Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man velger selv. Er det ikke fint? Jeg leste tråden nedunder "er det bare jeg som ikke skal ha flere barn?" (eller noe sånt) og der var det virkelig mange med sterke meninger på at det å gi barnet sitt søsken var det eneste riktige. Det forbauset meg at så mange mener at barnet kommer til å få et mangelfullt liv "alene". Foreldre må være sitt ansvar bevisst og håndtere sine barn enten barnet er ene- eller ikke.

Det virker også som om folk tror at det er en garanti for at alt blir perfekt med barn nr to og at barna vil få et fantastisk fortrolig forhold. Jeg vet dessverre om alt for mange søsken som ikke snakker sammen i det heletatt.

Jeg skulle ønske at folk lot være å heve øyenbrynet hvis man sier: "Nei, vi planlegger ikke flere, vi". Folk forventer en forklaring, Hva, hvorfor det? Kan dere ikke få fler, kanskje? osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man velger selv hvor mange barn man skal ha, og andre har ingenting med det.

Men jeg tror det er en fordel å være flere, selv om det ikke er noen garanti for et nært forhold. Det må være tungt å ha aleneansvaret for gamle foreldre, å være den eneste som må hjelpe med praktiske ting (dessverre er det ikke alltid man får det man har rett på av det offentlige om man ikke har noen til å stå på for seg)

Skrevet

Dette svaret er så utrolig typisk!

"man velger selv..." blablabla for jeg er så åpen og fordomsfri...

Og så må man legge til

"men jeg tror det er en fordel..." og starter hele greia om igjen.

"Alle må få bestemme selv om de vil bruke penger på dyre parkdresser/vogner/forsikringer etc"...

og så kommer

"men JEG vil i alle fall bare det ALLER ALLER beste for MITT barn og kjøper derfor alltid det dyreste"

Dette går igjen i alle støtteinnlegg. Kan dere ikke slutte med det?

Følgende er et støtteinnlegg til HI uten "men":

Enig. Dette angår kun den enkelte lille familie.

Det er ingen grunn til å skullle måtte rettferdiggjøre hverken det ene eller det andre valget, like lite som frivillig barnløse burde behøve å grunngi sitt valg.

Mennesker er forskjellige, og godt er det.

Skrevet

helt enig me HI!!!

sjønne itj koffer folk ska vit koffer man itj ska ha fler onga..d ha dem itjnå me!ska vi bynn å spør folk koffer dem får både 4,5,6 onga da??om dem ska sikre sæ når dem bli gammel?nei æ spør alder folk om dem ska ha fler æ,e itj så nyskjerri liksom..verste æ vet,e folk som si,"ja når kjæm nr 2 da"...akkurat som om d e en selvfølge..

Skrevet

Enig! Det er utrolig hvor frekke enkelte mennesker er. Hvorfor skal alle kunne legge seg opp i den slags? Det er da veldig privat?

til og de tussete "hønene" i barnehagen er frekke nok til å spørre om ikke vi skal ha nummer to snart. Hva gir du meg?

Jentungen min på tre år bllir spurt om ikke hun snart skal få søsken! Det irriterer livet av meg. Og jeg sier i fra!

Skrevet

Hvis man spør, må man regne med svar!

Jeg mener, som jeg skreiv oppe, at man velger selv, men at det er en fordel for barna å være flere i flokken.

Med andre ord: Jeg er uenig med deg, men (ja, et "men") jeg har ingen rett til å snakke stygt om deg for det valget du gjør, for det er ikke min sak hvor mange barn du velger å få.

Men anonym over mener tydeligvis at man skal være bastant og ikke innrømme andres rett til å velge selv!

Skrevet

Ja, man velger selv - av egosistiske grunner.

De som setter barnas ønsker høyest, velger å gi dem søsken.

Synes forresten det er tøvete av deg å starte en NY diskusjonstråd om dette. Som om DINE synspunkter er så veldig mye viktiere eller riktigere enn alle andres at de fortjener å markeres på denne måten.

Tullete.

Uansett, personen som opprinnelig startet innlegget "er det bare jeg som ikke skal ha flere barn?", startet vel ikke det om hun ikke ønsket synspunkter på valget sitt, eller?

Skrevet

Jeg ler av svaret ditt, MITT innlegg tullete...?

Alle valg er egoistiske: de som vil ha ett barn velger det fordi de er egoistiske

de som vil ha flere velger det fordi de er egoistiske.

hvis man ikke skulle starte nye tråder om ting som har blitt tatt opp før kunne man jo bare legge ned hele forumet, det er måte på hvor mange unike tema det er her i verden.

Hva hun i den første tråden måtte ønske og ikke ønske er meg revnede likegyldig, det var ikke DET mitt innlegg handlet om.

Hilsen tøvete

Skrevet

"ska vi bynn å spør folk koffer dem får både 4,5,6 onga da??"

Og du tror at det ikke skjer allerede???

Er det noen som virkelig alltid må svare for hvorfor de har valgt det antallet barn de har, så er det de som har fler enn gjennomsnittet!

Skrevet

jeg skal mest sannsynlig ha bare ett barn. om noen spør meg svarer jeg stort sett "har aldri sagt jeg skal ha mange barn" det ender som regel diskusjonene. jeg er veldig glad i gutten min som er to år og det er ikke snakk om egoistiske grunner eller ikke at jeg velger å ikke gi han søsken.

la alle velge for sin egen familie og la alle ha ulik mening og oppfatning om hva som er riktig for sin familie.

vi er alle ulike, og ingen har noe med om vi skal ha en unge eller ti..

for vår famile er det riktig å ha en unge. ingen har noe med om det er riktig eller galt.

Skrevet

Jeg mener det er opp til hver enkelt å bestemme hva som er rikig for dem. Skjønner ikke hvorfor det får blodet til å bruse i så mange... Jeg visste fra ung alder at jeg bare ville ha ett barn, men at det var viktig for meg å ha den ene. Jeg ville vente til jeg hadde hatt tid til utdanning, reiser og ungdomstid for meg sjøl før jeg ville ha barn, og det skjedde! jeg fikk sønnen min når jeg var 34 år, og vil ikke ha flere. Jeg må legge til at han har daglig kontakt med andre barn og familie, men vi bor i England og en stor del av familien bor derfor langt unna. Jeg har en kjernesunn pode som får masse kjærlighet og oppmerksomhet og opplevelser, og jeg har energi og overskudd til å være en god mamma. Kjenner familier som har dine, mine og felles barn, som aldri har energi eller økonomi til å gjøre barndommen spesiell for barna sine, og forholdene mellom foreldrene er noe frynsete. Nei, det er ikke bare idyll å ha flere barn. Får så og si aldri negative reaksjoner på valget mitt, og jeg gir aldri kritikk til mine venner som velger flere barn. Det skulle bare mangle...

Skrevet

Kan du ikke skrive på norsk, dette blir for slitsomt å lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...