Gå til innhold

Fare forbundet ved å gå på overtid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det foregår en debatt i fagmiljøene om hvor lenge det er trygt å gå på overtid. Noen sier ti dager-noen sier 14 dager og noen sier tre uker. Årsaken til dette er at morkaken har nedsatt funksjon -at den vet den skal pensjonere seg,at barnet får mindre plass og at-oksygentilførselen kan bli svekket gjennom navlesnoren.Men det hadde vært interessant å få inn noen ferske synspunkt her fra siste års medisinstudenter,leger,sykepleiere,jordmødre osv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så sant man er godt overvåket og er i tett kontakt med helsevesen tror jeg ikke at det er problem å gå 14 dager over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utdannet til noe innen helsevesenet. Men jeg var på overtidskontroll i dag (13 dager over termin). Der sjekket de ganske grundig at navlestrengen fraktet den den skulle, at funksjonen til morkaken fortsatt var på topp, at det var nok forstervann, at aktiviteten til babyen var bra og hjertet slo som det skulle osv. Man blir jo fulgt opp tett (annenhver dag) med slike undersøkelser etter man har gått 14 dager over termin, så jeg følte meg veldig trygg på at babyen hadde det fint i alle fall. Fikk beskjed om at jeg ikke trenger å vente lenger enn 3 uker over termin før de begynner å sette igang fødselen. Dette er på St. Olavs hospital i Trondheim.

 

Det er jo litt større risiko når man går over termin, men er jo også risiko forbundet med å bli satt igang (eller ta keisersnitt).

 

Det har vel nylig vært noe forskning på akkurat dette ved St. Olavs hospital i Trondheim. Men jeg vet ikke hva resultatene av denne forskningen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å nekte å gå overtid i mer enn 14 dager. Min venninne fikk unge som hadde begynt å skifte hud ettersom han hadde ligget for lenge i vann. Ungen er jo ferdig, og dere har sett hvordan dere ser ut etter lang tid i badekaret. Hun gikk til kontroller som sa at alt var bra, men de ser ikke at ungen mister huden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste nettopp et sted at grensen for overtid var satt til 12 dager nå??

 

en ting er nå sikkert, jeg går heller ikke mere enn 14 dager over. jeg har en venninne som mistet på 14 dagen, og en venninne av søsteren min som mistet på 15 dagen...så det har satt skrekken i meg. Dem ble og fulgt nøye opp, og se hvor mye det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensen for overtid på St. Olavs hospital i Trondheim er 14 dager. Men tror den er 12 dager enkelte andre steder.

 

Jeg ville jo virkelig tro at siden det ved St. Olavs blir forsket på akkurat dette temaet, forskning som startet i 2002 og som de har begynt å få litt resultater av nå

 

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=101228&subid=0

 

så ville vel de ikke på fødeavdelingen på St. Olavs vente med å sette igang fødsler hvis denne forskningen tydet på at det vil være større risiko for mor og barn med overtid enn med igangsetting av fødsel?

 

Det er jo litt større risiko ved overtidig svangerskap. Men er jo større sjanse for f.eks forløsning med tang eller sugekopp, keisersnitt ol. dersom man blir satt igang. Spørsmålet er jo hva som er mest risikofyllt for mor og barn.

 

Det er vel svært få barn som dør som følge av overtid? Er det ikke? Hadde vært fint om du kunne fortelle hva som skjedde med dem du kjenner som døde... Blir jo litt bekymret her, siden jeg garantert ikke blir igangsatt før jeg er minst 16 dager over termin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, var ikke meningen å gjøre noen bekymret. og nei, det er ikke ofte det dør noen selv om man er på overtid....

 

akkurat hva som skjedde med venninnen til søsteren min er jeg litt usikker på, men kan alltids sjekke det opp..om det er av interesse da...?

 

venninnen min gikk på dag 14 da hun plutselig kjente voldsomme spark. det er jo normalt at bebien sparker da, men hun reagerte på sparkene.så hun ringte føden og fikk komme inn. dem tok hjertelyd men kunne ikke finne noe, så hun ble sendt videre til ul. der kunne dem bekrefte at barnet ikke hadde hjerteslag. hun ble satt igang der og da, og da bebien var ute viste det seg at hun hadde lekket fostervann uten selv og ha merket det over en tid.så bebien døde rett og slett av oksygen mangel. er nok ganske sjelden dette skjer, og som hun selv sa, hadde hun blitt fulgt opp litt mere de siste ukene hadde nok ikke dette skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, hun ble fulgt nøye opp, men jm får jo ikke sjekket fostervann... dette er ganske lenge siden da, men det satte skrekken i meg siden det ble så nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØDSEL

Forfatter: Professor dr. med. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære

 

Overtid

Jeg har nå gått noen dager over tiden, hva skal jeg gjøre ?

 

Det er bare noen ganske få kvinner som føder akkurat på termindagen. De siste ukene av svangerskapet, spesielt dersom du går over tiden oppleves som en stor påkjenning. Du går og venter og venter og er skuffet over at fødselen ikke setter igang. hver dag føles som en uke og hver uke som en måned. Fortvil imidlertid ikke. For oss som arbeider med fødsler er du ikke overtid før du har gått 2 uker over den beregnede fødselsdato. I Norge idag brukes nå ultralydterminen som den sikre dato for fødsel.

 

Dersom du nå har gått over tiden, er det viktig at du fortsetter den regelmessige svangerskapskontrollen en gang ukentlig dersom du ikke har tilleggskomplikasjoner. Du vil bli henvist til fødeavdelingen hvor den gynekologisk undersøkelsen vil avgjøre hvor moden livmorhalsen er og hvor stor sjansen er for å få igang en fødsel. Dessuten vil fosteret ditt, og det er det viktigste - bli undersøkt. Dersom fosteret har det bra, er det ikke farlig å gå noen dager til. Regelen i Norge er at fødselen blir vurdert igangsatt når du er gått 14 dager over tiden.

 

Men er ikke dette farlig for barnet, kan ikke fosteret bli for gammelt og kan det ikke bli vanskelig for meg å føde på naturlig måte?

 

En av grunnene til at man overvåker fosteret og forsøker å indusere fødsel 2 uker over tiden er nettopp at risikoen for morkakesvikt og komplikasjoner for fosteret øker ved lengere overtid. På enkelte steder settes fødselen igang ved 14 dagers overtid, mens andre steder lar man faktisk svangerskapet forsette hvis fosteret har det bra og alt er normalt. Men da vil man gå hver 2 eller 3. dag til kontroll. Mer enn 3 uker over tiden er det uhyre sjelden noen går. Normalt blir fødselen ikke vanskeligere, men heller lettere hvis den kommer igang av seg selv. Barnet vokser vanligvis ikke så mye på slutten av svangerskapet at dette skulle representere noen fare

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...