Gå til innhold

Jeg er redd nå jeg ....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen min mandag for snart 3 uker siden. Hun målte da symfyse/fundus mål og de var litt under normalen. Jeg fikk hjertet i halsen og tenkte ; "Å, herregud ikke la det være noe galt med mitt mirakel." Hun sa at jeg ikke måtte væreurolig, men hun trodde at det kunne skyldes enten; 1. Jeg går både til lege og jordmor, så at de hadde målt ulikt var ikke å utelukke, sa hun. For 2 uker tidligere lå jeg over normalen. Er dette unormalt eller???

2. At babyen min hadde lagt seg langt ned i bekkenbunnen og nesten gjort seg klar for fødsel.

Jeg håper det er en av disse tingene for det må virkelig ikke være noe galt med babyen min. Det værste er jo at jeg har røyka under svangerskapet, men har endelig klart å bli røykfri nå og er i min 34 svangerskapsuke. Det er jeg stolt av. Noen som vil komme med noen råd/tanker/forslag på hva som kan være galt? Jeg skulle få henvendelse til gynekologen også, men fikk den ganske sent og skal dit til onsdag. Da har det altså gått 3 og en halv uke siden jeg var hos legen. Tenk om det er noe galt da. Da har jeg jo gått lenge med et problem uten at de har gjort noe. Hjelp, trenger noen tanker ang. dette...

 

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg fikk den samme beskjeden av jordmoren for noen uker siden at jeg låg under det normale på symfyse/fundus målet. Jeg ble sendt på ultralyd og der fant de ut at jeg hadde litt lite fostervann. Men barnet hadde det veldig bra. Jeg fikk beskjed om å ta det med ro og drikke mye vann. Nå er målet normalt igjen. Men legen min sa også at lege og jordmor kan måle veldig forskjellig. Tror det er veldig normalt at det blir litt svingninger i disse målingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjœre anonym!

 

Du har sannsynligvis ingen grunn til bekymring. Det var tre ulike personer som tilsammen målte SF målet mitt under svangerskapet, og det fløy opp og ned som en strikkball. Har hørt at dette er helt vanlig, og at det må vœre den samme personen som måler hele veien, siden alle måler litt forskjellig.

 

I tillegg er det riktig det med at babyen på slutten synker lengre ned i bekkenet.

 

Min baby er iallefall en helt perfekt liten jente som veide 3334 gram ved fødselen ;-)))

 

Pust rolig ut, og lykke til videre framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Du trenger ikke å uroe deg,alt er nok helt sikkert kjempe fint!:)

 

Jeg har også ganske lavt sf mål,det lå på 31 i uke 38+5.Jeg var inne på vekst kontroll på sykehuset.De målte hode omkrets og mage omkrets på babyen,og blodgjennomstrømningen i navlestrengen,eller noe sånn.Og ctg-en.Alt så fint ut,men fikk vite at jeg hadde en liten baby.

Hun hadde da et vekstavvik på cå 20% av gj snittet,det vil da si at hun vil være ca 2700 g ved termin(tirsdag).

Jeg uroer meg ikke så mye for at hun er så liten,noen babyer er rett og slett ment for å være små,og noen store...

 

Bare ta det helt med ro,alt er nok helt sikkert i orden!:)Spis normalt,og lev normalt.De vil nok sende deg på en kontroll,hvis målene er lave over lengre tid.Jeg har fått kjempegod oppfølging på sykehuset,selv om alt er fint.Kunne nok like greit godt til jordmor og målt ctg..

Husk at uansett,så er det viktigste at du kjenner liv!

 

Lykke til videre!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei kjære deg!

 

Jeg har hatt akkurat samme situasjon som deg, og vil gjerne berolige deg litt. For ca. tre uker siden målte legen min at sf målet var gått ned (samme person har målt hele tiden) og hun mente også at fosterlyden var for høy. Jeg ble sendt til sykehuset for sparkeprøve og ultralyd 3 ganger med ca. 2 ukers mellomrom. Jeg ble målt av tre forskjellige leger de tre gangene, og alle kom til forskjellige mål/str. på baby. Ved siste kontroll fant legen ut at babyen var bare bittelitt for liten. Den siste legen fant også ut at det var lite fostervann igjen. Jeg fikk bare beskjed om å være nøye med å følge med at det var liv i magen. Det er idag 4 dager igjen til termin dato, og om fem dager skal jeg på ny kontroll- da vil de vurdere igangsetting hvis det er like lite eller mindre fostervann. Jeg kjenner masse liv i magen, så jeg er rolig på det.

Jeg har også røyket under svangerskapet... Men det trenger ikke være det som er grunnen. Og jeg har også fått beskjed om at magen synker når babyen beveger seg nedover i bekkenet/fester hodet pluss at magen forandrer seg fordi babyen forandrer stilling.

Du bør finne ut hvor mye du veide da du ble født, for det kommer de til spørre om på kontroll. Slike ting (genetikk) kan ha mye å si: var du liten ved fødsel, er det naturlig at din baby er liten også.

Dette går nok bra, skal du se!!

Lykke til- jeg skjønner at du er redd, det var jeg også, men jeg føler meg trygg nå når jeg har vært på kontroll.

Skriv ned alle spørsmål du har, så du kan ta det opp når du skal på kontroll!

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt sf mål gikk pludselig opp, jordmora sa at det nok kom av at babyen hadde skiftet stilling fra forrige gang (forrige gang hodet ned, denne gang på tvers). Dersom du er bekymret bør du snakke med lege/jordmor- ta din egen intuisjon alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De måler svært ofte forskjellig, og det innrømmer de også...Går sikkert bra, kjenner du godt med liv så er det iallefall et godt tegn. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MItt symfysemål gikk også veldig opp og ned.... Jeg fikk "streng beskjed" fra ultralydlegen min om å kun bry meg om enten jordmoras eller legens mål.... dette fordi de måler så forskjellig. Jeg valgte å "tro på" jordmora's mål, fordi jeg merket at hun målte mer nøyaktig.

 

Som et eksempel, kan jeg jo fortelle at rundt uke 36 var jeg hos legen min. Han målte magen, og krysset han satt på skjemaet, havnet jo nesten utenfor hele rutenettet. (Ikke bare utenfor det grønne feltet, men utenfor hele rutenettet !!!) Han sendte meg derfor til ny ultralyd for å finne ut av om det var en stor baby, mye fostervann o.l. Men da jeg kom til ul i uke 37, smålo bare ul-legen og sa at dette målet var nok tatt i litt hui og hast....

 

Jeg var jo bare fornøyd fordi jeg fikk en ekstra ul, og vi fikk estimert vekta til lillegutten vår... Han var litt over gj.snittet, men hodet var helt normalt, og det er jo det som teller mest.... Fødte i uke 39.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...