Gå til innhold

Luksusproblem....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler vi har et lite problem som jeg skulle tatt opp med mannen min. Håper at jeg kunne fått noen tips her til hvordan legge det frem?

Greia er at mannen min har en gutt på 8 år fra før. Sammen har vi en gutt på 1,5. Vi har hele tiden hatt han hver annen jul og det har jo egentlig fungert greit. Det er bare det at gutten får så sinnsykt mye gaver! Det er ikke tull om jeg sier at han får mer enn oss tre tilsammen.

De julene vi har han har vi pleid å være hos svigermor og vi må kjøre flere ganger for å få med oss alt sammen.

Både i farens og morens familier er det mye skilsmisser og "nye" familier blandet inn og veldig mange gir flere gaver, muligens fordi de ikke ser han så ofte...

Dessuten så skal jo alle gavene han får derfra tilbake dit igjen også så det er mye som ikke blir åpnet ordentlig både for at ingen deler skal bli borte og fordi han rett og slett ikke får tid.

Tenker også på at det blir urettferdig når lillegutt blir eldre at storebror skal pakke opp leeeeenge etter at han er ferdig med sine gaver.

Skulle gjerne snakket med mannen min om dette, men vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem på en ordentlig måte...

Må kanskje legge til at det jeg gjerne vil oppnå er at kun gavene fra pappaens familie og fra min familie, altså det som skal være her uansett, skal være med på julaften sammen med oss. Evnt også den fra mammaen og stefaren da.

Noen som har råd til meg og hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke an å legge det fram som bare veldig upraktisk, da? Å måtte kjøre flere ganger for å hente presanger høres jo helt sinnsykt ut.

Min samboer og hans eks deler 2.hver jul osv - og presangene fra den familien (den siden, liksom) hvor ungene ikke er på julaften, de får ungene en annen dag i jula (når de er hos den andre parten). Jeg var imot det i starten, altså to "julaftener" - men det lages ikke noe ekstra styr med gavene utenom julaften noe sted, og ungene synes det er bra - og vi slipper ekstra styr - så egentlig burde jo alle parter være fornøyd!

Jeg mener fortsatt at det "ideelle" hadde vært EN julaften, men det er ikke jeg som bestemmer (jeg er stemor til de tre til sambo), og både ungenes foreldre og ungene trives med det - så da har jeg svelget den kamelen for lengst og jatter med ;)

Men i deres tilfelle høres det jo ut som om det ideelle hadde vært å dele det...

Skrevet

Noen fler som har råd eller erfaringer å dele? HI

Skrevet

Hos oss gjør vi det sånn at gavene fra oss og fars familie åpner særkulls hos oss, gavene fra mor og den familien hos mor.. Det blir vel som 2 julaftner, men noen fordeler må det jo være med det at foreldrene ikke bor sammen lenger.. Synes det er helt greit at h*n får denne gleden, å det slipper samtidig å bli urettferdig for våre felles som ville fått mindre gaver.. Men her holder vi særkullsbarnet med alt h*n trenger ved samvær. Å alt vi kjøper og gaver til barnet blir her hos oss..

Skrevet

De som oppholder seg i samme hus (eventuelt treffes) julaften, gir hverandre gaver da.

Når det gjelder alle gaver som gis på forhånd, så dropper man greia med "ikke åpne før julaften".

Hvor kommer dette med "åpne masse gaver på julaften"? Og takke etterpå ved kort eller telefon evt. neste gang man ses?

Har det noe med religion å gjøre? Man skal jo være så glad hver julekveld, og da er det kanskje tryggest at barn og barnslige voksne får MASSE materielle ting på en gang?

Hva med litt samvær, litt Jesus-myter, og litt gaveutveksling mellom de tilstedeværende for å styrke bånd? Om barn har vondt av å åpne gaver fra folk når de får dem, (og å bli færdig med takkinga der og da), så dropp hele greia. Om Jesus vil at alle gaver skal åpnes på "hans" dag, så er han en snodig fyr.

Skrevet

Vi løste det enkelt nå i julen, da vi feiret med min bror og barn. Noen fikk fryktelig mange flere pakker enn andre og vi fordelte det ut over lillejulaften, julaften og 1.juledag da vi var hver for oss. Kanskje dere kan avtale med ekskonen til mannen din at de kan la gutten få åpne halvparten der før eller etter julen hos dere, slik at ikke det blir skjevt i forhold til fellesbarnet deres. Og evt snakke med besteforeldre, tanter og onkler etc og fortelle dem at de begrenser også antall pakker om det er noen som gir flere til ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...