Gå til innhold

Er jeg slem mot lillegutten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er fire uker gammel og har plutslig fått den uvanen at han helst vil ligge oppå brystkassen min når han sover om natten. Jeg får sove når han gjør det, så det er ikke noe problem, men jeg vil jo ikke at han skal gjøre det, både pga krybbedød og problemer med legging senere.

De siste nettene har jeg lagt han ved siden av meg i senga (med lumske planer om å lure han opp i sin egen seng etterhvert...). Vi ligger under samme dyne, men den er stor, så han er ikke borti meg når vi sover. Når jeg har matet han og lagt han ved siden av meg begynner han å gråte. Da legger jeg meg inntil han og stryker han på hodet og magen til han slutter. Lar han aldri ligge lenger enn tre minutter om gangen før jeg tar han opp og trøster og så legger han ned igjen. Dette kan jeg holde på med en stund før han sovner. Problemet er at dette kan ta litt tid og han gråter så hjerteskjærende, helt til han på en måte gir opp. Synes det er så leit og får nesten lyst til å gråte selv..

Er jeg slem med han, eller er det greit med noen runder med gråt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikkje lar han ligge aleine å grine, tåler dei litt sutring. Det føles slemt ja, men babyen har mamma i nærleiken, og då kjenner i alle fall babyen trygghet sjølv om han er litt misfornøgd.

Faren med å la babyen sove saman med deg er overoppheting. Når guten vår søv i senga med meg har han eiga dyne eller ofte berre eit tynt teppe. Det er viktig å ikkje ha for mykje på dei. Småen vår sleit veldig mykje med tett nase då han var nyfødd, og det var fleire netter eg måtte sitte i senga med han på brystet for at han i det heile tatt skulle få puste. Det er då lett for at babyen blir varm, men viss du er veldig påpasseleg på dette (at babyen gjerne berre har body + eit lett teppe over seg) går det fint å la han sove sånn. Så lenge du sjølv får sove og sjølvsagt.

På dagtid må eg legge meg ned ved sida av guten vår og omtrent holde han fast (for han prøver å snu seg/sette seg opp med ein gang eg legg han ned), og då protesterer han ganske kraftig. Men det tar berre nokre få minutt før han innser at han egentlig er ganske trøtt, og sovnar. Det føles litt slemt ja, men eg trøster meg med at han i alle fall ikkje ligg aleine på eit rom og skrik utan at nokon er der og passar på han.

Skrevet

Syntes ikke du er slem. Litt gråt skader ikke så lenge det ikke er mer enn 5 minutter av gangen uten kontakt (har jeg lest et sted i hvertfall). Det er jo ikke noen god vane at han skal sove på brystkassen din om natten.

Har selv ei tulle som er 4 uker til søndag og hun sover i sin egen seng hele natten. Har investert i en ammemadrass som virkelig var verdt pengene. På dagen skal hun gjerne sove på brystkassen til pappaen og det er jo helt greit, men om natten skal hun sove i sin egen seng.

Skrevet

hmmm. vanskelig det der. Synes ikke du er slem, langt ifra, du er jo bare en mamma som vil barnets beste;) Slem er f.eks slik de gjør i stammer i Tanzania: de skjærer striper under øynene på beibiene slik at de skal lære seg til å ikke gråte.. Bare for å sette det hele litt i perspektiver..

Gutten min var akkurat lik din, og jeg sov mye med han på brystet mitt frem til han var ca 2 mnd tror jeg. Er glad jeg gjorde det nå, det var trygt og godt for han og en fin opplevelse for begge. Og jeg får aldri den opplevelsen med det barnet igjen... Men, forstår godt hva du mener med krybbedød og vaner, jeg tenkte det samme. Jeg har lite konkret info om krybbedød, og han ligger jo da på magen. Men selv om jeg nok blir lynsjet nå synes jeg fokuset på krybbedød er litt vel hysterisk her til lands, så lenge en ikke røyker, drikker etc tror ikke jeg en skal bli helt paranoid. Og ligger han på deg blir han jo stimulert av hjerteslagene dine til å ikke "glemme" å puste. Ang vaner: vet jo ikke om det gjelder alle, men min sluttet plutselig rundt 2 mnd å like dette, nå vil han fortsatt sove med meg, men på siden av meg. Han er 4 mnd.

Har forresten liknende problem med min gutt, jeg prøver å få han til å sovne i egen seng på kvelden, og prøver da å legge han våken. Men da griner han, i økter i ca 5 min før han sovner. Står jo og trøster, men tar han sjelden opp, men klarer ikke helt bestemme meg for hva som er riktig, magefølelsen min sier faktisk at det er riktig å la han ligge å grine litt mens jeg trøster og stryker. Så da gjør jeg det. Jeg stoler veldig på morsinstinkt og magefølelse, gjør du? Hvis så, følg magefølelsen din så tror jeg du gjør rett.

Dette ble langt, jaja;)

Skrevet

psst, mente at gutten min gråter i økter i løpet av til sammen 5 minutter, kunne høres ut som jeg lot gutten min ligge å grine hele kvelden selv om han da bare gråt 5 min om gangen...;)

Skrevet

Ikke lett det å vite hva en skal gjøre... Jeg hadde ei lita urolig frøken som også bare var rolig oppe på meg :) Jeg sov med henne på brystet de første 2-3 månedene, da jeg ikke hadde samvittighet til å la henne gråte :) Nå sover hun 12 timer hver natt og bare smiler når jeg legger henne ned. Så i mitt tilfelle var det riktig å sette meg selv litt til side :)

Uansett ønsker jeg deg lykke til og ber deg nyte tiden fremover, snart har sønnen di ikke tid til å kose lenger :)

Skrevet

Noen barn gråter uannsett ved innsovning (gjesp)... Problemer med legging senere blir det ikke av det du gjør nå, han har ikke langtidsminne nok. Det kan være lurt å la ham sovne helt (slapp-arm testen) med et tynt teppe over seg og legge ham i det teppet slik at han ikke får noe nytt mot kroppen. Du kan også forsøke liggende amming da får du en alt-i-ett løsning.

Skrevet

Jenta vår gjorde det samme og grunnen var at hun fikk vondt i magen etter måltid. Dette fant jeg ut etterhvert og ga henne en ts fenikkel te (anbefalt av helsesøster) for å fordøye melka. Jeg kuttet ut melk,egg og meieriprodukter i maten min og da gikk det kjempe fint. Vet ikke om gutten din har samme problem?!

Skrevet

HI her!

I natt prøvde jeg å lure han til å sovne av seg selv i sin egen seng og det funket! Sovet nedi der etter hver amming :) Han sutret/smågråt litt et par av gangene, men da satt jeg og strøk han litt på hodet i noen minutter og så sovnet han. Håper det fortsetter sånn noenlunde i det samme sporet i natt. *krysse fingrene*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...