Gå til innhold

Rapport fra fjellferien vår (langt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, ja.... ble litt av en fjelltur på oss....

"Varmet opp" ved å gå Dovrefjellsmarsjen på søndagen, og det var en kjempefin tur og kjemepfint vær. Minsten syntes ikke det var like artig alltid i bæremeis, og hun skjønte ikke vitsen med å gå FREMOVER når hun ikke var i meisen. Men den turen er bare på ca 7-8 km, så det gjorde ikke så mye. Hun fikk diplom for å ha gått første gang, mellomste bronsemedalje for 3 ganger, og eldste sølv for seks ganger (ikke verst når en bare er 7 år...)

Tirsdag kjørte vi til Bygdin og tok båten til Torfinnsbu. Været var fint og vi kunne slappe av rundt hytta om kvelden i bare shorts og t-skjorte.

Om natta regnet det, så vi var litt spent om morgenen, men det var opphold, så vi begynte tidlig for å komme lengst opp bakkene før det evt ble for varmt (hehehe). Første tre timene gikk bra, men så begynte det å regne... ikke bare regna, hagla og blåste. Pappaen gikk langt foran med minsten i meisen da det begynte, siden hun hadde sovnet og han ville gå mens hun var fornøyd. Så da det begynte å regne var vi andre LANGT bak.... med regnklærne deres... De søkte ly bak en stein, men var ganske våte og kalde da vi nådde dem igjen etter en halvtime.... Tre timer regnet det mer eller mindre kraftig og da var det ikke så mange smil å se fra noen. å sitte i meis i vind og regn er ikke fullt så gøy da, og ikke for meg å balansere over en stor bekk med meis på ryggen. Regnet ga seg ganske bra til vi begynte på nedstigningen til Gjende, men FY der var det bratt og glatt. Pappaen gikk heldigvis med meis ned ura sammen med eldstejenta, mens jeg og mellomste gikk sist, sakte men sikkert. hun syntes det var skummelt når det var bratt og jeg har aldri vært glad i bratte ur. Men bare vi tok oss god tid kom vi oss helskinnet ned. Siste timen eller så gikk veldig fint, hun skravlet og skravlet, og våte, men fornøyde med oss selv etter nesten ti timer på tur fikk vi rom og mat og sovnet fort den kvelden.

Det regnet også denne natta, men det ga seg på morgenen, så vi begynte med frisk mot dagen etter på veien mot Fondsbu (Eidsbugården). Kjempefin tur opp mot turens høyeste punkt (til og med litt sol!), men så kom det JÆ.... regnet igjen...... Regnet fra dagen for og natta hadde gjort stien til en bekk mange plasser, og en "liten bekk" ble en prøvelse å komme over. I ospøsende regn og vind gikk vi opp og ned og lette etter et sted å krysse... Heldigvis var vi flere som lette. Noen fant en OK vei for voksne, men umulig for en våt og kald og redd 5 1/2 åring, og nesten umulig for hun på 7 1/2... Men da er det fint med snille fjellfolk. En gikk tilbake over elva og bar mellomste på ryggen over og en støttet meg over med meis (men jeg måtte bare gi opp å gå tørrskodd selv, var tross alt viktigere at jeg ikke datt med henne i meisen). Pappaen fikk hjelp til å leie eldste over. Fikk på ungene litt mer klær og vasset videre langs stien, var liksom ikke fristende å raste i det været.... Etter de nesten samme tre timene som dagen før ga regnet seg heldigvis og vi kom frem i seks tida, en tur på 9 timer.... Fikk plass på hemsen på Fondsbu, for det var fullt ellers, men vi var bare glad for en madrass og god mat (det var det virkelig der, de andre hyttene og). I formiddag tok vi båten tilbake til Bygdin og kjørte hjem igjen.

Var veldig glad vi lånte en nyere meis, minsten storkoste seg etter hvert og var tørreste av oss om kveldene (hun har mine regnklær fra jeg var 2-3 år, og de er like gode og tette, knalloransje hellyhansen...hehehe), men savnet regnvotter (hadde "bare" fleecevotter, ble våte etter noen timer...)

Hadde ikke det vært for regnet hadde dette vært en topp tur (særlig siste dagen, nydelig tur egentlig...), men har erfart før hvordan regnet forandrer landskapet på fjellet.

Snodig at vi skulle "velge" sommerens hittil verste regndager til fjellturen vår, men når en må bestemme ferieuker i mars er det vanskelig å vite... Kunne selvsagt valgt neste uke siden jeg har ferie en uke til, men værmeldingen før helga sa bare "enkelte regnbyger og en del sol". Tror alle bygene samlet seg der vi var....hehehe

Nå får jeg henge opp kveldens siste klesvask... har noen igjen i morgen og...

Utrolig nok har fortsatt ungene lyst å gå tur, men kanskje ikke de første dagene... Vi skal lage oss ei "turbok" der vi skal skrive og tenge fra små og store turer, det var ungene helt enig i. Har forklart de at vi var max uheldig med været....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leit at dere fikk SÅ mye dårlig vær!

Men jeg syntes dere er flinke som går på turer i fjellet jeg, prøver å få med "gubben" på sånt men det vil han ikke! Han liker fjellet,men tror ikke de små klarer det...

Får håpe dere får finere vær på neste tur...

Skrevet

Litt av en tur ja. Levende fortalt. Bedre lykke neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...