Gå til innhold

Laktulose for å få igang fødsel?


-Juno-

Anbefalte innlegg

Har lest at lakserolje kan få igang fødsel, men gjelder det også laktulose, som er et avføringsmiddel? Kan få ut babyen nå! (Har ul termin i morgen..)

 

Hvis det funker på å få igang fødselen, hvor mye skal/kan/bør/må en ta da?

 

Blir veeeeeldig glad for svar nå altså, jenter:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. Ikke godt å si.. Men dette har jeg jo stående i kjøleskapet, kanskje jeg skal ta meg en slurk.. : ) Skader jo ikke å prøve.. : ) Sorry for dårlig svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tatt lactulose daglig (ca 20 ml) pga at jeg har hatt forstoppelse i svangerskapet, dette etter anbefaling fra JM. Jeg tror ikke lactulose kan sette i gang en fødsel, ihvertfall har det ikke gjort det hos meg, men jeg vet jo ikke hva som skjer om man drikker masse da, det tør jeg ikke prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he. Jeg tror ikke laktulose setter igang fødsel. Men det vil sikkert føre til at du må veldig mye på do:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor anbefalte lakserolje for å få fart på magen.. (er det det samme som laktulose?) Har også hørt at det kan sette igang fødsel.

Nevnte det for legen. Hun frarådet meg sterkt å bruke det, og forklarte følgende.

Har man en forstoppelse er det som regel i yterste delen av tarmen. Lakserolje fungerer på hele musklaturen i tarmen. Så når du skal slutte med oljen så er tarmen så avgengig av "hjelp" at det ikke er sikkert at den klarer jobben selv. Så det blir en ond sirkel..

Når det gjelder til bruk for å sette i gang fødsel, (det vil fortsatt gå ut over tarmen) må man drikke mye og du må være moden. Det som da kan skje er at du havner i en såkalt styrt fødsel der ting går veldig fort. Det kan føre til masse komplikasjoner, og uplanlagt keisersnitt. Min lege anbefaler å la naturen ordne opp. Fødselen kommer når alt er klart.. Vet det er kjipt å vente, er selv på overtid. 11 dager.. Lykketil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laktulose har ikke samme virkning som lakserolje - det er derfor den kan anbefales til gravide med treg mage/forstoppelse. laktulose påvirker ikke tarmen, og men gjør kun at avføringen blir "mykere" og dermed sklir lettere igjennom (sorry details!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lactulose er ikke noe avføringsmiddel. Består av vann og sukker. Den bare smører tarmen, slik at avføringen "glir" lettere, og ingenting blir tatt opp av kroppen. En blir heller ikke avhengige av den.

 

Tror nok ikke at lactulose kan være med på å sette igang fødselen. Men sikker kan man vel aldri være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter, da skal jeg ta laktulosen kun for å få ut bæsjen...! For der trengs det hjelp, som tydligvis flere av oss sliter med...!

 

Så får jeg vente til babyen finner ut av seg selv at han vil komme! Tør absolutt ikke ta noen sjanser med feks lakserolje nå..

 

Har termin i dag, håper så inderlig at jeg slipper å gå så langt over...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å være anonym nå, for dette er et stygt pek.. hehe. Men en gang putta en jeg kjenner masse lactulose i appelsinjuicen til en han bodde på hybel sammen med. Og da mener jeg masse! Sikkert ei hel sånn lita flaske. Det smaker jo bare søtt. Hybelkameraten ble utrolig dårlig i magen, feis og feis (stort og høyt!) hele dagen til han til slutt nesten eksploderte inne på dass. Så i rikelige mengder gir det samme effekt som noe sterkere, men fy flate så ubehagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten drakk han hele literen med appelsin-lactulose på en dag. Fyren ble jo tørst. Og jo mer han drakk, jo verre ble han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...