Gå til innhold

Fare forbundet ved å gå på overtid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det foregår en debatt i fagmiljøene om hvor lenge det er trygt å gå på overtid. Noen sier ti dager-noen sier 14 dager og noen sier tre uker. Årsaken til dette er at morkaken har nedsatt funksjon -at den vet den skal pensjonere seg,at barnet får mindre plass og at-oksygentilførselen kan bli svekket gjennom navlesnoren.Men det hadde vært interessant å få inn noen ferske synspunkt her fra siste års medisinstudenter,leger,sykepleiere,jordmødre osv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så sant man er godt overvåket og er i tett kontakt med helsevesen tror jeg ikke at det er problem å gå 14 dager over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utdannet til noe innen helsevesenet. Men jeg var på overtidskontroll i dag (13 dager over termin). Der sjekket de ganske grundig at navlestrengen fraktet den den skulle, at funksjonen til morkaken fortsatt var på topp, at det var nok forstervann, at aktiviteten til babyen var bra og hjertet slo som det skulle osv. Man blir jo fulgt opp tett (annenhver dag) med slike undersøkelser etter man har gått 14 dager over termin, så jeg følte meg veldig trygg på at babyen hadde det fint i alle fall. Fikk beskjed om at jeg ikke trenger å vente lenger enn 3 uker over termin før de begynner å sette igang fødselen. Dette er på St. Olavs hospital i Trondheim.

 

Det er jo litt større risiko når man går over termin, men er jo også risiko forbundet med å bli satt igang (eller ta keisersnitt).

 

Det har vel nylig vært noe forskning på akkurat dette ved St. Olavs hospital i Trondheim. Men jeg vet ikke hva resultatene av denne forskningen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider