Gå til innhold

Noen som har greie på dette?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast jobb på en fabrikk der har jeg jobbet i 12 år. Men jeg har fått en del trøbbel med armer og nakke så nå mener lege og fysioterapaut at jeg må omskolere meg.

Legen sa jeg da kom til å få yrkestettet attføring eller reabiliteringspenger som utgjør 66 % av den inntekten jeg har nå.

Så hvis jeg da begynner på skolen igjen vil jeg da også kunne få lån eller stipend uten at det går utover de andre pengene???

(Jeg har testet kalulatoren på lånekassa og utfra den summen jeg satte der kommer jeg til å få både lån og stipend)

Håper noen har peiling på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet på Aetat med attføring før.

det kan være at regler er endret siden da, så undersøk dette.

Attføringspenger får du i inntil ett år etter sykepengeåret under forutsetning at du er under behandling emd utsikt til bedring. Du oppfyller neppe de kravene?

Du må søke om attføring på trygdekontoret. hvis det blir innvilget vil du få attføringspenger isteden for lån og stipend HVIS skolegang blir innvilget på Aetat. Du får ved evt. skolegang også penger til bøker, reise, sem.avgift, evt. barnetillegg ol. Dette kommer i tillegg til de "vanlige" attføringspengene dine.

Jeg vet ikke om du kan få penger fra lånekassa i tillegg, det får du sjekke med de, men penger til bøker ol får du nok ikke hvis det dekkes av Aetat.

Jeg vil tro at du vil få for store stønader under attføring til at du kan ha rett på stipend iallfall.

Lykke til!

TIPS: du får sikekrt flere svar hvis du setter attføring/omskolering vs. lånekassa el i tittelen på innlegget ditt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Mener det er regler for å dette. Da jeg gikk på skolen (3år siden), kunne jeg ikke tjene mer enn 100.000 i året. Om hele lånet ikke blir innvilget, vet jeg ikke, men det kan være at stipendet ditt blir omgjort til lån grunnet for høy inntekt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...