller babyen. Så jeg tror du skal bare slappe av og tenke at om du ikke har noen av symptomene, så er du og babyen helt frisk. Det er jo dunt og ta en penicillinkur man strengt tatt ikke trenger og. Lykke til!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt både streptokokker i dette sv.skapet og forrige. (baby ble syk masse drama, alt endte godt)

 

det som er intressant er ikke om du har streptokokker, men hvilken vekst det er...om det er sterk eller moderat osv.

 

Streptokokkene kan foresten forsvinne av seg selv og de kan komme av seg selv. Så kvinner som tester negativt 2 uker før fødsel kan likevel få det under fødselen. Det som er viktig er å holde styr på om vannet går før riene setter i gang. for da skal du sjekkes nøye og evt settes på antibiotika under fødselen.

 

Det er mye skremsel rundt dette, men det gjelder å holde tunga rett i munnen. Streptokokker i sjeden er ikke farlig så lenge du er gravid, det er under fødselen ting kan skje. Hvis den er langtekkelig etc.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du ikke ligger innenfor risiko gruppa så er det nok ikke noe å bekymre seg over.... det er veldig få som får det men alikevel.... jeg vil forlange at de skal ta en crp på barnet mitt før vi reiser fra sykehuset, det kan jo du også gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å bli testet for dette synes jeg absolutt du burde få gjøre det. Det bør være kvinnens valg. Går man rundt og bekymrer seg bør legen ta den bekymringa på alvor.

Jeg trodde ikke jeg hadde den, siden jeg ikke hadde noen symptomer, men pga all medieoppmerksomheten ønsket jeg å få det sjekka ut. - Og det viste seg at jeg hadde den på prøve tatt i skjeden. Fikk 3 dagers pencillinkur. 1 uke etter avsluttet kur sendte legen inn urinprøve til dyrking, just in case, - og jammen hadde jeg ikke bakterien der og, uten å ha et eneste symptom på noe som helst.

Så hvis vannet går skal jeg nå ta pencillin umiddelbart, og så vil jeg antageligvis også få pencillin under fødselen.

Nå er jeg selvsagt betenkt over at jeg har bakterien, men veldig glad for at det tross alt er oppdaget slik at jeg behandles under fødselen. Hadde jeg ikke tatt testene hadde jeg jo kunnet smitte babyen. Nå føler jeg meg trygg. :-)

- Så lytt til hva fornuften din sier, tenker du mye på dette og ønsker det sjekket ut, så gjør du det. Hvis ikke, lar du være. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk lov og teste meg av min lege og det skjer i beg av sep.

om jeg da er smittet skal jeg slevf. ha medisiner mot dette!

hadde jeg vært deg så ville jeg pratet fornuft til denne legen og forklart han at du er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...