Stolt mamma Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Hei! Jeg har lest tidligere at du samsover med dine barn..og du har sikkert fått samme spørsmål tidligere.. men jeg prøver jeg å. Jeg har ei datter på 9mnd som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å samsove med. Men etter kolikk hele natta endte det opp slik.. Hun sov ved puppen til hun fikk tenner da hun var 4mnd. Etter det har hun fått mat og så sovet ved siden av meg. Hun har et stort behov for nærhet.. vil ligge kinn mot kinn og kose med håret mitt til hun sovner. Jeg klarer såvidt å lirke meg unna når hun har sovnet virkelig godt. Men vi ligger i samme seng hele natta. Jeg får ikke lagt henne i normal tid på kveldene.. akkurat som om hun har et instinkt på at jeg skal stå opp igjen. Så enten må jeg legge meg veldig tidlig eller så må hun være oppe til jeg legger meg. Hun er heldigvis ikke survete hvis hun er oppe sent. (trenger utrolig lite søvn), men det hadde jo vært deilig å hatt noen timer for seg selv på kvelden. Hvordan gjør du dette? Lurer også på hvilke erfaringer du har med å avvenne samsovingen. Når er det på tide.. sikkert ingen fasit, men.. Var hos helsesøster idag.. hun syns nok det er helt forferdelig at hun er så mammadalt og mente at jeg skulle reise bort ei helg.. Jeg syns nå at å reise bort ei hel helg er litt drastisk jeg da.. Etterhvert så kan jeg jo gjøre det, men jeg kan jo ikke bli borte så lenge. Ammer fortsatt mye.. Dvs.. hun bestemmer stort sett når hun vil ha...Det kan gå 4 timer og det kan være flere ganger i timen. Hun får et måltid om natta og 1-2 om morgenen (fra 5..). Mulig hun er tørst også nå i varmen da.. Men må vel prøve å avvenne på natta snart. Ble kanskje litt rotete dette, men håper du har lyst til å dele dine erfaringer med meg..
Anonym bruker Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Om du går inn på http://ap-norge.com/forum/ kan du spørre disse damene. Har inntrykk av at de fleste av dem samsover. Veldige hyggelige damer er det også... :-)
Vertigo Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Jeg er ikke Asterixa, men har også ei jente på 9 mnd som jeg samsover med. Har også samsovet med jenta på 2,5. Vi har nå helt nylig begynt å legge Litja litt tidligere enn oss selv om kveldene. Hun har lenge hatt en dupp i 7-tiden, og jeg ser at om jeg får lagt henne i senga da, og ligger med henne en god stund, gjerne til hun har våkent etter det som tidligere var duppen, så kan det være sjans å få henne til å sove videre. Har gått et par kvelder, men ofte våkner hun til og sovner igjen i halv ti-tiden. Med Storesøster var det masse ut og inn i storsenga hele kvelden (for meg) for hun våknet ca hvert 3. kvarter og måtte puppes i søvn igjen. Hadde jeg skullet gjort henne om igjen, hadde jeg nok heller satset på å ha henne ved siden av meg i sofaen eller i sjal eller noe slik at det ikke ble så oppstykket alt om kvelden. Storesøster fikk eget rom når hun var drøyt to år - da ble loftet ferdig slik at vi hadde mer enn et soverom. Hun fikk egen seng der, og vi snakket i forkant om at det var hennes seng. Når rommet ble ferdig, var hun helt klar for legge seg der om kveldene. Men hun kommer tuslende utpå natten inn til oss - og det er helt greit. Vi har forresten bygd ut 1,80-senga med en 1,20-seng, så plass er det nok av. Jeg synes jenta di er superheldig som har en mamma som deg som oppfyller hennes behov for nærhet! For det tror jeg du har helt rett i - det er et behov som er der. Jeg tror at den dagen Storesøster er klar for å sove alene hele natten, så gjør hun det. Inntil da - og etter det også - er det plass til henne hos oss når hun måtte ønske. Når det gjelder å slutte med nattamming har jeg intet å bidra med. Jeg ammer fortsatt begge - dag og natt.
Stolt mamma Skrevet 10. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2006 Tusen takk for svar Godt å høre at det er flere som har det som oss.. Er ikke lett når man dras i begge retnigner.. Jeg syns jo det er greit at hun ligger hos oss, men alle andre mener jo noe annet.. Så ble jeg litt lei meg da helsesøster sa at nå var det på tide å skjerpe inn all kosen. Måtte liksom ta tak i det nå hvis jeg skulle få av henne å være mammadalt. Hun mente at vi hadde gitt henne mer enn nok kjærlighet og oppmerksomhet og at vi måtte løsrive oss litt... Blir så forvirret av alt dette. Ønsker jo kun det beste for datteren min. Må jo kanskje begynne å trappe ned litt på pupping i og med at jeg skal begynne å jobbe.. Satser på at det ordner seg. Jeg har ihvertfall ikke tro på å slutte brått med amming og at jeg skal være borte fra henne ei hel helg.. Helsesøster får mene hva hun vil. Hun kjenner ikke min datters behov..
Gjest Skrevet 10. august 2006 #6 Skrevet 10. august 2006 Vi samsover til de er 1 1/2 - 2 år og så er de omtrent like lenge i egen seng på vårt rom før de flytter på eget rom. Det å flytte over til "eget" rom har blitt litt tidligere med de siste enn de første ungene rett og slett fordi de små synes det er mer spennende å sove på rom med søsknene enn med oss foreldrene og derfor selv ønsker å flytte dit. ;-) Fra de er små så har vi ikke noe stress med fast leggetid etc, men lar dem sovne til puppen når de blir trøtte og så ligger de først i fanget, når de blir større på sofaen og når de blir enda større kan vi ta å bære dem opp i senga vår og legge de der etter at de er sovnet. Det å kunne legge dem fra seg lærer man teknikken på etterhvert. En stund etter at jeg har sluttet helt å amme(stort sett har kvelds- og morgenammingen vært det siste det er blitt slutt på her) har vi gradvis flyttet dem over i egen seng etter at de er sovnet, og så har de fått komme tilbake til vår seng når de har hatt lyst til det. Etterhvert kommer de sjeldnere og sjeldnere. Det samme gjelder når de flytter over til eget rom. Har de lyst til å komme inn til oss utpå natta så får de det. Min erfaring er at så lenge de vet at de kan komme inn til oss om de føler for det så blir de trygge og begynner problemfritt å sove hele natta i egen seng.
Stolt mamma Skrevet 10. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2006 Tusen takk for svar Asterixa. Tror ikke jeg kommer til å stresse noe med det jeg heller.. ta det litt som det kommer. Eneste problemet jeg ser er når jeg skal begynne å jobbe igjen og hun skal i barnehage. Men hun blir vel kanskje såpass sliten da at det er lettere å få henne i seng da. Min plan er også å fortsette å amme og etterhvert kun morgen og kveld. Håper dette går seg til til jeg skal begynne på jobb. Jeg har 3 kvarter hver veg til jobb så det nytter ikke med ammepauser..hehe.. Tusen takk for svar. Føler meg litt bedre nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå