Gå til innhold

Rhesus -


Lille Emiliaen min;)))

Anbefalte innlegg

Hei hei..

 

Noen som vet hvordan dette med rhesus negativ funker....? Jeg er nemlig det, og er litt bekymret for dette. Både legen og jordmor sier at dette ikke er noe bekymringsfyllt i våre dager, men har allikevel hørt litt skrekkhistorier.. Er relativt grønn på detter området, for jeg har alltid trodd i mitt hode at jeg var b+..

 

Er det andre som er rh- her? og som gjerne også har født?

Eller er det bare noen her som vet utrolig mye om dette temaet?!?

TRENGER SVAR!! ;))))

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg er også rhesus minus. Jeg er ingen medisiner, men jeg vet at legen sjekker blodtype og noterer det på helsekortet. Da vil lege/jordmor sjekke opp rett etter fødsel om du danner antistoffer mot barnets blodtype hvis barnet har annen blodtype enn deg. I tilfelle det skjer følger de det opp og sørger for at barnet ikke blir skadelidende. Sånn jeg har forstått det er det automatikk i dette påsykehuset etteren fødsel.

 

Håper dette var litt oppklarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

 

Er også rhesus negativ, og det har foreløpig gått helt fint!

Har tatt blodprøve to ganger i løpet av svangerskapet for å sjekke antistoffer, er nå i uke 40.

Etter fødselen vil du få en sprøyte som skal forhindre at du danner antistoffer i neste svangerskap.

Før i tida kunne det være farlig. Tanten til moren min mistet flere ganger pga det. Men nå er det altså ikke noe å bekymre seg for. Jordmoren min sa at i løpet av hele hennes yrkesaktive liv, hadde hun en eneste gang vært med på at en dame måtte få byttet blodet sitt, og selv da gikk det bra. 99% av dem som er rhesus negative vil ikke ha noe annerledes svangerskap enn rhesus positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Dette er ikke noen farlig "tilstand". Jeg er Rhesus negativ, og det stemmer at det tas to ekstra blodprøver av oss ila svangerskapet. Det som kan skje er at babyen blir rhesus positiv, og dens blod kan komme i kroppen din, det er farlig, og jeg tror da man aborterer (er usikker på "alt" som kan skje), og det er det de sjekker. Mitt første barn ble positiv, og jeg fikk da en sprøyte etter fødselen som gjorde at det ikke skulle skje noe galt med meg om hans blod kom over i meg under fødselen. Mitt andre barn ble negativ og jeg slapp sprøyte. Nå venter jeg nummer 3 om 9 dager:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...