Gå til innhold

Da er det gjordt,jeg blir alenemor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakket sammen om det igår og han var enig.

Så samtalen gikke bra heldigviis.

Men jeg er redd,redd for å være alene og redd for hvordan mine økonomiske utsiker blir nå.

Skal opp til trygdekontoret på torsdag og snakke med dem.

Er litt surealiskisk dette,har vel ikke latt det synke helt inn enda.

Har en million spørsmål virrendes rundt i hode og like mye saker som må ordnes..

Hvordan taklet dere å bli alene og hva er de første sakene man må få unna?

Hva får jeg gjenom trygdekontoret og sosialen om nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første tiden alene er litt skummelog tung, men når den går over, etter forholdsvis kort tid, føles det mer som en lettelse.. I hvertfall når man har hatt det man har hatt det vanskelig i forholdet.

Den økonomiske biten:

Overgangsstønad- 9696 kr

Dobbel barnetrygd - 2000 kr

Småbarnstillegg for barn under 3 år - 600 kr (kun for aleneforsørgere)

Barnebidrag fra far.. dette kan dere evt bestemme selv, og har ikke han økonomi til å betale får du ca -1200 kr fra staten

For barn mlm 1-3 år, -3300 kr i kontantstøtte hvis de ikke går i b.hg.

Fra husbanken får du bostøtte etter hvor dyr leie du har, men neste søknadsfrist er i oktober, og første utbetaling kommer da i januar/februar.

Hvis du skal studere kan du søke om utdanningsstønad.. Noen hun dre ekstra i mnd.

Er du i studier eller jobb får du dekt 64% av utgifter til barnepass..Til og m hvis du bruker dagmamma og beholder kontantstøtten.

Dette er det jeg kommer på i farta.. :) Når man skal klare alle utgifter alene er ikke dette det feteste budsjettet, men man klarer seg ganske greit :)

Alt ordner seg nok for deg. Ønsker deg lykke til

Skrevet

Får man ikke ekstra kontantstøtte også?

Skrevet

Er du og pappaen enig om samvær med barnet? For hvis han skal ha delt omsog, altså 50/50 så får du ingenting av denne listen oppforbi meg...

Nå bor jeg og pappaen til gutten min i to byer, så 50/50 med oss er praktisk umulig nå -gutten er under 1 år. Men han har nektet i 2 mnd nå og skrive under på samværsavtale, så jeg har ikke fått ei krone fra Trygdekontoret... Skal til megling på mandag, og vi har begge kontaktet advokat.

Så livet som alenemor begynte jo ganske kjipt, men heldigvis, og takk for det, så har jeg verdens beste foreldre som stiller opp 100% for meg og minsten. Vi låner av flexi lånet deres nå, og skal betale tilbake når jeg får meg jobb. Har 1 år igjen av studiene nå.

Men selv om det kan være økonomiske grunner for at noen blir i et forhold, så har jeg det så mye mye bedre nå enn før da jeg fikk alt jeg pekte på (ikke helt sånn...).

Lykke til som ny aleneforsørger, dette klarer du kjempebra :) Jeg har blitt sterkere av dette, og det er kjempedeilig å se at jeg klarer dette.

Stooooor klem fra

Skrevet

Det blir den vanlige ordningen med annahver helg og hver onsdag.

Hun er for liten til noe anna syns jeg..(16 mnd)

Er litt rart,trudde alltid jeg skulle bli mer lettet av å få det sagt og at han tok det så bra,men jeg går rundt med konstant vondt i magen nå..

Skikkelig knute=(

Men det er kanksje vanlig??

Får man noe bo støtte?

Har ikke råd til å betale 6000 alene=(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...