Gå til innhold

Noen som har peil på "jordmorspråk"? (Ang helsekortet)


SpiseLise

Anbefalte innlegg

Tirsdag dro jeg innom føden pga at jeg ikke kjente sparkene like tydelig som tidligere. JM tok en CTG som var helt fin, så da var det ikke noe å bekymre seg for likevel.

Samtidig gjorde hun noe hun kalte for sweeping, har søkt litt rundt her og ser at det er det samme som stripping.

Da jeg kom hjem, så jeg at hun hadde skrevet en del på helsekortet som jeg ikke vet hva betyr. Liker å vite sånt, så håper noen av dere forstår?

 

"Til kontroll pga kjent mindre liv i dag enn tidligere. Nå kjenner hun bevegelsene som små 'dulter', ikke gode spark (så langt er jeg med).

CTG reaktiv (hva er reaktiv?). V-Stix (eller U-Stix) negativ (dette er vel urinprøven?). Vag. us. mm midtstilt (mm = mormunn tror jeg). Åpen 2 fingre (betyr det at jeg har en åpning på 2 fingerbredder? Er ikke det ganske mye til at det skjer såpass lite? Venter og venter jo, men har gått med murringer i 3 uker uten at det kommer noen baby!). SD 1/2 cm (hva kan SD være?). Hodet over spina! (hva er spina, og hvorfor utropstegn? Er det unormalt at hodet er over spina liksom? Hmm...)"

 

Ble mye dette her, men krysser fingre for at en eller annen der ute har lite og gjøre en lørdagskveld;-)

 

Kan jo nevne at min egen termin var 9. (altså dagen etter undersøkelsen), og ul-termin er neste søndag.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ctg reaktiv er ihvertfall at ctg er en fin :) altså, ingenting i veien i følge den.. bra babyliv osv. =) u-stix er urinprøven...

mm vet jeg ikke, men tipper mormunn ja.. og ja, 2 fingerbredder, men vet ikke om det er mye el lite..men de måler hvertfall åpning med fingrene... sd aner jeg ikke,og hodet over spina TROR jeg er at den ennå ligger litt høyt,men er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en del info dette ja:) Hode over spina er vel at hode ligger klart i øvre bekken inngang( normalt vist du er nær fødselen).

Livmortappen din er ikke helt utslettet , men er 1/2cm, du er ganske klar til fødsel. Ctg: helt normal, normal aktivitet. Nå er ikke jeg noe ekspert men det er dette jeg får utav det:) Det er normalt å kjenne mindre liv de siste dagene før fødselen intreffer pga andre hormoner utskilles og barnet ligger litt trangt nedi bekkene. Lykke til med fødselen:) Nå er jeg som sakt ikke noe ekspert, men det er det jeg oppfatter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, tusen takk dere:-)

Hørtes jo riktig så bra ut!

Da må det være lov å satse på at det skjer noe snart.

Skal tilbake på tirsdag, da skal jeg huske å spørre henne om hva hun har skrevet før jeg drar hjem;-)

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...