Gå til innhold

Tett i nesen.. Må bruke nesespray... ER det farlig for babyen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huff... alt man skal slite seg gjennom!

 

Er potte tett i nesen, og må ty til nesespray 2-3 ganger om dagen. Tar den for barn, men har sprengt 10-dagersgrensen... Får aldri helt klarhet i om det er MEG eller BABYEN det går ut over ved bruk under graviditeten... kan noen gi meg et svar? Og er det flere som bruker nesespray (og føder friske sunne barn?)

 

På felleskatalogen (den vanlige) står det at det kan være skadelig under graviditeten på rhinox og otrivin. På zymelin står ikke dette, men det er jo akkurat samme virkestoff som otrivin, så noe der må være feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det skal ikke være skadelig for barnet, men siden slimhinnene dine er mer følsomme nå enn vanligvis kan det være smart å bruke saltvannspray i stedet. Dessuten; hvis du bruker det for lenge kan du "bli vant til det" og dermed være konstant tett. Det må være irriterende det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT avhengig av nesespray og har vært det i mange år. Jeg spurte en jeg kjenner som er overlege om det var skadelig for babyen at jeg bruker så mye (kjøper ny hver 3.dag ca.). Han sa at det ikke var mer skadelig nå enn når jeg ikke er gravid, men at jeg burde begrense bruken for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egne nesesprayer for gravide. Snakk med de på apoteket. De vet hvilke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at det er andre som også er avhengig... føler meg så alene... jeg har blitt det i graviditeten.. bruker den for barn, men føler at det likevel ikke er helt bra...!

 

På apoteket i dag sa de at jeg IKKE måtte bruke nesespray, mens jordmor da jeg kunne bruke litt, og legen sa jeg kunne bruke i anbefalte doser... hvem pokker skal man stole på...!!! :)

 

Bruker rhinox, får satse på at det går bra... de kan jo ikke skrive på pakningsvedlegget at det kan brukes om det gir fosterskader..?! Men på apoteket sa de at det gikk over i morkaken, blir jo litt bekymret da.. Men brude vel vært bedre advarsler om det!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fullstendig avhengig av nesespray de første 4mnd(sånn ca) av begge mine svangerskap, har brukt alle typer nesespray(vanlig voksen-dosering) og jeg har to vellskapte gutter og har heller ikke blitt avhengig av nesespray tross kontinuerlig bruk i de månedene:-)

Må da være bedre å bruke nesespray, enn å ligge å ikke få sove pga tett nese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

også slimhinnene i nesen hovner opp hos noen ved graviditet. Personlig har jeg vært nødt til å bruke nesespray gjennom alle mine tre graviditeter. ungen tar ikke skade av det, og det har vært raskt å slutte med de etterpå. Selvfølgelig blir man litt avhenging, men det går raskt over til normalen igjen etter man har født. Mor skal også puste. HAr mor det bra, kommer det barnet til gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye en liten ting: nesespray kan (ved langvarig bruk) ødelegge slimhinnene, slik at du ikke kan slutte. Kjenner ei som var mer avhengig av nesespray enn en røyker er av røyk... Hun er helt ødelagt i nesa nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er her og sniker fra 2.trimester, og jeg er så glad for å høre at det ikke bare er meg som er avhengig av nesespray! Føler meg nesten som en forbryter, for man har jo hørt at det kan være skadelig for barnet. Bruker Otrivin for barn, og prøver virkelig å begrense bruken..Blir skikkelig stolt når jeg bare trenger å spraye ett nesebor..:)

Saltvann har jeg prøvd, men det funket ikke i det hele tatt..

 

Hvordan komme seg ut av nesespray-helvete??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes en forening? Uff, ikke ta meg seriøst i dag hvertfall:)

Hun jeg kjente måtte slutte på samme måte, og med like mye slit som en røyker. Trappe ned, jobbe med motivasjonen, jobbe med psyken, gradvis overgang til saltvannspray.

 

Kanskje det kan være verdt å prøve motivasjonslitteratur a la Endelig ikke-røyker (jeg tuller ikke nå faktisk:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Må nesten sjekke ut om det finnes en "Anonyme Nesespraybrukere" - forening eller no sånt..:)

 

Huff..Jeg forbanner den dagen nesesprayen kom inn i livet mitt!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tenkte jeg måtte dele min erfaring når jeg leser dette. Jeg fikk nemlig bihulebetennelse denne graviditeten. Det var slett ikke noe godt i 30 varmegrader!! Jeg brukte vanlig nesespray Otrivin i 9 dager, men ga meg da jeg merket at det ikke tok noe av den ekstreme tettheten som jeg hadde i nesen da. Jeg kjøpte derfor et nesehorn som man fyller med saltvann i ca. 40 grader. Ved hjelp av en ukes intenes neseskylling klarte jeg å bli kvitt hele elendigheten uten å bruke antibiotika. I etterkant skyller jeg nesen jevnlig og jeg er ikke tett i nesen i det hele tatt lenger - Var mye tett før jeg ble syk og var mye tett i mitt forrige svangerskap, så saltvannet har nok hjulpet slitne slimhinner og jeg anbefaler det til alle dere som sliter med tette neser

 

uke 32 og klar for midje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd det nesehornet, og holdt ærlig talt på å drukne (seriøst!!) Jeg fikk helt panikk og saltvannet kom ut av både nese og munn... ikke noe vakkert syn!!!

 

Etter det har det stått i skapet, og den lille hendige rhinox'en ble tatt i bruk igjen... jeg burde kanskje prøve det igjen, har hørt flere som har fått det anbefalt..!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...