Gå til innhold

Hvordan slutte med bleier om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som snart blir 4 år. Han har vært tørr siden jul, og har ikke brukt bleier på dagtid siden da. Han går selv på do og tisser, men trenger litt hjelp til tørking når det har vært "stor arbeid". Men han er fortsatt ikke tørr om natta. Har hørt et råd som sier at når barnet har vært tørr i bleien ca 10 netter på rad, er han klar til å slutte. Men det er ikke min sønn. Har prøvd å begrense drikke etter kl. 18, han går ofte på do før han skal legge seg, og har til og med satt han på do når vi legger oss. Men fortsatt er han våt i bleien om morgenen. Har nå i sommer prøvd å legge han uten bleie, men han har tisset seg ut midt på natten.

Noen gode råd? Vet at gutter er senere enn jenter, og at det er veldig forskjellig når de er tørre. Men synes det er rart at det går så bra om dagen, men ikke om natten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg har en gutt som nettopp har blitt 3 år og som nå i sommer har klart å bli bleiefri :) Men på natten bruker han fortsatt bleie. Han er som regel tørr, men nå tenkte vi å slutte med bleie på natten for å se hvordan det går. Til anbefaling så har vi lagt et tisse-teppe under lakenet. Det kan jo hende at det går galt noen ganger...hihi! Før eller siden må man jo bare prøve - så jeg syns at du skal prøve..Man lærer til slutt!

Lykke til ihvertfall!

Skrevet

Vår gutt på snart 6 har forsatt bleier på natta.Det er ikke unormalt.Men hvis det ikke blir bedre frem mot jul skal jeg snakke med legen om dette.

Skrevet

Lag klistremerke-skjema! Fungerer på de fleste! Tegn opp 8 ruter på et ark. sett tall i rutene og tegn en pakke i siste rute. Fortell han at han skal øve seg og at skjema fungerer slik at hvis han er flink å gå på do om natta istede, så får han klistre på ett klistremerke. På det åttende får han en liten pakke! (Noe han liker godt!! Ex:Spiderman-ting el litt godteri) Ha bleien på noen dager eller ut skjema ettersom hvor flink han er. Og lag evt et skjema til med flere ruter, men ikke fler skjema!! Han kan også være med å plukke ut noen kule klistremerker. Kan også ha en liten bjelle ved sengen som kun skal brukes når han skal på do.

Bruker sånt skjema på alt til mitt barn og det er utrolig hvordan det fungerer!! Men alle er jo forskjellige! Alt kommer med tiden!

Lykke til!

Skrevet

Skal du bruke belønning slik en her forslår, så vær for gudskyld sikker på at gutten er moden for det. Dvs. at han har mulighet til å klare å holde seg tørr noen netter. Hvis ikke vil nemlig et slikt belønningsskjema ha stikk motsatt effekt. Og det er nemlig at gutten din vil føle seg misslukket som ikke klarer å få noen klistremerker, og i hvert fall ikke noen leke som han ønsker seg.

Skrevet

Sorry at jeg ikke fikk med meg det når jeg skreiv igår om klistremerker.Selvfølgelig skal du ikke bruke skjema hvis det ikke fungerer. Hvis det ikke gjør det, så må du avslutte det hele uten å lage noe nummer ut av det! Bare si at vi prøver igjen senere. Da har du fått barnet ditt til å tenke på det og kanskje etter noen uker kommer og sier at han vil prøve igjen. Eller du kan finne noe annet å "øve" på i stedenfor. Er ikke barnet klar så kommer det etterhvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...