Gå til innhold

Hjelper samboern deres mer til hjemme nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er inne i min 35 uke og er veldig plaget av bekkenløsning. Hvert eneste skritt er et ork av og til.. Jeg skulle ønske samboern min kunne hjelpe meg litt mere hjemme og har sagt til han at jeg trenger mere hjelp nå som jeg har blitt så stor. Han kommer med spydige kommentarer som: kanskje jeg må ta fri fra jobben, for å støvsuge her.. du er jo hjemme hver dag.. Ikke mye koselig å få den kommentaren slengt i ansiktet.. Blir veldig lei meg jeg..

 

Bare det å stå å lage middag er vondt for bekkenet.. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Det er 6 uker igjen og jeg orker snart ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min gubbe lager frokost og middag til meg hver dag...støvsuge og vaske gulvet er hans anvar siden jeg har bekkenløsning...Min lege skjelte nesten ut min samboer i begynnelsen for at jeg støvsuget og vasket gulvene hjemme...det kan faktisk skade deg at du støvsuger og tar gulvene...så det er gubbens område...vi deler også på å ta hunden på tur...egentlig min hund så jeg tok vovsen alltid ut før...men nå tar han morgenene og ettermiddagene...han tar også all oppvask, både inn og ut av maskinen...har problemer med å bøye meg til tider...

 

At du fremdeles jobber er jo utrolig...tenker på at du sliter med bekkenløsning og er i uke 35...han burde behandle deg som en prinsesse..han har også vært med på å lage babyen så ham burde absolutt ta i et tak!!!!Gud jeg blir sint når jeg hører om slike menn...friske og raske gidder ikke hjelpe sine høygravide damer...som har mer enn nok å bare stable seg på beina og gå på toalettet....herregud....

 

eneste problemet jeg har hatt var at min gubbe skulle ha svigers på besøk 1,5 mnd...men etter jeg skrev et innlegg her om det og nærmest fikk en underskriftslampanje på hvorfor svigers ikke skulle bli så lenge..ombestemte han seg...

 

Lykke til med din gubbe..og for all del, i det minste burde han ta absolutt all all all støvsuging!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rører jeg hverken støvsuger eller langkost, lager middag KUN hvis jeg føler meg i fin form og da lager jeg noe enkelt. Tar en barkrakk inn til ovnen så jeg slipper å stå så mye.

 

Her var det også litt vanskelig i begynnelsen, min samboer gjorde ikke så mye mer enn tidligere og jeg klarte ikke å la ting ligge, måtte støvsuge om jeg så at det trengtes. Men så ble bekkenet så ille at jeg nesten ikke klarte å gå så da kunne jeg jo ikke gjøre noe. Det så jo ikke uuuuut her til slutt, men jeg følte ikke jeg kunne mase på mannen min når han hadde så mye å gjøre. Han måtte jo ta seg av datteren min helt alene plutselig, stå for all matlaging og handling osv. Så støvsuging og gulv-vask ble rett og slett ikke gjort, det tok 2-3 uker før han reagerte ;-) Han reagert først på at sokkene hans var så møkkete, så han begynte å støv-suge. Fortalte han at det sans ikke hjalp mot møkket at han støvsugde, at han nok måtte vaske gulvene. Da gjorde han det, og har gjort det siden.

 

Poenget mitt er at du sikkert må senke standarden hjemme. Når mannen din har full jobb, så kan du ikke forvente at det kan holdes samme standarden hjemme hos dere. Synes du, uten å be mannen din om hjelp, skal forklare alt du ikke lenger kan gjøre pga bekkenet, og så bare LA DET LIGGE ! Hvis du ikke orker å lage middag en dag, så ringer du mannen din og ber han ta med seg noe ferdig fra butikken, vil han ikke ha det så får han lage middag selv (ikke be han om å lage middag, dette skjønner han jo selv når du sier du ikke kan gjøre det..)

 

Det kommer sikkert ikke til å være så rent og pent hjemme hos dere, men det må du godta. Det er din helse vi snakker om her og den er viktig. Jeg har også sagt til mannen min at jo mer jeg presser meg og trosser smertene nå, jo lenger kan dette sitte i etter fødsel og muligens forfølge meg hele livet, det har han ikke lyst til!

 

Lykke til !

 

 

 

 

 

lailaelin 23.09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det glemte jeg... Det jeg ville si til deg lailaelin 23.09 er at jeg ble så glad da jeg leste at dine svigers ikke kommer på besøk til dere i 1,5 mnd likevel. Har tenkt på deg og hatt virkelig sympati, godt å høre at det ble avlyst !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er unødvendig av mannen din og komme med slike kommentarer. Det er jo bare 5uker til du skal føde, ikke rart du er sliten og lei. Spør han om det blir nødvendig for han og ta fri resten av livet når ungen kommer ut, det er tross alt enda større ansvar med en unge en og støvsuge et gulv, og vist han ikke greier og hjelpe deg med det engang....

 

Jeg er i uke 32 og lider av vaskemani+ at jeg ikke jobber nå, så min mann slipper og gjøre noe. Men det er dager da jeg bare går rundt i koma fordi jeg ikke får sove om natta, da orker jeg ikke og lage middag engang, da sier han: Det gjør ikke noe, du er jo gravid så du må slappe av. Men han er klar over at den dagen jeg sier, nå orker jeg ikke mer, så må han nok ta det meste av husarbeide, iallefall det som er mest nødvendig.

 

Til Lailaelin: Så bra at du slipper og få svigerforeldrene dine boende oppå deg når du akurat har født! Jeg tenkte, stakkars jente når jeg leste innlegget ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Nei min mann gjør ikke noe. Han tar seg av hagen som for det meste har vært hans areal, utenom planting. Inne vet han ikke hva husarbeid er. Jeg har hatt flere diskusjoner med han og sønnen hans om at de må rydde og plukke opp etter seg, men de har møkk i ørene.

Jeg har vært i meget bra form hele svangerskapet stort sett, utenom at jeg er ryggoperert flere ganger og sliter med en dårlig rygg, men den har jeg alltid hatt så ingen legger merke til at jeg går og bærer på et barn i tillegg. Føler noen ganger at de ikke ser eller skjønner at jeg faktisk er gravid. Nå er det 4.5 uke igjen til termin og jeg føler meg til tider alene om å være det.

 

Så vi er i samme båt om det er noen trøst. Lykke til med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du skal ta ham med deg på neste kontroll og be JM eller lege forklare hvor tungt det er å være gravid med f.eks. BL?

 

En annen ting er at mannen din ikke skal hjelpe DEG, men han skal gjøre det som er hans andel av husarbeid i deres felles hjem. Selv om du er hjemme, er det ikke dermed sagt at du skal gjøre alt husarbeidet? Det er naturlig og forventet av menn at de også skal gjøre sin andel, om det enten er 50% eller mer eller midre.

 

Mannen min og jeg deler på dette 50% hver, ikke fordi vi har definert det slik men fordi det faller oss naturlig. Jeg liker f.eks. å vaske, brete og legge på plass klær (med tre maskiner i snitt hver dag er det en god ting at jeg liker det...), mens mannen min synes at støvsuging og matlaging er mer ok (han er kokk..). Vi tar i et tak der det trengs begge to, og for både mannen min og meg er det en selvfølge at begge to gjør like mye.

 

Kan du ikke vise ham noen av svarene du har fått, slik at han kanskje kan få en realitetsorientering i stedet for å leve i den villfarelsen at kvinnen gjør husarbeid mens mannen "brings home the bacon"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor noen menn tror at de "hjelper oss" når det gjelder husarbeid....De hjelper oss jo ikke de gjør jo bare sin del av arbeidet...

 

Tror de fleste menn er blidd oppvartet av mødrene sine da de var yngre, og rett og slett tror at det er sånn det fungerer. Lenge siden jeg sa ifra til mannen min at jeg ikke var mora hannes.Og at de tingene han gjør hjemme er for VÅRES del og ikke MIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig m den som sa at du må senke standarden noe. Jeg har heldigvis ikke dine plager, men blir ganske sliten (høygravid og i jobb) så noen kvelder ligger jeg bare på sofaen. Dere har kanskje forskjellig syn på når det trengs med vasking, og når han må ta det så må det bli når han synes det er nødvendig og så må du heller "finne deg i" at det ikke ser ut akkurat som du vil rundt deg.

 

Men: Hvis han forventer at du skal ta alt husarbeidet + lage middag burde du fortelle han at han er fullstendig urimelig og at han burde ta seg sammen. Om dette er tilfellet høres han ut som en bortskjemt liten drittunge som har godt av å vokse litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i 33 uke. er i jobb, jeg støvsuger, vasker klær, vasker golv, rydder, lager middag og det meste annet. vi deler på hundelufting. men så holder jo han i gjengjeld på å innrede annen etasje. og det holder han på med nesten hver ettermiddag......det kan jo ikke jeg gjøre.

 

=) er forsåvidt fornøyd med tilværelsen, selv om det hadde vært greit med litt ekstra hjelp til daglige gjøremål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer nekter meg å gjøre NOE som helst ! Til tider omtrent irriterende, men så sliter jeg VELDIG med rygg og bekken da, så på mange måter er det jo bra, men uansett liker jeg å gjøre ting hehe, men da får jeg pent beskjed om å gi meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett jeg som lager middag, for han hater det. Skulle ønske han i blant bare kunne gjøre det, men samtidig så liker jeg å dulle med han.. Vedr husarbeid, så tar han i et tak. Jeg har nesten ikke gjort noe.. dvs, når han har begynt har jeg hjulpet han litt, for liker ikke se på. Men han er flink... Vi fikk ferdig terassen vår for bare en måned siden, og han har styrt med den siden han kom fra jobb ( jobber til sjøs ), malt og beiset.. Så jeg har ikke forlangt så mye av han i huset,, Har vært så mye vi må ha fått ferdig utenfor, og det har han fått ferdig også.. hvertfall det meste. Det som gjenstår nå står utenfor vår makt,, hehe..

 

Nå skal det også sies at jeg har vært i fin form hele tiden, ikke hatt noe å klage på.. Det er ting jeg kunne tenkt meg han var flinkere til, samtidig så er det så mange andre ting han gjør som også betyr noe, så jeg kan jo ikke forlange ALT av han heller..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff a meg! Hadde gubben min kommet med slike spydigheter til meg hadde jeg seriøst bedt han om å flytte ut frem til fødselen var overstått, så fikk jeg heller se om jeg orket omgås han etterpå!!! Alle trenger litt mer hjelp og støtte under et svangerskap, så duger ikke gubben har man det kanskje bedre alene eller sammen med mor/venninne etc. Vet jeg er sten hard her og det er gubben min fullt klar over også, så nei min tørr ikke si slike ting og han er alltid flink til å spørre om han kan gjøre noe og også ta i et tak dersom det er behov for det.

Men nå skal jeg også legge til at jeg har hatt et veldig enkelt svangerskap og at gubben min nok ikke har lidd noe mer under svangerskapet enn hva han gjør til vanlig, dersom en mann faktisk kan lide av å hjelpe til hjemme mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også bekkeløsning og har store problemer med enkelte bevegelser. Blandt de støvsuging og gulvvask. Samboern har påtatt seg å gjøre det hver gang det trengs så lenge jeg er gravid, uten at det har vært noe problem (bortsett fra at han ikke ser selv når ting må gjøres... :) ) Synes vel egentlig at det er det eneste rettferdige, han må jo ta hensyn til at du ikke kan gjøre like mye som før. Hvis samboern min hadde protestert på det eller vært vanskelig sånn sett hadde ikke nøkkelen passa når han kom hjem fra jobb. Det er tross alt ikke bare min baby som "ødelegger" kroppen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...