Gå til innhold

Krampe og reflux på gutt 8 uker gammel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at sønnen vår har reflux. Men jeg synes hans symptomer er annerledes enn det som jeg vet kjennetegner reflux.

Han gulper en del, det er greit nok.

Men mange ganger om dagen, så blir han stiv i blikket, og slutter å puste....han blir da stiv i kroppen, og ryggen buer bakover...

Dette er forferdelig å se på, og han lager en slags "kvelnings-lyd"....

Jeg tar han opp og masserer han på ryggen og holder han tett inntil meg når dette skjer...han virker veldig redd...

Har vært på sykehuset og legen sa at han ikke er i tvil om at dette er reflux.

De har ikke sjekket han for noe, han bare hørte på mine forklaringer om hvordan disse "anfallene" er, og sa at det helt klart er reflux.

Så ble vi sendt hjem....

Det er ikke noe å gjøre, det er visst helt vanlig sa legen, som har vært barnelege i 23 år.

Men jeg klarer aldri slappe av.....er livredd at gutten min skal slutte å puste.....og for at kroppen hans blir helt stiv......

Kan det virkelig være sant at dette er helt vanlig, og at jeg ikke kan gjøre noe med det? Og at det er helt ufarlig?

2 dager før han hadde første "anfall" av reflux, så ble han hentet at ambulansen...og vi måtte ligge på sykehuset en natt.

Jeg fant han i sengen, helt blå, kun det hvite i øyet var synlig og det skummet rundt munnen hans.....ryggen var "brekt" i en kraftig bue bakover og jeg fikk ikke kontakt med han...

Samme lege tok da imot oss, og sier at dette var krampe.

Noe som også er helt vanlig for magen spedbarn, sønnen min er 8 uker gammel.

Krampene og "anfallene" har ingen sammenheng, sier han. Og det var helt tilfeldig at dette skjedde med kun 2 dagers mellomrom.

Han virker som en dyktig lege - men jeg går jo konstant rundt og er redd for at sønnen min skal slutte å puste....

Er det andre som har erfaringer rundt dette?

Blir veldig, veldig glad for tilbakemeldinger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble det tatt EEG eller noe når dere kom inn på sykehuset den første gangen? Dette måler krampeaktivitet i hjernen.

Og jeg hadde ikke gitt meg før jeg var beroliget selv... Hjelper ikke om legen har aldri så lang erfaring... Men ikke alltid like lett å nå fram, nei...

Skrevet

Når legen fortalte oss at han har reflux,

så var dette kun etter at jeg hadde forklart han at sønnen vår får pusteproblemer 2-6 ganger i døgnet, og at han blir "krampeaktig"i kroppen. (stiv i blikket, knekker ryggen bakover).

Det ble ikke tatt noen som helst målinger av han.

De lyttet på han og veide han.

Og så fikk vi beskjed om at dette helt klart var reflux,

så ble vi sendt hjem.

Vi er nå i en annen by enn den vi bor i til vanlig, pga at vi er på ferie, men jeg får oppsøke sykehuset når vi kommer hjem. Synes jo selv at dette er veldig rart!

Skrevet

Var gutten prematur?

Apne er visst ikke uvanlig om enn dramatisk ved refluks. Barne prøver å beskytte lungen mot magesyren.

Her er en god tråd:

http://www.drgreene.com/21_843.html

Han snakker også om å kutte ut melk i din kost eller evt mme uten vanlig kumelk.

Prøv å få medisiner (diskutert i tråden), snakk med legen om å gi 1ts rispulver som tillegg i pumpen mm (?) som fortykner. Det finnes også en slags gele man kan gi som holder magen nede.

Angelcare matten er en type babycall som overvåker at barnet puster. Det kan være lurt. Hev også hodeenden av babykurven 15-20cm (frottehåndkle som laken hindrer at han sklir).

Skrevet

Hei!

Ville bare si at jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha lest innlegget ditt. Sitter nemlig her med en 8 uker gml gutt selv, og hadde vært livredd om han var syk! Det er han heldigvis ikke, og jeg har ikke opplevd noe unormalt med han enda - så vi er nok heldige. Men jeg ville bare sende deg en klem og si at jeg håper det går bra med lille gutten din.

Lykke til videre!

stooooooooooor trøsteklem fra

Skrevet

Nei, gutten var ikke prematur. Han ble født en uke etter termin.

Nå skal jeg lese linken du la ved.

Tusen takk for svar.

PS! Har du hatt et barn med slike symptomer selv?

• 1 måned senere...
Skrevet

hei, jeg har en sønn på åtte uker som ble lagt inn på sykehuset på onsdag med pustevansker. det er akkurat som du beskrev. buet rygg,gulp,stiv i kroppen og blikket. jeg er livredd for at noe skal skje med han. jeg fikk beskjed på sykehuset at det var non spedbarn dette skjedde med. men di nevnte ikke reflux. skal til legen min i moora,skal snakke litt med han.. jeg får jo ikke sove ordentlig. jeg er jo nervøs hele tida. går ikke på do uten å ta med lillegutten..

har du funnet ut noe mer om dette??

Skrevet

dytter denne litt framover jeg,for jeg vil gjerne ha kontakt med deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...