Gå til innhold

kan jeg røyke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når går røyken ut av kroppen/melken??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør helst røyke rett etter amming så det går lengst mulig mellom amming å røyking.det tar nok noen timer før nikotinen forsvinner ja.

Skrevet

Mener å ha hørt at det tar ca. 8 timer før røyken er ute av kroppen.

Skrevet

noen dager!???

DVS at jeg ikke kan røyke på kvelder etter leggetid? snuppa sover til morgenen...

Skrevet

Det beste for både deg og den lille er vel bare å kutte ut hele dritten? Og kom ikke å si at det er vanskelig, går så lett bare man bestemmer seg! Har erfaring selv!

Skrevet

Dette skjer når du slutter å røyke:

Etter 20 minutter

slutter du å forurense luften omkring deg

synker blodtrykket og puls til det normale

øker temperaturen i hender og føtter til det normale

Etter 8 timer

synker mengden av karbonmonoksid i blodet til det normale

øker mengden oksygen i blodet til normale verdier

Etter 24 timer

har risikoen for hjerteinfarkt blitt lavere

Etter 48 timer

tilpasser nervecellene seg den manglende nikotintilførselen

blir lukte- og smaksevnen bedre

Etter 72 timer

er musklene rundt luftrørene avslappet, og det blir lettere å puste

øker lungekapasiteten

Etter 2 uker til 3 måneder

blir blodforsyningen bedre

blir det lettere å gå

øker lungekapasiteten

Etter 1 til 9 måneder

reduseres hoste, tette bihuler, trøtthet og tungpustenhet

vokser nye flimmerhår ut i luftveiene, og faren for luftveisinfeksjoner blir mindre

får kroppen generelt mer overskudd

Etter 1 år

er risikoen for å dø av hjerteinfarkt redusert halvveis ned mot ikke-røykernes risiko

Etter 5 år

er risikoen for å dø av hjerteinfarkt den samme som for en ikke-røyker

risikoen for å dø av lungekreft redusert halvveis ned mot ikke-røykernes risiko

Etter 10 år

er risikoen for å dø av lungekreft ytterligere redusert, og nærmer seg den samme som for en som aldri har røykt

er celler som var i ferd med å utvikle seg til kreftceller, blitt erstattet med friske celler.

Kilde: Statens tobakkskaderåd

Skrevet

Noen har vel sterkere selvdisiplin enn andre vil jeg tro...og noen synes det er vanskeligere å slutte enn andre...alle får ta sine valg å stå for de. Så klart det hele er noe dritt, men det tror jeg alle røkere vet. Selv er jeg en røyker og har barn....ammer og røyker...uff...sikkert verdens dårligste mor tenker noen av dere...men nei...jeg er der for datteren min selv om jeg røker et parr røyk i løpet av dagen....jeg har desverre ikke klart og slutte....har desverre ikke selvdisiplin nok....men det er vel mitt og min families problem...trenger ikke flere til å fortelle meg det!!!!

Skrevet

Bare lurer, men røyka du mens du gikk gravid da?

Skrevet

Nei, ikke en røyk mens jeg var gravid:-)

Skrevet

Hvis du har vært så flink (må jo skryte litt av deg også) så klarer du vel å holde deg litt lenger? Jeg sluttet selv da jeg ble gravid etter å ha røyka i 17 år. Det var ikke lett, men jeg klarte det. Da jeg var ferdig med ammingen så tok jeg min første røyk igjen, og det smakte faktisk ikke noe godt. Anbefaler deg å vente, du kommer ikke til å angre på det:)

Skrevet

Herregud hun spurte om et enkelt spørsmål også så mye annet svada dere får ut av dere. Å ja jeg har røyka i mange år, slutta når jeg ble gravid og har heller ikke startet igjen 8 mnd etter fødsel. Det frister meg ikke. Men jeg har full forståelse for at andre ikke klarer det. Så skjerp dere og svar på spørsmålet eller la være. Jeg kan ikke svare deg på hvor lenge men ble provosert a de svara du fikk sorry hihi :-)

Skrevet

Hvis du hadde giddet å lese det jeg kopierte inn fra Statens tobakkskaderåd så tar det minimum 8 timer.

Kanskje lese litt så hadde du sett at hun faktisk allerede har fått ett konkret svar på det hun spurte om.

Skrevet

Ja det kan du.. Amm henne så tar du en røyk..

Jeg ammet og røykte... Gjort det med begge mine...

Skrevet

Rett etter jeg hadde fått mini spurte de om jeg røyka og hvor mange, jeg fortalte og fikk til svar fra JM, "hvis du MÅ røyke, så er det en fordel å la det gå 3 timer fra du tok den siste røyken til ammingstid, men dette funker ikke alltid, så la det hvertfall gå 30 min..."

Gjest -lilly-
Skrevet

4 timer har jeg hørt. Så du kan trygt ta noen røyk på kvelden etter du har lagt h*n

Skrevet

Jeg røykte FØR jeg ble gravid, men sluttet da jeg bestemte meg for å bli gravid. Røykte IKKE da jeg ammet. Etter ammeslutt har jeg tatt en røyk på fest eller ute på trappen etter en slitsom dag og gullet har lagt seg.

Må innrømme at jeg blir DÅRLIG av å se de som røyker sammen med barna sine.....

Jeg skjønner IKKE at det er vanskelig å unngå å røyke når man har et lite nurk....

Men om man må røyke så har helsesøster sagt på vår barsel gruppe at man bør gjøre det rett etter man har ammet...

har sett barna til de som røyker og så ammer...De bare griner....

HUFF, får vel pepper etter dette innlegget...men dette mener jeg i all fall...

Skrevet

Hvorfor "oppmuntre" henne til å røyke når hun ikke har gjort det i svangerskapet da? Utrolig hvor mange unnskyldninger folk lager seg for å røyke også. "Er så ensom", "har det så tøft" osv. Det er ingen som MÅ røyke, og jeg har røyka i mange år selv, men da jeg ble gravid var det slutt.

Skrevet

det at de bare griner er det tetteste jeg har hørt!! jeg har røyka hele tiden å jeg har verdens snilleste unge. h*n griner så å si aldri! bare når hun har driti å er trøtt! BAREGRINERDUMEGIRÆVA!

Skrevet

Synes det er urtrist med gravide og ammende som røyker. Hadde skamma meg om det var meg. Og det er ingen umulighet å slutte å røyke. Har gjort det selv, og om man ikke kan sette babyen sin forran sitt eget røykesug er man superegoistisk. Finnes ingen unskylding.

Fyyyyyyyyyyyy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...