julipia-06 Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Er det noen som har erfaring med å gi D-vitamindråper til baby? I forhold til tran. Når bør man begynne med det? Liker babyen det, eller smaker det stygt?
Ranveig R Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Vi begynte med tran då guten vår var rundt 6 veker gamal, men då han var 5-6 mnd fann han ut t det var mulig å spytte ut... Så då var det ikkje noko særleg vits i. Så no får han D-dråpar. Babyen skal berre ha 5 dråpar om dagen, og viss den har begynt med fast føde er det veldig enkelt å blande i maten. Får babyen mme kan du prøve å blande dråpane i melka. Dei smakar ikkje vondt slik som tran, det smakar vel egentlig berre matolje. Det er og mulig å dryppe dråpane rett i munnen på babyen (greitt dersom du fullammar). Helsesøster sa for øvrig at tran var å foretrekke, men at d-dråpar var ok viss babyen får i seg omega-3 utanom (f.eks. gjennom feit fisk). Viss det er umulig å få tran i babyen er det sjølvsagt bedre med d-dråpar enn ingenting, feit fisk eller ikkje.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Dersom baby får KUN mme, så skal du IKKE gi tran eller d-dråper.
*Magic* Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Hvorfor ikke? Det fikk jeg beskjed om på HS at jeg skulle gjøre.
Gjest irismor Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 I følge helsesøster skal man gi d.vit eller tran selv om babyn får mme.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Vi begynte med tran da babyen vår var 4 uker, men siden hun har refluks og gulper opp alt (tran setter flekker og som kjent stinker det), kjøpte vi A-D dråper i Sverige etter anbefaling fra legen på HS. Det virker ikke som det smaker noe spesielt av det,og de skal bare ha 5 dråper pr. dag- så det går veldig fint!
3tettesmå Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Jeg gir D-vit dråper. Har ikke forsøkt tran da så kan ikke sammenligne. Men det står på D-vit-flasken at det skal gis fra 2 uker-1 år. 5 dråper daglig. Jeg har smakt på det selv og det smaker ingenting - ikke noe lukt heller. Det består av D-vitaming og vegetabilsk olje(kokos). Jeg gir det med t-skje og det fungerer veldig fint. Noen ganger rynker babyen på panna, andre ganger ler og smiler han.Men ned går det hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå