Gå til innhold

kriterier for å bli satt igang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei.

 

noen som vet noe om hvor mye som skal til for å bli satt igang?

 

er så lei jeg nå, er 3 dager over, og begynner å bli skikkelig urolig. har ikke grudd meg noe til fødselen tidligere, men nå blir jeg mer og mer nervøs både for fødsel og om det kan være noe galt med babyen. har ikke sånn ordenlig fødselsangst liksom, bare det ikke tar for lang tid nå. men hvis han venter for lenge, blir han jo ikke akkurat mindre med tiden.. tenker masse på at jeg kan jo ikke vite hvor bra babyen egentlig har det inni magen. bortsett fra at legen lytter på hjertet en gang i uka nå. er så rastløs i hele kroppen. blir jo heller ikke bedre av at folk sender meldinger støtt og stadig og spør om lillegutt har kommet ut.. har gått i snart 3 uker nå og VENTET på at riene skal starte. greier ikke å få begynt på noe, som f.eks å lese en god bok, bake, el noe annet fornuftig, for er for rastløs.. uff, kunne gitt nesten hva som helst bare jeg hadde fått en ri nå!!

 

noen som har noen erfaringer i forhold til å bli satt igang før den ordentlige overtiden? hva var i såfall årsaken til dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og en ting til: jm min har hatt ferie hele sommeren, så lurer på om det går an å dra på føden for å få vite om man er moden, evt bli strippet. tviler på at legen min gjør dette. han har ihvertfall aldri nevnt noe om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt modningsakupunktur av jordmor i går, for å slippe å gå over, så det rådet skal jeg virkelig følge, hun mente jeg kunne begynne i uke 36/37, så det toget har kanskje gått for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du,

 

jeg vet alt om denne ventetiden. Er 10 dager over i dag, og det har vært de 10 lengste dagene i mitt liv.. Iallefall har det føles slikt!!

 

Jeg har også gått og vært urolig for babyen, og kjenner igjen dine følelser. Men så lenge det ikke er noe som tilsier at babyen ikke har det bra, ønsker man ikke å sette igang før det har gått 12-14 dager over termin (litt forskjellig fra sykehus til sykehus). Dette fordi det er færre komplikasjoner når fødselsprosessen starter av seg selv enn når man bli satt igang.

 

Jeg har vært innom fødeavdelingen 2 ganger etter termindato. Dette fordi jeg har vært så nervøs for at ting er galt. Jeg har riktignok følt meg litt paranoid, men de har tatt meg veldig på alvor begge gangene og undersøkte meg og babyen skikkelig. Ble derfor veldig beroliget av dette. Siden alt har vært bra med babyen, ønsker de ikke å sette igang før evtuelt mandag.Husk at fødseler inntil 14 dager etter termin er ansett som helt normalt og ikke mer risikofyllte enn fødseler rundt termin! Dette sa fødselslege på sykeh. til meg.

 

Hvis du er velig bekymret; ikke sitt inne med bekymringene. Ring fødeavd. og si at du er bekymret for om babyen har det bra og spør om du kan komme inn på en sjekk når de har tid.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ventet prins 2/8*venter ennå*

 

10 dager ja.. hmm innen den tid ser jeg for meg at jeg må være helt ødelagt.. stakkars deg, håper virkelig du får kommet igang med fødselen snart.

 

ringte føden igår morges. jeg hadde vært oppe på do og tisset i halv to tiden på natten, og følte plutselig at vannet gikk etter jeg var ferdig og tisse. men ble veldig usikker da, så tok på et bind og la meg igjen. morgenen etter var det ikke kommet noe mer vann. fortalte dette på føden, og fikk beskjed om å dytte litt i babyen utover dagen, for å se om det kom noe mer, gjorde det ikke det, var det lite sannsynlig at vannet var gått.. så har ikke vært nedover for en skjekk. og så leser jeg om overtidige som mister babyen fordi de har lekket fostervann uten å ha merket det. blir så utrolig nervøs.

 

har time til legen igjen på onsdag, men han sjekker ikke annet enn det som står på kontrollarket.

 

vet jo også om flere som har fått både 10 og 14 dager over termin, og babyene deres har jo vært helt friske.

 

vet jo innerst inne at det er verdt ventetiden, og at den helt sikkert er glemt når babyen endelig finner veien ut.

 

uansett, setter pris på svaret fra deg. ble litt mer beroliget (en liten stund ihverfall) kjenner jo spark titt og ofte, og tror jo han har det bra, men det er dette med usikkerheten ja..visste ikke at det var komplikasjoner ved å bli satt igang, så da er jeg jo egentlig like langt:p

 

lykke til med fødsel ihverfall, er jo ikke lenge igjen uansett nå:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet har det bra, så skal det veeeldig mye til for å bli satt i gang før de 14 dagene over terminen har gått. Som skrevet over, et svangerskap varer 40 uker +/- 2 uker. Alt innenfor dette er normalt. Så du er egentlig ikke på overtid før det har gått 14 dager over det som er termindato.

 

Når det gjelder vekta til barnet, de enten mister på vekt eller legger på seg ca 70 gram når en går over termin, så det trenger du ikke å bekymre deg for.

 

Skjønner godt at du er bekymret for at vannet har gått, men grunnen til at de på føden sa at du skulle dytte litt i banet er fordi, all fostervann kommer aldri i en "klask". det kommer som regel en god del med en gang, så kommer det litt og litt etterpå, og det hadde du helt sikkert merket.

 

Du har nok ikke noe annet valg enn å smøre deg med tålmodighet. Kan ikke du gå turer, vaske i huset, vaære fysisk aktiv, det skal hjelpe på modning og sette i gang rier. Det hjelper ihvertfall ikke å sitte og synes synd på seg selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(HI)

 

Takk for det. Jeg må innrømme at det har vært perioder der jeg har vært så desperat at jeg ikke vet hva jeg skulle gjort.. Men nå er det uansett ikke lenge igjen, selv om en dag føles som en uke og en uke har føltes som en måned.

 

Jeg har ikke noen særlige tegn på fødsel i dag heller. Skal på sykehuset mandag og regner med å settes igang da. Håper du slipper å bli satt igang, det absolutt beste er at det starter av seg selv. Jeg har et innlegg inne på skravlesiden om igangsettelse der folk har skrevet om sine erfaringer med å bli satt igang, du kan jo lese det de har skrevet- er desverre ikke bare bare å bli satt igang heller.

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...