Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #1 Skrevet 12. august 2006 Jeg hørte akkurat om noen som ikke skal ha dåp fordi de ikke er kristne, helt kurrant. Men de skal ha nanvefest uten å egentlig ha det. De skal med andre ord bare ha en fest for å få pressanger. Kan jo på en måte være greit det, men ikke at de fortsatt kaller det navnefest. Jeg synes dette egentlig er litt frekt jeg. Kunne de ikke kallt det noe annet? Dåp og navnefest er jo noe stort med dyre pressanger. Jeg synes ikke en egenkomponert fest fortjener samme grad av pressanger etc. Er jeg rar?
Gjest Skrevet 12. august 2006 #2 Skrevet 12. august 2006 Akkurat her synes jeg nok du er litt rar, ja... :-) Synes en, som du kaller det; "egenkomponert" navnefest er helt greit, jeg. Både jeg og mannen min er døpt og vi valgte å døpe gullet, men har full respekt for dem som velger å ikke ha dåp. Har samtidig full respekt også for dem som heller ikke ønsker å ha navnefest i HEFs regi. Jeg tror den navnefesten du omtaler, er en velkommen-til-livet-og-presentasjon-for-familien-fest. Og det synes jeg høres fint og hyggelig ut. Kan vel bli like flott og staselig for familien for det om man ikke har noen seremoni i en-eller-annens-regi først, vel? Jeg ville i alle fall kjøpt presang til barnet i en sånn fest akkurat på lik linje med et dåpsbarn, og ville gledet meg like mye til å gå i selskapet også!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Enig. Vi skal ha en privat navnefest. Dette både fordi at det arrangeres så sjeldent i HEFs regi, og fordi vi syns det blir mer personlig. :-) Men vi gjør det ikke for å få gaver, har faktisk ikke ønsket oss en eneste gave, og ikke forventer vi det heller. :-)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #4 Skrevet 12. august 2006 Jeg er mye enig med deg. Slik jeg tenker er at det burde hete noe av det du sier eller f.eks "Velkommen til verden-fest" eller noe. Da føles det mer riktig for meg. Jeg er vel litt firkantet. Synes bare det blir "litt dumt" når ting gir seg ut for å være noe annet enn det er. Man ville jo ikke kalle det dåp uten at det virkelig var det, så hvorfor kalle det navnefest når det vitterlig ikke er det heller. Men heldigvis er dette ikke min business, jeg syntes bare det var litt sært og ville ha litt andre synspunkter på temaet. Takk for response fra dere begge! HI
Gjest Skrevet 13. august 2006 #5 Skrevet 13. august 2006 Øh...Det er jo en fest for at barnet er født og har fått et navn, hvorfor ikke kalle det navnefest, da...? Om det er en forening eller ikke som arrangerer spiller vel ingen rolle?
vinterjente81 Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 for min del er det å ha navnefest det mest ærlige jeg kan gjøre i forhold til babyen min og meg selv, og det av en grunn; når konfirmasjonstiden kommer, vil jeg at jenta mi skal ta et eget valg på om hun vil konfirmeres kristelig eller ikke, og siden hun da hun ikke er døpt, må hun i tilfelle døpe seg. jeg syns derimot ingenting om alle de mange konfirmantete som konfirmerer seg i kirken, "ford det er det som forventes".
Lindis :-) Skrevet 15. august 2006 #7 Skrevet 15. august 2006 Jeg er iallefall ikke enig med deg.. Selv om man har en egenkomponert navnefest er det ikke kun for å få gaver man gjør det! Vi har valgt å gjøre det privat da det i vårt lokkalag er svært sjeldent satt opp navnefester via Humanetisk forbund.. Vår lille snuppe har snart navnedag og da fant vi ut at det var en perfekt dag å ha det på! Det blir nok like høytidelig her som det gjør i ett samfunnshus, og det er en kjempefin måte å samle hele familen på! Her kommer det t.o.m folk fra Nord-Norge (bor rundt oslo området) :-) For meg blir det feil å døpe min datter og stå forran en prest og samtykke i at jeg skal oppfostre henne i den kristene tro, og lese bibelen og fortelle om gud, for det kommer jeg ikke til å gjøre. Det valger kan hun selv ta når hun er gammel nok til det, og hvis hun ønsker å være en del av det kristene samfunnet og døpe seg, er hun mer enn hjertelig velkommen til å gjøre det når hun tar avgjørelsen selv :-) Den vil ikke jeg ta for henne, men vil selvfølgelig støtte henne i den avgjørelsen hun selv velger å ta :-)
Stratos med 3 barn Skrevet 15. august 2006 #9 Skrevet 15. august 2006 For min del er det det samme hva folk kaller det! En "fødselsfest" hvor man inviterer familie og kanskje sine nærmeste venner, er først og fremst en hyggelig sammenkomst. Aldri tenkt på størrelse eller pris på pressangen av den grunn jeg i hvertfall. Det koster dessuten sikkert det samme for de som skal arrangere gildet og det er jo ikke for de, men for barnet. De fleste får jo "upraktiske ting" (sølv etc) som kan puttes i skuffer og skap, men som barnet vil sette pris på etterhvert, så jeg ser ikke helt vinningen for arrangøren (foreldrene) i så måte.
chouchou Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 Jeg er enig med deg. Mannen min har absolutt ikke noe forhold til kirken i det hele tatt. Jeg har det, men er døpt konfirmert og tilhører en liten kirke i hjembyen min. Siden vi ikke er fra samme plass, kjenner ikke min familie hans noe særlig godt, derfor valgte vi å invitere hele familien hjemme hos oss. Vi laget all maten, og pyntet og fikset alt selv. Vi hadde heller ikke ønsket oss noen gaver fra gjestene. Det var en utrolig koselig dag, der pappa holdt lille gutten mon og sa noen fine ord til han, og snakket om meg og mannen min. Jeg kommer sikkert til å gjøre det samme neste gang. Det kan anbefales, og jeg synes det er helt fine å kalle det en navnefest. Hvorfor skulle det være feil egentlig?
* Zoë * Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 Ja, jeg synes du er rar og arrogant. Det er da en like stor begivenhet for oss som ikke tilhører et livssynssamfunn å få barn, som det er for de som tilhører et! Vi har da like stor rett til å feire at en ny verdensborger har ankommet jorden som alle andre. Og vi gjør det ikke for gaver. Vi gjør det fordi vi synes at store begivenheter i livet skal feires, slik det alltid har blitt gjort i alle kulturer. Vår hjemmekomponerte navnefest er like stor og dyr og stelle i stand som en dåp/offentlig navnefest. Vi har like mange gjester, like dyr og fin mat, vin, kaffe og kaker. HeF har dessuten ikke enerett på å bruke begrepet navnefest. Kjenner folk som inviterte til navnefest lenge før det fantes slike i regi av HeF (iallefall her i Trondheim).
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #12 Skrevet 18. august 2006 Godt innlegg, *Zoë*! Svært gode og fornuftige argumenter. Synes det aller beste argumentet, er at man har like god grunn til å feire en ny verdensborger uansett om man er tilknyttet et livssynssamfunn av noe slag eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 Hvorfor kaller du det navnefest da? Er det navnet du ferier? Hvorfor skal alle dere med disse egenkomponerte festene kalle det navnefest. Det er jo barnet og ikke navnet dere feirer. Man kaller det da ikke dåp når det ikke er det? Sier ikke at man ikke kan ha en fest. Babyer er fantastike, og en utrolig stor gave som bør feires. Men å ha en fest som gir seg ut for å være noe den ikke er, synes jeg fortsatt er sært. Spesielt etter slike hissige innlegg som ditt. Bare for å tilføye det, barn får ikke navn ved dåpen heller. Sånn i tilfelle noen skulle være i tvil der. Navnet er aldri i fokus der. En Navnefest sermoni har jeg aldri sett, men skulle gjerne gjort det! Så feir barna deres, men feir dem og ikke navnet deres. Det er da barnet og ikke navnet som er underet. HI - som tidligere var undrende, men som er overrasket over hvor viktig selve navnet er i disse festene siden folk tom. lager egne sermonier for dette. Og dette var ikke ment å provosere!
* Zoë * Skrevet 19. august 2006 #14 Skrevet 19. august 2006 I all hovedsak feirer vi barnet, men vi feirer også at barnet har fått et navn. Navn er viktig for identitet og relasjonsbygging i livet. Ta bort noens navn og erstatt det med et tall el.l og de mister mye av seg selv, for ikke å snakke om hvor mye lettere det er for andre å behandle en navnløs dårlig (j.fr. konsentrasjonsleierene under 2. v.k.). Så for oss står også navnet i fokus, da vi synes vi gir barnet en fin gave gjennom navnet. Tenk bare på hvor mye tid vi bruker på å finne det perfekte navnet. Det skal kle barnet, vi skal like det, barnet skal like det, det skal ikke være gjenstand for mobbing/erting, det skal kle både et barn og en voksen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå