scoobidoo Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Noen sier at barna blir meldt inn i statskirka selvom de ikke blir døpt. Noen som vet om dette stemmer?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 De blir ikke medlem men hvis ikke de er medlem av et annet trosamfunn får likevell statskirka penger for barna.
Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Hvis en eller begge av foreldrene står i den norske kirke, blir automatisk barnet skrevet inn selv om det ikke døpes. det vil stå som "medlem" der til barnet er 18 år. Hvis barnet ikke er døpt innen den tid, så skal det bli strøket fra listene. Det er derimot ikke alltid det skjer. Hele systemet der er temmelig råttent spør du meg. Men hvis ingen av foreldrene står i den norske kirke, så blir heller ikke barnet oppført der. Dette har jeg undersøkt!
scoobidoo Skrevet 9. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2006 Ok, greit å vite... Jeg er helt enig, ganske dustete hele opplegget...
Lumsk Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Med unntak av om det blir døpt inn i et annet trossamfunn antar jeg som kommer til å skje hos oss. Jeg tror det rotet som har vært med medlemslistene til Dnk blir ryddet opp i relativt snart. Jeg leste nylig en grundig artikkel som forklarte hvordan rotet oppsto. Det var faktisk ganske underholdende lesning, men sikkert ikke like underholdende for alle de som sto feiloppført:)
Arb.ledig husmor Skrevet 4. september 2006 #6 Skrevet 4. september 2006 Jeg fikk vite fra vår kirke, at ingen barn blir medlem i den norske kirke så lenge de ikke blir døpt.. Men skjønner jo lenger ned her på noen at dette kan være ulik praksis fra kirke til kirke... Jeg har selv alltid trodd at man MÅ være døpt for å stå som medlem.. har snakket med flere om dette, og alle har ulike meninger. Ta kontakt med din kirke om du er i tvil!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Det er nok desverre ikke riktig. Et vennepar av oss opplevde at deres barn sto registrert som medlemmer i statskirka selv om de ikke var døpt. Dette skjedde fordi far var medlem. Den eneste grunne til at de fant ut at barna var registrert i kirka, var at de fikk brev fra Brønnøysundregisteret om at barna deres var dobbeltregistrert. Mor hadde nemlig sendt brev til Human-Etisk forbund om at hun ville at den såkalte "kirkeskatten" skulle gå til HEF i steden for til statskirka. Vennene mine ble rimelig forbanna, selvsagt. For å være helt sikre, må dere sjekke. Særlig hvis den ene forelderen er medlem og den andre ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå