Føken siruppsnipp Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Så i et annlegg at du hadde den stolen og at du hadde snudd sete og brukte det nå forovervendt. Hvor gammelt er ditt sete? Har det sete jeg også jeg skulle sette fremovervendt men så i brosjyra at det ikke måtte brukes forovervendt med intert belte, kun med bilens belter for større barn. Syns det var litt dumt da jeg trudde jeg hadde kjøpt stol som kunne brukes begge veier, men tydeligvis mange år til det. Bare lurer på om dette er nytt på cosmic stolen, mitt er snart 1 år gammelt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Hei! Jeg har den stolen, og det er ikke nytt. JEg ble heller ikke gjort oppmerksom på det at man måtte bruke bilens egne belter, men at den ikke kunne snus før 15 kg. Cosmicen er et meget godt sete bakover, men fremover er det ganske dårlig. Beltet er ganske dårlig festet ved skulderen, slik at det kan lett gli ut og bli farlig for halsen. Skal du snu barnet fremover, ville jeg faktisk heller kjøpt et nytt sete. VI brukte det baklengs til førstemann var tre og et halvt, og nå har nestemann det baklengs. Har brukt det fremover noen få ganger fordi det skulle i en annen bil, men det var ikke noe hyggelig, synes jeg. Nå har eldste Britax kid, og det er veldig bra! Det er ikke før de nærmer seg tre år, da...... Lykke til med setet, men jeg synes ikke du skal snu det, og før barnet er 15 kg er det ikke godkjent heller.
kat Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 jeg bruker det forovervent med interne seler jeg. setet er ett år gammelt sitter helt fint i det. fester setet med bilens seler og lillemor sitter fastspent i de interne selene i setet. sitter støtt som ett fjell der. er hvertfall meget fornøyd med dette setet. lillemor er 22 mnd men ganske lang for alderen, var derfor vi snudde det for hun satt seg alltid fast med beina mellom setet og bilsetet og mått stoppe hele tiden for hun ropte sitter fast. hun gjorde jo selvfølgelig dette med vilje, men ble ganske slitsomme bilturer av det.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 ikke for å virke krass, men jeg ville aldri brukt de integrerte selene når det står at de ikke skal brukes. i et kræsj vil ikke det bli bra, selv om hun i utgangspunktet sitter bra. har også hørt at cosmic ikke er bra forovervendt.
kat Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 du virker ikke krass forde, men jeg har faktisk ikke lest det noe sted at ikke det er bra å snu det., kjøpte det i den tro at det kunne brukes begge veier. fikk til og med hjelp fra butikken vi kjøpte det i til å snu det slik at vi skulle være sikre på at det ble riktig for at lillemor skulle sitte trygt. damen i butikken nevnte da ingenting om det. har flere venninner som bruker samme setet slik jeg gjør. har aldri hørt om dette før. er det seriøst bare meg som bruker dette setet forovervent med interne seler her?det har jeg vanskelig for å tro.
Darth Vader Skrevet 10. august 2006 #6 Skrevet 10. august 2006 Jeg kjøpte setet i sommer - og der står det i bruksanvisningen at man kan bruke setet forover festet sånn som hun over beskriver. Altså man fester setet med bilens seler og ungen med setets seler.
krabbetrollet Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 Tror det er når barnet blir over 18 kg at man ikke skal bruke stolens seler til å feste barnet med, men bilens. Det er fordi barn over 18 kg ikke skal sitte i 5-punkts sele vendt forover.
kat Skrevet 11. august 2006 #8 Skrevet 11. august 2006 jepp der sa du det flasse fløff. sånn jeg og har forstått det. er en av grunnene til at jeg kjøpte dette setet fordi jeg forsto det som det hade tre funksjoner og kunne brukes frem til 25 kg. først mot kjøre retningen med interne seler så med kjøreretningen med interne seler og så med bilens seler
Gjest -lilly- Skrevet 12. august 2006 #10 Skrevet 12. august 2006 Sønnen vår er 21 mnd og vi har snudd sete. Sitter forovervendt nå. Sete er festet med bilens sele, og ungen festet med selene i sete (akuratt som beskrevet i bruksanvisningen). Vi kjøpte det for ca 1 år siden. Kjempe fornøyd med sete
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #11 Skrevet 12. august 2006 Mitt sete er også 1 år gammelt og mener bestemt jeg fikk beskjed om at jeg skulle kunne internselene i forovervendt stilling til han var 18 kg. Når han var blitt så tung så skulle jeg skifte over til de "vanlige" beltene i bilen. Men om du er usikker så ville jeg ha ringt forhandleren for å høre hvordan det skal brukes. Hmmm, dette må jeg sjekke selv også:-)
Magandang anak ko Skrevet 13. august 2006 #12 Skrevet 13. august 2006 Sikker på at det er cosmic du har, ikke duoflex? Duoflex kan bare festes med bilens seler når det er fremovervendt, mens cosmic kan brukes med fempunktselen fram til 18 kg:o) http://www.akta.se/
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 13. august 2006 #13 Skrevet 13. august 2006 Bruker også mitt sånn som Kat sier. Fester sete med bilbeltet og ungen i selene i setet. Kan noen forklare meg hvordan jeg fester det med beltet i bilen etter 18 kilo? Drar jeg alt bare over ungen da? Fester det ikke i de røde spennene???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå