Gå til innhold

Jeg har GB streptokokker!! Bekymra.


overtids eng0806

Anbefalte innlegg

Fikk vite i dag at jeg er en av de som har GBS. Middels oppvekst fra skjedeflora. Lege ville ikke behandle det nå siden jeg ikke har noen symptom på det. Ringte føden på sykehuset som sa at de behandlet det bare under fødsel dersom vannet går uten rier. Jeg trodde kanskje at man da fikk behandling under fødsel uansett. Prøver å ikke bekymre meg da det er veldig vanlig hos mange kvinner, men klarer ikke slutte å tenke på det. Har jo hørt om alle de tragiske tilfellene.

Hva hadde dere gjort? Krevd å få Antibiotika under fødsel uansett? noen flere som er bærere eller med erfaring. håper noen svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal til lege selv i morgen, og kommer til å få svar da på GBS testen. Lurer litt selv, men jeg har hørt at alternativ til antiobiotika kan være å vaske skjeden med klorhexidin (steriliseringsvæske) ved fødsel. Jeg tror bare de bruker antibiotika der kvinnen er i risikogruppen, som du nevner vannet går uten rier o.l. Men det er jo godt at man vet om det i alle fall, og da vil man jo også være ganske obs i fht babyen tiden etter det er født også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har GBS selv jeg.. Fikk påvist rikelig med vekst..

Tok prøven på Volvat. Der de presiserte at jeg måtte be om pencilin intravinøst under fødsel.. Ingen kan vite på forhånd om bakteriene smitter over på babyn eller ikke.

Ringte på føden og fortalte dette her, de sa de ikke har noe rutine på dette. Føler at de ikke tar mine beskymringer alvorlig.. Betaler gjerne for medisinen selv, bare jeg vet at barnet mitt ikke blir smittet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det de skal føde? Jeg går til kontroll på Ullevål og spurte overlegen jeg går til om hva som var rutinene hvis jeg tok GBS test og den var positiv ( var usikker på om jeg ønsket å teste hvis man uansett ikke fikk behandling). Fikk beskjed om at jeg da ville få antibiotika under fødselen. Ikke noe diskusjon om det og han anbefalte meg å ta en test i uke 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det virker som om det er ulik praksis mellom sykehusene. Jeg kommer nok til å ta det opp igjen under fødsel selv om de ikke mener jeg trenger AB. Var inne på babyverden.no og leste om GBS der. Gå inn på denne linken.http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4504&MainArea_4320=4498:0:15,1787:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4504:0:15,3501:1:0:0:4320;4498;::0:0:0&Area_4504=4336:59441::1:4751:4:4320;4498;4504;::10:0:0"

Litt lang...hehe...men stod en del info der om hvem som bør behandles. Føler meg litt tryggere nå, men vil nok være obs. Er veldig glad jeg tok testen i allefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...