Gå til innhold

Barnehage? Nei takk!


lille_me85*Fødeklar*

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte litt som deg tidligere faktisk (for mitt barn, ikke at barnehage generelt var ille). Så uvitende var jeg altså :-) som nybakt mor. Jeg sa opp jobben og var hjemme lenge etter permisjonen. Men jeg skjønte raskt at jeg har en som vil stortrives i barnehage og at jeg var klar for å starte i jobb igjen.

 

Først fikk jeg dagmamma, men han viste ingen tegn til trivsel der. Endelig fikk jeg barnehage som jeg hadde forhørt meg om og som skulle være bra. Han trivdes fra første minutt!! Jeg hadde gjort det kjedelig for han dersom han ikke fikk starte i barnehage, selv om vi har omgang med andre barnefamilier og besøk av barn flere ganger i uken.

 

For mitt barn var barnehagen det beste som kunne ha skjedd, han stortrives og viser oss det. Vi merket at han ikke trivdes hos dagmammaen på samme måte. Og jeg svelgte en kamel, jeg mente det var best for mitt barn å være hjemme litt lenger, vi hadde økonomi til at jeg kunne gå hjemme. Men mor og far og barn har det mye bedre med jobb og barnehage.

 

Hvorfor jeg fikk barn? Fordi jeg ville ha et lite liv å ta vare på og han er mitt lille univers. Jeg ser han fra kl 06-0730 og fra kl 15-20 hver hverdag og i helgene. I tillegg har jeg barnevakt ofte, så dårlig mor er jeg!! Da får han egentid med familien sin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HELLO??? i dont understand why everyone is giving lille_85 shit!!! i agree with what she says, id like to say a few things.... for one thing norway has a poor educational system, and i believe that society is falling apart because families are falling apart, barnehage and school is in charge of raising your children, it shouldn't be like that, god almost everyone i know goes on anti depressents!!

it shouldnt be like that, i started kindergarten(barnehage) when i was 4 and i had a great time there, i loved it, i got problems when i went to school, there were so many shit kids that come from shit families.

 

I want to be with my son and teach him as much as possible before he goes to barnehage, for one thing they dont teach english things, so im gonna have to be in charge of that anyway, in new zealand where i come from we dont go to kindergarten so early the kids that have parents that work go to daycare, we start school when we are 5 and we have one of the best educational systems in the world, if something goes wrong with my son then i want to know that i tried my best, and have no regrets.

 

I am not looking forward to mixing my son with children that come from families with low morals etc, you have to admit that there are some bad parents around and some pretty shitty kids....for me its not a good idea to send my son to barnehage so soon, i believe that he is too small, he hasnt even learnt how to walk yet, in my eyes that is definatly too early, u dont see in the cature mothers that give away their children to "babysitters" until they know that they are ok and are more independant, right now my son needs me and i will be there for him, i dont want anyone else to raise him, i didnt give birth to not raise him, i take it very seriously.

 

I dont know what else to say youll probably get angry at me too, but what i think lille_85 means is that you shouldnt feel bad to have your child at home instead of going to barnehage, because there are many good things that come from it, and for many children they need it.

 

 

I think the first few years are really important and i dont think that anyone else can do a better job than me raising my son, for other people maybe its easier or better to do it the other way, but i know which i prefer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkar unge??? who the hell are you?? what social codes do 6 year olds have? school isnt based that kids go to barnehage first, that is crap! school is based on teaching kids how to read and write etc!! school should only be about that, i dont think that if u didnt go to barnehage until u were 4, 5 or not at all has anything to do with how well u do in life, for crying out loud, i just think this is all wrong, i think its so wrong to put a 9 month old baby in barnehage, that is far too early, maybe this is why you see 14 year old girls going out on town and having sex with guys, maybe things need to be slowed down alittle. its like everyone is in a hurry for their kids to grow up, ooh whos son crawled first, whos read first its all about that, maybe you should see what your kids want instead of forcing them to adjust, they will adjust maybe earlier, but their will be something missing inside them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydelig at du skriver dette for å provosere (og selvsagt mener du det du skriver) og da må du også akseptere at de som blir provosert svarer.

 

Jeg er hjemme med lillebror på 4 måneder og stort sett hver dag er storesøster i barnehagen. Hun har hatt snart 7 uker sommerferie, 2+2+1+2 uker, og jeg leverer gjerne sent og henter tidlig. Men det er i barnehagen hun har sine venner og storkoser seg der. Hun blir stimulert på en måte jeg ikke klarer når jeg er hjemme med en baby som krever sitt. Både kreativt, sosialt og fysisk. Hun går i en utrolig bra barnehage, er masse på tur, lager masse fint, leker masse ute i kuppert terreng og har et flott både ute-og innemiljø i barnehagen. Så jeg har overhode ikke dårlig samvittighet for at hun er i barnehagen når jeg er hjemme. Dessuten synes jeg lillebror også blir mer og bedre stimulert av meg når jeg har tid og fokus på han!!!

 

Tror du ikke vi nyter barna og tiden vi har med de? vi har faktisk økonomi til å ha 7 uker sommerferie, med opplevelser både i Norge og utlandet. Vi har også økonomi til å la henne være med på ulike aktiviteter som ridekurs, turn, slalåm og langrenn etc. Vi synes også det er viktig - og for å klare det må vi begge jobbe. Det er vår prioritering og vi har masse masse tid sammen med barna og vi storkoser oss med de!! Vi velger på ingen måte BORT barna våre slik du skriver selv om hun er i barnehagen noen timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig at barna lærer å leke med andre barn, ellers blir de jo helt satt ut når de begynner på skolen! Har sett flere slike tilfeller av barn som begynner på skolen (jobber i skole) og som rett og slett ikke greier å leke med andre barn, og derfor bare går for seg selv eller holder læreren i hånda hele tiden. Dessuten er det sårt når man begynner og "alle" barna kjenner hverandre fra barnehagen, foreldrene kjenner hverandre og barna er trygge på hvem de skal gå sammen med... Jeg er ikke for å sette babyer i barnehagen, men fra 2 år TRENGER de faktisk det pedagogiske også, ikke bare dulling fra mamma og pappa, og å leke med andre barn, lære fra jevnaldrende og å forholde seg til voksne som ikke er der hele tiden... Og man får ikke barn bare for å holde dem i hånda hele livet, et barn er vårt på lån og vi skal gi dem den beste mulige ballasten for å greie livet, og det er IKKE å sy puter under armene dem tidligst mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag begynner det mange førsteklassinger på skolen her. Da jeg så alle sammen på vei til bhg imorges, tenkte jeg på de stakkars barna som ikke har gått i bhg før de starter på skolen. For et sjokk! Plutselig så mange barn samlet et sted, også skal man være der uten mammaen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In new zealand students start school around their 5th birthday, like some start in january some in june i started in october and they come with their parents, they all dont just start on the same day, is that normal in norway that parents just dump their kids at school for their first school day?, which is a big event, like getting a first tooth! my son turns 6 in november does he start school when he is 5 and 10 months?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

of course its scary to start somewhere that u dont know anyone, it would be the same for any child even if u went to barnehage or not, there are children that move isnt there, but it shouldnt take so long for them to adjust if the parents had done a good job, if your child is confident and happy and cute then whether they go to barnehage or not it has nothing to say about their abilities to get friends, im not saying that barnehage is bad there are many good things about barnehage, but i dont agree in children under 3 going, its too young, and for me i am going to have to teach my son how to read and write in english etc, it would be difficult if he went to barnehage now at 9 months he would have real diffiulty because he is closest to me and i just speak english to him, it would be hard for him to only hear norwegian all the time and i think it could delay his development. Im not planning on holding his hand through everything, but its important for your child to know that u are there for them and they can rely on you to help them, every child has a different personality, i dont think whether they go in barnehage or not has so big affect on how they are gonna turn out in life, its their whole childhood that counts, my boyfriend he was the most popular kid at school and as soon as he got glasses he got picked on etc, and it all changed again when he got lenses so there are many things that affect how a child experiences life, i just want my son to be a good person, i know that there are so many bad people around, and i dont think that barnehage is gonna make any difference, its the bad kids that need to be sorted out. I remember when i started school i hid behind my mums legs, i was really shy, and i went to barnehage before i went to school, i think its really important the years before they go to barnehage or school on how they are gonna turn out in life, even when they are 2 months old they are learning things, and can learn dissapointing things, so what im saying is that people shouldnt feel bad to want to have their kids at home instead of barnehage, i dont think there is anything wrong with it. as long as the parents are good and take care of all their needs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på en måte enig i mye av det du skriver. Var selv mer eller mindre hjemme med tulla vår til hun var 3år. Gikk arbeidsledig. Hadde henne noen dager imnd hos en dagmamma da jeg var litt vikar rundt forbi.

 

Nå når hun er 4 har jeg fått meg full jobb så da går hun ibarnehage. Jeg begynner 5 om morgen og er ferdig i halv 1 tiden.Hun blir levert ca 8, henter henne i halv 2 tiden. Da får vi en del tid ilag før hun legger seg. Dette er en ordning vi er veldig fornøyde med.

 

Nå etter ferien når vi kom i barnehagen var det utrolig mange babyer som var begynt,og det merker vi på henne også. Hun tror hun må lage babylyder for å få oppmerksomhet.Dette synes jeg er synd.

 

Barna bør kunne gjøre litt rede for seg før de blir overlatt til andre i en travel barnehage.Ikke når de er 9mnd.

 

Ble litt rotete dette, håper du forsto litt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke peil på sosial kompetanse som ikke skjer på dine premisser! Synes synd på gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge mine i barnehage, jeg leverer de i 8 tiden og henter de i 15.30 - 16.00 tiden, jeg er ferdig på jobb 14.30, da handler jeg og lager middag og gjør andre ting som må gjøres (husarbeid..osv) sånn at jeg slipper å gjøre så mye når vi har spist middag, da kan jeg heller finne på ting med de.

 

At vi velger å få barn betyr vel ikke at de må være sammen med mor eller far hele døgnet vell???? Jeg synest det er litt godt å ha litt tid for meg selv uten ungene, hadde klikket for meg vist jeg skulle hatt de rundt meg hele døgnet

 

Er jeg en dårlig mor fordi jeg ikke løper i barnehagen med en gang jeg er ferdig på jobb???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...