Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at dere som har født mellom uke 30 og 35 kan dele litt erfaringer med meg, det er så mye jeg lurer på.

-hvordan ble fødselen/keisersnitt?

-fikk dere babyen opp til dere etter fødselen?

-måtte babyen i kuvøse?

-trengte babyen hjelp med pustingen?

-hvor lang tid på prematuravdelingen?

-problemer?

-hvor lang tid på sykehuset?

-hvordan gikk det med matingen/ammingen?

Dette er det jeg kommer på akkurat nå, men det er gjerne mye mer som jeg har glemt. Så ta gjerne med andre ting, flere ting osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødte i uke 32

- katastrofekeisersnitt p.g.a. komplikasjoner (full narkose)

- fikk ikke lillemann opp til meg etter fødselen (full narkose)

- Ikke nødvendig med kuvøse men lå i varmeseng på intensivavdelingen

- Fikk pustehjelp i 1 uke (eller var det litt kortere?)

- Lå 2 uker på intensiven og 4 uker på småbarnsavdeling, d.v.s. at vi kom hjem 2 uker før termin

- en del komplikasjoner p.g.a. oksygenmangel før han ble tatt ut med keisersnitt. Etter 14 dager var han stabil og har ikke hatt problemer etter det.

- totalt 6 uker på sykehus

- Sugerefleksen var ikke på plass før i uke 36-37 så før det måtte han sondemates. Pumpet all melk til ham i 5 uker. Gikk over til amming etter hvert. Fullammet til han var 7,5 mnd. og innføring av mat gikk helt fint.

Nå er lillemann 19 mnd. og helt fin.

Skrevet

jeg fødte i uke 31 og ei i uke 27. hun som ble født i uke 31 ble født med katastrofe ks.. hadde svangelskapsforgiftning.

jeg fikk se henne med en gang ja men ikke noe mer enn det.

hun lå litt i kvøse.. husker ikke hvor lenge siden det er snart 4 år siden.

hun lå litt med c-pap ja..

hvor lenge hun lå på intensiven husker jeg heller ikke, men vi var 5 uker tilsammen.

hadde ikke noen problemer sånn sett.. det var bare for å få henne til å spise selv.. hun klarte å ta puppen 2 dager etter hun kom til. men det tok litt tid for å få henne til å klare å spise nok..

Skrevet

Hei Tr@mpe :)

Jeg hadde et drømme ks. Kjente ikke at dem satte bedøvelsen. Kjente ingenting av uthentinga eller igjenstiftinga.Tøtta mi skrek før hun var helt ute! Jeg er bare så overlykkelig for at det ble ks. Det sto et helt spesialteam klar fra og med da jeg ble lagt på bordet. Tøtta ble tatt rett og jeg syntes selv jeg var megaheldig som slapp å gå igjennom en fødsel, og slapp å tenke på hvordan tøtta mi ville tåle det.

Pga ks, prematur og dysmatur ble det til at jeg fikk se henne en kort stund før hun ble sendt opp på nyfødt intensin som kuvøsen egentlig heter. Men, greie som dem var kom dem ned med bilder til meg, og på overvåkninga fikk den overlykkelige pappa komme inn også.

Tøtta mi lå i kuvøse et par uker _kun_ fordi hun skulle bli vant til å holde varmen selv. Men hun var ute av kuvøsa og lå i kenguruposisjon mellom puppene mine hele dagen. Så kuvøsa var bare en ren soveplass.

Tøtta mi trengte ingen hjelp. Hun pusta regelmessig selv fra første sekund. Hadde aldri et eneste pustestopp heller.

Tøtta mi lå til sammen 5 uker på kuvøsen. Kun fordi hun skulle bli så flink at hun greide å ta alle måltidene på flaske "selv".

Ingen problemer av noe slag ;) Hun fikk til og med 9-10-10 på apgaren, og 9 fikk hu bare fordi dem ikke vaska skikkelig før dem tok hu med seg.

Matinga var et kapittel for seg selv ;/ Helt til jeg så lyset en dag. Hu var så ille plaga med gulping og vansker med å få ned maten, så jeg måtte nemlig finne en bedre matingsstilling til henne, så jeg satte henne rett opp og ned på låret. Støtta rygg/hode med ei hånd, og flaska i rett vinkel. Da gikk maten rett ned, og siden den dagen er det bare så vidt hun har rapa også ;)

En ting må du komme på hvis babyen din kommer snart;

Får du ikke automatisk tilbud om fysioterapaut, så KREV det ;)

Våre premature småttinger kan nemlig utvikle favorittstillinger, og dermed glemme at de har ei side til. Dette er ikke farlig, og krever kun god veiledning fra en flink fysioterapaut, og en del trening.

Siden tøtta mi nå er 9mnd har jeg "desverre" blitt ekspert på krav og rettigheter innen helsevesenet for her i Trondheim hvor jeg bor, er det ingen som kommer og tilbyr deg hjelp. Nei, her må du kreve det selv. Og det gjelder alt fra bagateller om ting du lurer på til litt ekstra oppfølging fra hs slik at vekt blir fulgt opp litt oftere.

Du er mer enn hjertlig velkommen til å sende meg en mail på [email protected] enten du har en hel haug med spørsmål eller bare vil slå en mailprat.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det er beroligende at det har gått så fint med de fleste som er født etter uke 30.

Hva var vekten på barna deres da de ble født?

På siste vektkontroll for en uke siden ble jenta mi estimert til 1643g, så hun er ganke stor.

Er det vanlig at det blir keisersnitt når det er såpass tidlig? Det virker som de fleste har tatt keisersnitt.

Klemmer fra

Skrevet

Jeg fødte vaginalt i uke 31-5. Fødselen startet i uke 30 med premature rier og modningsblødning, men de klarte å stoppe fødselen nøyaktig en uke.

Tror grunnen til at de fleste føder med ks så tidlig er pga at svært mange har svangerskapsforgiftning eller at det er store blødninger og babyen må fort ut.

Jeg fikk ikke babyen opp til meg, hun ble fraktet rett til nyfødt intensiv. Fikk se henne først etter tre timer. Da lå hun i kuvøse, noe hun gjorde i to uker.

Hun pustet selv hele tiden.

Vi lå på sykehuset i fire uker før vi fikk reise hjem.

Jeg fullammet da vi dro hjem ,dog med brystskjold. Etter to uker sluttet vi med skjold. Jeg ammer ennå, hun er 3,5 mnd.

Skrevet

Fødsel i uke 30+3, for litt over 8 måneder siden.

- Startet med premature rier. Fødselen ble stoppet i ca. 2 døgn. Fikk dermed full utbytte av to lungemodningssprøyter. Fødselen gikk i og for seg greit, men kunne ønsket meg mer beveglighet. Men måtte ligge i ro hele tiden pga. registrering av hjertelyd/rier/bevegelse. Ønsket meg ofte opp og gå, for å avlaste rygg. Måtte sy noen ekstra sting, pga de klippet opp for å unngå trykk mot babyens hode.

- Babyen ble lagt rett over i en åpen kuvøse, for en grundig undersøkelse av barneleger. Overlegen kom bort til meg i ca. 20 sekunder, med babyen på armen, før hun ble lagt inn i kuvøse og trillet bort. Fikk selv stå opp og dusje etter 2 timer. Så henne da igjen på intensiven like etter.

- Babyen ble lagt i kuvøse, og lå i den i 3,5 uke.

- Pustehjelp via C-PAP i 2 døgn

- Var på intensiv avdelingen i nesten 1,5 måned. Deretter 10 dager på barselavdelingen på lokalsykehuset.

- Ingen komplikasjoner underveis. Men var veldig lite sugevillig fra første dag. Så vi brukte lang tid på puppetrening, i tillegg hadde hun soveperioder, som gjorde det nesten umulig å få henne til å suge. Husker spesielt rundt uke 35/36, sov hun konstant. De sa at noen babyer hadde sånne soveperioder, og de er mentalt tøffe. Du føler deg klar til å dra hjem, vekten har gått fint opp, men er kun mottakelig for sondemat.

- Manglet bare noen dager på 2 måneder totalt på sykehuset. Har bare gode ord å si om intensiv avdelingen. De er vant med å håndtere premature babyer, foreldre, og har også bedre evne til å forstå foreldrenes problem/bekymringer og forklarer nesten før vi som foreldre oppfatter bekymringen vår. Dessverre fikk jeg en motsatt opplevelse av å bli overflyttet til det lokale sykehuset. Følte at ingen forstod meg, at syke-/barnepleierne heller ikke hadde kunnskap om å behandle premature barn. Fra å komme fra en litt dempet stemning med ro, dempet lys, rolige bevegelser, til flomlys, høye stemmer, alarmer, og barnepleiere som har gjort dette i 30 år, og håndterer babyene på en litt "røffere" måte (slik de gjør med andre babyer, som var mye større og sterkere enn min lille baby).

- Ammingen gikk det dårlig med. Jeg forsøkte i lang tid, men uten noen store hell. Babyen hadde veldig dårlig sugeevne, i tillegg hadde jeg noen psykiske nedturer og mistet melken, forsøkte å pumpe i gang igjen, ny nedtur osv osv. Men jeg kjøpte meg elektrisk pumpe, og pumpet i ca. 2 måneder etter hjemkomst. Hadde aldri nok melk, og på intensiven brukte de mormelk fra morsmelksentralen, mens jeg senere gikk over på NAN. Slet (og sliter fortsatt delvis) med å suge. Måltidene har vært et mareritt til tider, men det går stadig framover. Ikke uvanlig så hadde vi oppkast i løpet av hvert måltid i 3-4 måneder. Etter det gikk det gradvis ned til noen ganger i uka, nå bare en sjelden gang.

Legger fint på seg, men har fortsatt ikke fått fast føde. Rettere sagt, her låser vi munnen og nekter noe annet enn melk å passere. Men ser nå flere og flere tendenser på at munnen åpnes hvis jeg tilbyr noe.

Jeg er selv psykisk sterk, og var hele tiden overbevist om at dette skulle gå bra. Andre tanker falt meg aldri inn.

Jeg ble hele tiden advart at den siste tiden før hjemreise er tøff. Og det er den. Etter flere uker på sykehus føler du deg veldig klar til å dra hjem, men får ikke av hensyn til babyen. Den ventetida er/føles lang, og psyken kan ofte få en knekk.

Er viktig å være åpen om det, og si at nå trenger du pause, tid for deg selv, hjelp. At jeg selv ikke tørte å spille med åpne kort, har jeg angret på i 8 måneder. Det tror jeg hadde hjulpet meg unna en form for fødselsdepresjon.

Ønsker deg masse lykke til!!! Dette vil gå så bra så!

Skrevet

Jeg måtte ta hastekeisersnitt i uke 32 pga av morkakeløsning .Selve keisersnittet tok ca 3 min. Jeg lå i narkose.

Jeg lå på oppvåkninga og lillegutt på intensiven. ble trillet ned til han senere på dagen da jeg var sterk nok til det. Fikk se han da, holdt han neste dag.

Ikke kuvøse.

Han trengte litt CPAP de første dagene på Intensiv, og ellers litt oksygen bare. Ikke mange dager før han klarte seg helt selv.

Han var til sammen n esten 3 uker på Ullevål .8 dager på intensiv resten på sengeposten - ammetrening + fetekur;o)

Ingen problemer...

Han lærte å suge på puppen når han var i uke 34. Altså etter 2 uker. fikk sondemat med mni melk før den tid.

Skrevet

Fødselen ble satt igang i uke 34 pga at lillegutt ikke vokste i magen . Ble til slutt keisersnitt da babyn reagerte på riene. Han var 1585 gram og 41 cm da han ble født, men han var liten i forhold til antall uker i magen. Fikk han ikke hos meg med en gang. Men dagen etter fikk jeg holde han. Han lå en uke i kuvøse og til sammen en mnd på sykehuset. Ble matet med sonde til vi fikk til amminga,men da det gikk i orden fikk vi hjem 2 dager etter(tror jeg). Han er i dag en blid og rask gutt på straks 3 år som har tatt igjen alle sine jevngammle.

Skrevet

Hei Tr@mpe & alle...

Kommer antakelig til å bli forløst med ks (pga vannavgang i uke 18+3 og nå seteleie) i neste uke (30+0 på tirsdag 22.8), og har også hatt stor nytte av svarene på innlegget ditt, Tr@mpe.

Min lille gutt ble estimert til 1200 g for vel en uke siden, og har vokst normalt siden, så jeg er optimist... Men nå begynner det å røyne på med fostervann - har klart å opprettholde et akseptabelt nivå frem til nå, men... det begynner å bli lite der inne, så snart må han ut.

Så takk til deg, Tr@mpe, for at du spør omalt det jeg lurer på :-), og lykke, lykke til med fortsatt kniping og med fødsel.

Og takk til dere andre, som deler erfaringen med oss som kommer etter.

Klem fra

Skrevet

Hei moderen.

Ønsker deg masse lykke til. Har fulgt med på innleggene dine, så flott at du har klart deg så langt. Nå går det nok helt fint med gutten din.

Fortell gjerne hvordan det går...

Jeg har vert innlagt igjen, med nye blødninger. Men snuppa i magen klarer seg helt flott enda. Nå sitter hun i sete igjen, og jeg vet ikke hva som skjer videre. Skal på kontroll på tirsdag, får se hva de sier da. Nå er vi 31+2, og snuppa ble estimert til 1850 da vi var 30+6.

Er helt enig med deg, det er supert at noen deler erfaringer med oss som kommer etter og lurer på alt. Tusen takk til dere!!

Skrevet

hei, jeg fikk haste keisersnitt i uke 30+3, hadde sangerskapsforgiftning, men fikk vite det 2dager før forløsning, kom som et sjokk:)

alt gikk veldig bra, våken under keisersnittet, hadde med pappaen.var på sjukehuset ca 5 uker etter fødsel.

hun lå 1 døgn med c-papp og 3uker i kuvøse.var tøft, men gikk fort:)

Hun var veldig suge lysten etterhvert, så vi ammer fortsatt.

vi brukte først brystskjold, men vendte henne av med det når vi kom hjem. nå er hun 4mnd og vokseer fint:)

Skrevet

fødte vaginalt i uke 32, jeg fikk hun opp til meg i ett par sekunder før de tok henne videre, typen fikk klippe navlestrengen :-) Vi var på prematuravdelingen i 2 uker, da dro vi hjem, da var hun 2kg var det vel....

Fikk igang melken ordentelig etter ca 3 dager, slutta å amme da hun var 5 mnd ca... Ingen problemer, hun lå i varmeseng da i litt over en uke, begynnte å suge pupp etter en ukes tid, så hun var sterk og flink :-)

Tror jeg fikk med meg det meste da... :-)

Skrevet

Fikk ei jente i uke 32

-Hadde keisersniitt men spinalbedøvelse. var våken og klar hele tiden.

-Fikk ikke jenta opp til meg rett etter at hun ble tatt ut.. Gikk endel timer før jeg fikk ta i henne

-Jenta mi trengte ikke kuvøse, bare Cpap første døgnet

- Hun lå en måned på prematuravdelingen før vi fikk henne med hjem

- Ingen spesielle problemer.

-Fikk mat i sonde på sykehuset. Tok puppen siste uken før vi dro hjem men måtte bruke brystskjold.. Dette gjorde at melkeprodusksjonen gikk ned etter at vi kom hjem så hun har hele tiden fått MME i tillegg til det lille jeg har av MM...

- Jenta mi var 2155 gram og 42 cm.. Stor for alderen men likvel like umoden som ei på 32 uker..

Nå er hun 14 uker og stooor jente. Spiser og legger på seg som bare det.. Smiler og pludrer.. Herlig, atte!!!

Masse lykke til!!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...