Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmmm det er kanskje vanlig, men her kommer presten hjem til meg og skal skravle om dåpen.. jeg trodde jeg måtte til han jeg... varer en sånn ting lenge? hva snakker man om? og kanskje et dumt spørsmål, men pleier man å servere presten noe? kaffe og sånt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det vi som dro til presten og ikke som hos deg, men vi var flere familier som var "kalt inn" til felles dåpssamtale i kirka.

Presten snakket om hvordan dåpsgudstjenesten forløper, litt om kirka, litt om bakgrunn for dåp, og han sjekket at de opplysningene han hadde fått, var korrekte. Var over i løpet av ca 45-60 min. Spurte ingen spørsmål om hvorfor vi valgte dåp, begrunnelse for valg av faddere, e.l.

Tror nok jeg ville budt presten på en enkel kopp kaffe og bittelitt å bite i, men var det ei kjekspakke jeg hadde i hus, så ble det kjeks. Jeg kom ikke til å bake noe for å ha til presten, nei. Vet det er stor forskjell på prester, mange er sånn som han jeg refererer til, mens noen er sånn som stiller trasige spørsmål... Håper du slipper intrikate spørsmål...! :-)

Skrevet

Dette var helt snodig. Jeg gikk inn her for å spørre om nøyaktig det samme, men da trengte jeg jo ikke det...

Skrevet

JEG SERVERTE VASFFLER OG KAFFE. EN LITEN TIME. VELDIG HYGGELIG. SNAKKET OM LØST OG FAST OG INFORMERTE HAN OM GANGEN I GUDSTJENESTEN. LEVBERTE FADDER BEVIS OG BA EN GREI BØNN FOR ANDRAS. IKKE MASSE GUDPREIK. HAN SKREV ETTER MITT ØNSKE EN HILSEN I ALBUMET HANS....

SOM SAGT VELDIG HYGGELIG

Skrevet

her hos oss er det vanlig at prestene kommer på besøk.

de pleier å si når de ringer at de ikke ønsker noe servering.men kaffe byr vi på.

snakker om gangen i gudstjenesten, han sier om det er flere barn som skal døpest ol. får listen med navn og adresse til fadderene,så sender han ut en liten brosjyre til fadderene.ei preste bruker å be for barn og foreldre, en annen har pleid å spurt hvorfor vi vil døpe litt, og siden vi ikke er gifte så pleier han å spørre om det er noe vi har tenkt på å gjøre.det varer ikke lenge

Skrevet

Interessant tråd!

Jeg bare lurer: er det så ille om presten spør hvorfor vi vil døpe barna? Hva er vi redd for?

Skrevet

Synes det høres koselig ut at presten kommer på besøk i stedet for at du må til kontoret hans/hennes. Det gjør det hele litt mer personlig, og å døpe barnet ditt er jo et veldig personlig valg? Så håper jeg at han spør masse spørsmål om både dåp og om valg av faddere slik at du får vist presten at du har tenkt igjennom valgene dine. Du ber jo om at barnet ditt skal bli et Guds barn, og det er jo et viktig valg. Lykke til - og kok kaffe!

Skrevet

nickoline 150406:

Ufint å skrike slikt. Slitsomt å lese.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Hos oss er det også vanlig at presten kommer innom oss. Og det er kjempekoselig. Jeg ville nok ha kokt kaffe og hatt ett eller annet å bite i. Vet at de ikke forventer noe, men hvis de har endel sånne samtaler på en dag og får kaffe overalt så kan det være godt med noe å bite i ved siden av. Jeg vet at jeg ihvertfall blir uvell av å drikke flere kopper kaffe uten å ha noe å spise til..

.

Presten her har forresten vært hjemme hos oss hver gang vi har hatt noe med kirken å gjøre (før bryllupet, før og etter begravelsen til vår eldste sønn som var dødfødt, og i forbindelse med andre dødsfall i familien).

Vi er ikke kristne noen av oss, men kommer fra kristne familier og ønsker å gi barna våre en forståelse av den kristne moralen som tross alt ligger til grunn for samfunnet vårt. Vi velger derfor å døpe dem.

Og jeg må si jeg setter stor pris på "presten vår" som er inneforstått med vårt livssyn, og som har lagt opp "våre" seremonier på en sånn måte at jeg aldri har følt at det har vært noen konflikt mellom seremonien og mitt livssyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...