Gå til innhold

baby 7 mnd- pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 7 mnd og jeg lurer på om det er på tide å begynne med pottetrening?

vil ikke ha en som går med bleier til skolestart heller, og har ørt om andre som starter så tidlig.

noen med erfaring???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt.... Er du ikke helt god??

Kan fint bruke bleia en stund til. De er faktisk 6 år når de begynner på skolen, så du har god tid!!!!!

Skrevet

Har ingen erfaring, men det hørtes veeeldig tidlig ut.

Skrevet

Hæ? *ler* Mener du alvor? Ikke meningen å være slem, men det er ikke mulig å få et så lite barn tørr. Hvertfall ikke før de nærmer seg 2 år, så da kan du drive på å sette barnet ditt på potta leeeeenge, før han skjønner hva du vil han skal gjøre=P

Skrevet

kan ikke bruke bleie til han er 6 år da!!!!! når skal man begynne da? syns mange sliter sånn...kan vel ta lang tid å venne de av?

Skrevet

Hvis baby er forutsigbar så er det ikke noe i veien for å slippe noen bæsjebleier. Det er en del kulturer som nesten aldri bruker bleier. Krever mye av mor og tolking av signalene da!

Skrevet

jeg får vel vente litt da, men er drittlei av å skifte bleier....

HI

Skrevet

Synes det virker tidlig, de har jo ikke kontroll over urin og avføring så tidlig.

Hvis du bor i norge begynner ungene ikke på skolen før de har fylt eller det året de fyller 6 år, og det er da ingen som går med bleier da??????????

Skrevet

hehe,det er ikke vanskelig å se når han skal på do:-)

vi får prøve litt etterhvert.venne han til potta osv...men skjønner at jeg ikke har hastverk!

Skrevet

Jeg ble plassert på potte da jeg var 8 mnd, og bæsjebleiene ble borte ganske raskt... visstnok ;)

Lykke til!

Skrevet

Har ALDRI drevet med pottetrening vi, og eldstejenta slutta med bleier på eget initiativ da hun var 2 år og 10 mnd. Kunne ikke ha gått mer strykefritt!!

Er litt imot pottetrening i det hele tatt, fordi man kan ikke "trene" ungen til å bli mer moden. Mener jeg da:)

Skrevet

det finns noen samfunn hvor man fra fødslene av begyner med "pottetrening"

er ikke helt sikker på detajene men hele familien lange tisse lyder etter barnet har sist og så jubler de og roser barnet når han/hun gjør det hun skal.

om du søker på dette på nette så finner du sikkert infro om det

Skrevet

Hei.. Tanten min klarte etter i herdig og hard jobbing å fa kusinen min pottetrent da ho var 7 mnd, men jeg har tenkt å vente en god stunt til før jeg begynner med min 11 mnd gamle sønn

Skrevet

Pottetrening er kanskje litt drøyt, men å sette poden på potta eller holde ham over do ved stell eller når man ser at det er noe på gang er det ikke noe skadelig i det. Så lenge et evt. press om prestasjoner hviler på foreldrene og IKKE på barna! Se her: http://potte.blogspot.com/ Dette kalles Elimination Communication (EC) og handler om å lese babyens signaler og hjelpe dem til å tisse eller bæsje andre steder enn i bleia. Ingen skadelige effekter for babyen, men det krever litt av mamma og pappa.

Jeg satte delv jenta mi på potte da hun var 7 mnd, for da bæsjet hun HVER dag da hun satt på badegulvet (i bleia, da) og ventet på at jeg stelte meg. Jeg satte henne i stedet på potta, og da kom det bæsj så og si hver morgen. Hun fikk også mer riktig "trykkestilling", så hun reduserte fra 4-5 bæsjinger om dagen til ca. 2. Da hun var 13 mnd ville hun ikke sitte på potta lenger, så da droppet vi det.

Skrevet

Dette kan IKKE være seriøst ment.

Skrevet

hørtes sykt drøyt ut spør du meg...!!!!!!!

altfor tidlig, kan vel vente til de har rundet året hvertfall!

Skrevet

Om en baby signaliserer med kroppsspråket at den skal gjøre fra seg, og man fjerner bleia og holder de over do eller setter de på potte - hva er ekstremt eller sykt med det? Greit at ikke DU gidder å følge med, men sett litt utenfra - det er jo mer rart å la en baby få smørt inn hele underlivet med møkk? Vi bruker bleier, for jeg er for lat til å følge opp EC. Men ærlig talt, damer... Ligg unna ekstrem ordbruk og spar det til tilfeller der det trengs, ikke hiss dere opp bare fordi noen velger litt andre måter å gjøre ting på enn dere!

Skrevet

Jeg har også gjort dette i perioder. Ikke med potte, det har vi ikke enda, men jeg har holdt ham over vasken.

Men nå er det en stund siden sist, for han fant plutselig ut at han ikke ville mer. Men jeg opplevde akkurat det som fjummsi sier med at han fikk ut mer når han bæsjet og at det dermed ble færre "bæsjinger" totalt pr. dag.

Har egentlig en plan om å få kjøpt potte til ham og se om han er interessert, men det går i glemmeboken hele tiden.. :)

Skrevet

Mine foreldre satt meg og mine brødre på potta når vi ble store nok til å kunne sitte selv.Dette handler ikke om å få barnet bleiefri før det er ett år som enkelte tror her,men at barnet blir vant med å sitte på potte.Synes du skal gjøre det

Skrevet

herregud,seriøst? få ungen til å slutte med bleie så tidlig. det er vel litt i tidligste laget vel?slutta med bleie på sønnen min når han var 3 år. tok 14 dager så var han tør på natta og dagen.. det trenger ikke ta så lang tid,kommer bare ann på måten det blir gjort på..

lykke til. men tror ikke du får den 7mnd gamle babyen din til å slutte med bleie enda...

Skrevet

Man kan faktisk som noen riktig hevder lære seg å lese når barnet må gjøre fra seg, og dermed få barnet til å tisse/bæsje på potte/do/andre steder. På den måten slipper man en del utgifter på bleier. Men, dette kan på ingen måte betegnes som om at barnet er pottetrent. Det er KUN fordi foreldrene leser barnets kroppsspårk at ungen ikke tisser i bleia. Dersom foreldrene ikke følger med, ja så vil barnet tisse/bæsje på seg. Så ved å benytte denne metoden, så er det helt feil å påstå at barnet er tørr. Barna har ikke forutsetning for å kunne være renslige før rundt 15 måneders alder fordi det er først i denne alderen at nervesystemet som gjør at et barn kan kontroller uring og avføring er ferdig utviklet. Men som oftest bruker barna også en del månder på å lære seg å forstå kroppens signaler og hvordan de skal klare å holde igjen urinen eller avføring. Det er grunnen til at de fleste barna blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år.

Skrevet

Dette må da bare være tull?? Høres jo helt merkelig ut!! Akkurat som at jeg skulle begynt å pottetrent kasper nå.. ser det for meg. Jeg ser ikke på han når han tisser, og før han skal bæsje ser jeg ikke. Bare ser på han når han begynner å presse og da er det jo allerede for sent.

Får nok vente til han blir 2,5 år eller noe da ja..

Skrevet

Dette må være tull. Kan da virkelig ikke være lei av å skifte blei når ungen din ikke er mere enn 7mnd. Visste ikke helt hva du gikk til da du fikk barn eller?

Skrevet

har prøvd potta med jevne mellomrom fra eldste mann var 6 mnd, men han sluttet ikke med bleie før han var nesten 3 år alikevel. Har også prøvd potta på lillesnuppa noen ganger, men bare for å prøve, forventer ingenting. Dette med blærekontroll tror jeg er individuellt, merker at lillesnuppa kan gå i timer uten å tisse i bleia, og det har hun gjordt i flere måneder allerede. Men har på ingen måte tenkt å "pottetrene" henne enda. Hun er 9 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...