Cilie with the testpipeboy ;) Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Hei! Jeg ska gifte meg 9. september i år, og det er nå nøyaktig 1 mnd til.. Gleder meg! Et spørsmål; Jeg skal beholde mitt etternavn som eneste etternavn, er dette veldig uvanlig, eller er det flere her som har tenkt det samme? Nyskjerrig, da flere jeg har sagt det til har reagert på dette.. Hva synes dere om det?
Maud Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Jeg skal også beholde mitt etternavn. Skal heller ikke ta hans navn i tillegg til mitt. Vi har lange etternavn begge to, så det blir tungvint å skulle ha begge navnene.
Ann-ch. Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Hei! Jeg skal også gifte meg 9.sept:-) I dag tror jeg det er like vanlig å beholde sitt etternavn som å bytte til mannens. Tidene forandrer seg. Jeg selv har valgt å ta mannens sitt. Men så er jeg litt tradisjonell og gammeldags da:-) Lykke til på dagen.
mayaya Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Man kan, heldigvis, gjøre akkurat som man vil :-) Vi har valgt å sette sammen med bindestrek, siden ingen ville ta den andres bare, men kjenner mange som har beholdt sitt eget bare. Gjør som hjertet sier :-)
Mor til et enebarn Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Jeg skal ta hans etternavn. Han har et ganske vanlig etternavn, men syns vi skal ha felles siden vi har barn sammen:) Og siden jeg har 2 fornavn kommer jeg heller ikke til å beholde mitt som mellomnavn. Blir tungt med 4 navn hvor 2 av de tar et kvarters tid å skrive Men, tror nok at idag er alt vanlig. Beholde sitt eget, bruke begge med bindestrek eller bytte..
mayaya Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Det var det vi også tenkte, at marsbabyen vår skal f¨å samme navn som oss :-)
Dubbe Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Jeg kommer til å ta hans navn, samtidig som jeg beholder mitt navn
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Hos oss blir det til at han tar mitt etternavn. Vi synes det er en selvfølge at vi skal ha samme etternavn, men det er smak og behag...
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Jeg tok hans i tillegg til mitt. Begge har -sen navn og jeg har to fornavn, så alt i alt har jeg 4 navn ) Hehe.. Kjært barn har mange navn, ikke sant?
Etaner Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Jeg skal ta hans etternavn (er gift men har ikke ordnet med papirer ennå) Han har et skjeldent etternavn, bare hans familie som heter det. Men jeg beholder mitt som mellomnavn. Jeg vil at vi skal ha samme navn. Det er enklere når man reiser og i mange sammenhenger. Syns også det "samler" oss mer som en familie.
Cilie with the testpipeboy ;) Skrevet 9. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2006 Tusen takk for lykkeønsker, og i like måte!! Jeg liker best kun 1 fornavn og 1 etternavn, så våre fremtidige barn tar kun hans etternavn.. Begge er meget fornøyde med den løsningen..
pandabjørn Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 jeg tar samboerns etternavn og bruker mitt som mellomnavn synes det er det beste å ha det samme etternavnet som sambo har når vi gifter oss......
Temmelig hemmelig Skrevet 10. august 2006 #13 Skrevet 10. august 2006 Vi skal begge bytte til hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn til etternavn
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #14 Skrevet 10. august 2006 jeg skal også beholde etternavnet mitt.. tror det begynner å bli veldig vanlig
ladand# 02.09.06 Skrevet 10. august 2006 #15 Skrevet 10. august 2006 Vi heter Andersen og Anderssen, så det blir Anderssen. Det er mitt etternavn, men han får bytte. Blir liksom ikke så stor forskjell, hehe..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #16 Skrevet 12. august 2006 litt rart at debatten går på om en skal ha mannens eller ikke. Hadde håpet vi hadde kommet lengre enn som så. Er det utovertiss som bestemmer etternavn rundt om kring eller holder vi oss til gamle tradisjoner uten og tenke oss om ? Hvorfor ikke legge kjønn til side og finne ut hva dere vil hete og event. barn skal hete? Det er heldigvis blitt mer vanlig at man tar både hans og hennes med bindestrek nå, eller at man enes om det som er mest sjeldent eller noe sånt. Tror de fleste er mest " redd" for hva svigerforeldrene vil si om at godgutten deres skifter etternavn, men ikke bry dere og lev deres eget liv. Mange av oss født på 70 og 80 tallet fikk to etternavn, og det var slett ikke vanlig på den tiden, en må stå på litt for å få til endringer i samfunnet. Velg det etternavnet dere vil, uten og tenke på kjønn!!
Gjest Skrevet 12. august 2006 #17 Skrevet 12. august 2006 Da ei venninne av meg giftet seg, tok han etternavnet hennes! Litt uvanlig kjnskje...?
blåbæret Skrevet 12. august 2006 #18 Skrevet 12. august 2006 Jeg har gjort det samme som du skal gjøre! Lykke til på den store dagen!
brooklyn Skrevet 12. august 2006 #19 Skrevet 12. august 2006 Vi har faktisk gjort det slik at vi begge har tatt den andres navn i tillegg til vårt eget. Vår sønn har begge navnene våre med bindestrek og jeg ville også ha samme etternavn. Og der kom jammen min elskede og ville hete det samme som sønnen sin han også!! Så da er vi tre med det navnet i norge. veldig koselig!
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 12. august 2006 #20 Skrevet 12. august 2006 Jeg beholder kun mitt navn, tar ikke hans og han tar heller ikke mitt. Barna har begges navn. )
Anonym bruker Skrevet 13. august 2006 #21 Skrevet 13. august 2006 vi skal begge ha begges etternavn. jeg ville ikke kutte ut mitt etternavn, for jeg føler det er en så stor del av identiteten min. mer enn fornavnet mitt faktisk. da sa min kommende, uten at jeg hadde hintet noe, at han ville ha mitt navn også, slik at vi het det samme. så søt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå