Gå til innhold

Er det gammeldags å være høflig med gravide damer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 32 nå, føler meg stor og tung. Tar buss og/eller bane til jobben, noe som kan være utrolig slitsomt til tider. (hovne, vonde bein). Opplever ofte at folk bare trenger seg forbi for å få en ledig sitteplass og sitter og ser på at jeg nærmest klynger meg til stolpen i gulvet. Patetisk, jeg veit det, burde sikkert tatt drosje eller holdt meg hjemme. Og jeg høres sikkert ut som en pensjonist på åtti som klager over ungdommen nå til dags.;) Men burde man ikke vise litt omsorg for høygravide damer? Irriterer meg at folk viser så lite hensyn. Jeg ville ha flytta meg jeg, både for gamle og gravide. ;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme føler jeg.. har ikke opplevd en eneste gang at noen har tatt hensyn til meg nå i graviditeten faktisk.. reagerer litt på det.. jeg ville ikke nølt et sekund med å hjelpe andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg!! Har snakket om dette med folk jeg kjenner. Jeg har alltid syntes det har vært helt naturlig å reise seg for gravide, eller spørre om de vil sitte, ha hjelp osv. Det har ikke skjedd meg EN gang at noen har tilbudt meg setet sitt! En gang i sommer da vi var i Oslo kikket jeg noen voksne menn rett i fjeset mens jeg okket og stønnet at jeg snart ikke klarte å stå lenger (har bekkenløsning og UTROLIG stor mage) uten at de en gang spurte meg om jeg ville sitte. Både min kjære og jeg ble ganske opprørte, og det er ikke den eneste gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være sånn. Har hørt at i spania er seter på kollektivt reservert for gamle, funksjonshemmede OG gravide. Men det finnes omtenksomme mennesker også. En ung dame på IKEA tilbydte seg sin vannflaske som hun hadde i vesken, da hun så at jeg pustet tungt i køen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høflighet og hensyn i seg selv virker som om det har blitt temmelig gammeldags ja. Det er visst hver mann for seg selv og når folk ser at vi ikke er i stand til å løpe for å rekke fram til det eneste ledige setet først blir de visst fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig at man ikke reiser seg. Var i London for et par år siden med ei som var gravid. Hver gang vi var på undergrunden, var det noen som tilbød henne plassen hennes. Både ungdom og voksne. Så, nordmenn har litt å lære der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg så igjen i det du skriver... Jeg syns det er en selvfølge å ta hensyn til gamle damer/menn, gravide og ellers andre med diverse funksjonshemninger. Slik er iallefall jeg oppdratt.

I dette svangerskapet har jeg kun ÈN eneste gang opplevd at noen tok hensyn til meg, og det var en gammel dame på rundt 80-85 år som var ganske skrøpelig og gikk med stokk; Vi stod i kø på apoteket da denne søte lille damen sa at jeg godt kunne gå foran henne da jeg så så sliten ut. Hehe. Hun var såå søt, men sa bare forsiktig at jeg hadde det fint så hun kunne gå først.

Ellers så har jeg opplevd utallige ganger dette svangerskapet at folk har sniket i køer på butikker.. Bare går rett foran meg, når jeg tydelig står rett foran kassen i kø!. Og jeg blir så irritert! Ikke nok med at jeg er gravid, men er jeg USYNLIG også eller??

 

Deilig å få ut litt aggresjon :P *hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne seter på toget også, med bilde av en GRAVID mor med en liten unge. Ingen som tenker på det bare..

 

I disse moderne tider må jeg innrømme at jeg ikke tenkte sånn før jeg ble gravid. Var nesten slem, rødme... Tenkte vel som så at er man voksen nok til å bli gravid så får man slite litt. Uff...

 

Jeg hadde nok blitt litt furten hvis jeg ikke hadde fått tilbud om sete på buss el tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig!

jeg syns det er helt uhørt hvordan det er i enkelte tilfeller, slik som endag jeg og samboer var på ikea og det var mage folk var det ingen som tok hensyn, ble skubba borti av veldig mange, og jeg syns at det er temmelig frekt.hadde vært redd jeg om jeg dulta borti ei gravid dame...ingen som vet om noe kunne gått galt, om hvilke plager hun har(eller hva hormonene kan få henne til å gjøre ;) jeg vet ihvertfall at når folk ikke tar hensyn til meg eller dulter borti meg får jeg lyst til å løpe etter å gi dem et kraftig dytt så de flyr over ende :P

hormoner tror jeg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at overrraskende mange har reist seg og spurt om jeg vil ha plass- det har jeg satt veldig stor pris på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, og de som tilbyr meg plass på buss/trikk er uten unntak innvandrermenn. De er som regel veldig høflige :-) Har ikke opplevd at noen andre har reist seg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må desverre bare hive meg på denne... Jeg er også rimelig stor for tiden og har ALDRI opplevd at noen tar hensyn til det. På banen og bussen må jeg stå - det er aldri noen som spør om jeg vil sitte. I butikker, heiser ol bare bøller folk seg forbi. Det gjør meg litt skremt noen ganger når folk trenger seg forbi magen min. Akkurat som jeg kan holde magen inne.. :) Men noe av det værste synes jeg er når damer med barnevogn gjør det. Har flere ganger opplevd å få barnevogner i magen - og det er alltid damer som triller vognene. Når det er gutter/menn så gjør de plass til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var på omvisning på føden i Bergen, var det sammen med en liten gruppe. Det var ikke nok stoler til alle de gravide, men det stoppet allikevel ikke en blivende FAR i å sette seg ned! Stakkars hun som var med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også merket det, damer med barnevogner traver i vei og forventer at folk rydder plass for dem uansett hvilken tilstand de er i...

bare vent, når den lille min har kommet legger jeg nok ut et innlegg om at folk er så frekke og går midt i min kjørebane når jeg triller tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, og: hvorfor gjør de det? Skjønner de ikke at jeg har bred og tungvinn last eller? Det er søren meg ikke lett å bevege seg rundt med barnevogn når folk er sånn. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..hehehe. Ikke så mangen som har reist seg for meg heller frivillig,kunn et par hyggelige unge jenter. men jeg er så pass "frekk" at jeg sier "unskyld, kunne jeg fått plassen din...har litt mye og bære her..." så smiler jeg pent og klapper meg på magen. Da reiser alle seg temelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg også enig i denne; det at forbausende få folk reiser seg for å gi plass- det har skjedd meg bare en gang at en person har tilbudt meg å sitte på full buss og det var en mann som sikkert var over 70 år! Helt utrolig! Og folk som sniker foran meg i buss- kø er helt vanlig og dulter borti meg fordi de har dårlig tid, det er kjempeirriterende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte reiste meg på toget jeg for et par mnd siden da det var ei annen gravid dame som var større enn meg og ikke fikk plass, men hun ba meg sitte og var heller litt frekk mot ungdommene som satt foran meg. Fikk de til å flytte seg i steden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...