lifa og Eline Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Ettersom jeg vet at det er mange erfarne mødre (fedre) her spør jeg her inne. Skal snart begynne å lage grønnsaksmoser til lille snuppa og har lest at potet ikke egner seg for frysing. Er det en erfaring dere støtter eller går det greit å fryse potet? Tror det var snakk om at en ikke smakte så godt etterpå.
ettbarnsmammaen Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Jeg har ikke hørt noe om det (men er nå ikke så erfaren heller, jeg da.) Nussas første møte med grønnsaker var litt most potet og gulrot, men det likte hun ikke noe særlig. Fant da frem en bok om barnemat som jeg kjøpte i Skottland for et par år siden, og laget følgende oppskrift: 350 g gulrøtter 175 g potet 50 g røde linser 1/2 ts malt koriander 300 ml mme (Jeg tilsatte også en liten kløft hvitløk.) Skjær gulrøtter og potet i små terninger. Vask og rens linsene godt. Ha alt i en kjele, og kok det til linsene er helt myke, ca 40-50 min. Tilsett litt vann etter hvert hvis det virker tørt. Mos det til en meget fin puré og frys ned i isterningbrett. Blandingen kan oppbevares i kjøleskap i 24 timer. Ingen usmak etter tining. Denne mosen smaker godt for voksne ganer også. Dette likte hun godt! Kjøpeglass med grønnsaksmos, derimot, likte hun ikke. Jeg tror mange barn liker mat med smak. Nå spiser hun "Mors lapskaus" fra Småfolk med god appetitt. Har et stor glass til ca 3 middager, så hun er ingen storspiser.
lifa og Eline Skrevet 8. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2006 Skal teste den ut, men jeg blir litt forvirret. Jeg trode man skulle introdusere en og en ukjent matvare pga. allergi eller er det kanskje ikke så farlignår det gjelder grønnsaker? Var på 6 mnd. kontrollen i dag og Eline har kun godt opp 240 gram den siste mnd. Til tross for grøt både morgen (1/2 porsj.)og kveld (hel p). så fikk bekjed at jeg burde begynne med grønnsaksmos. så lang har Elin etatt imot det hun har fått tilbud om med stor iver. Orker riktignok ikke så mye grøt på morningen men sitter og kommer med koselyder ved matingen, håper det fortsetter. Flott at du har funnet noe jenta de synes er godt, ettersom hun har vært litt vanskelig med maten og puppen. Håper det retter seg for dere og at hun begynner å ta til seg mer mat etterhvert.
Olivia38 Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Tenk heller matgrupper når det gjelder allergi. Melkeprodukt, glutenholdig, sitrusfrukt, osv. Tåler man ikke appelsiner, vil man antakelig ikke tåle sitroner heller. Og noen matvarer er det sjelden man opplever reaksjoner på. Tror aldri jeg har møtt noen som er allergisk mot biff og poteter!
ettbarnsmammaen Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Jeg prøvde den oppskriften fordi jeg anså ingrediensene som ganske "safe." Så inneholder den jo også morsmelkserstatning og linser og gir litt mer næring til en liten skrott enn bare gulrot og potet, som må være ganske smakløst og kjedelig selv for en liten baby. Er ikke så redd for allergiske reaksjoner så lenge jeg holder henne unna de matvarene man blir anbefalt å vente med.
lifa og Eline Skrevet 17. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2006 Nå først så jeg det stod linser og jeg som har kjøpt røde bønner. Hvor kjøper du røde linser hen? Er det noe de har feks. på Rema? Eline fikk glass med grønnsaksmos de siste dagene av ferien og det gikk ned på høykant. Virker som hun liker det meste, synes det er litt vanskelig da å bare skulle gi 2-3 t-skjeer. Lagde brokolli mos med poteter og gulerøtter og det var vist også veldig godt, og det er bra for det ligger noen måltider i fryseren av det nå.
Lukasmamma Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 har kjøpt røde linser i helsekosten. min lille Lukas er også glad i grønnsakmos. liker det mye bedre enn grøt. har kun gitt mos av potet/gulrot med litt kokevann og 1/2 teskje linfrøolje. dette går ned på høykant. har tenkt å forsøke broccoli og kålrot videre.. i kveld prøvde jeg ørsmå biter med grovt brød med leverpostei på. dette var visst også bedre enn grøt. ALT er visst bedre enn grøt. er lei av å kaste denne....
ettbarnsmammaen Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 Her må vi også kaste mye grøt. Grøtmåltidet tidlig om dagen kan vi bare kutte ut. Har begynt å gi Nussa Mors lapskaus (Småfolk) to ganger om dagen nå. Prøver som regel grøt om kvelden. Hun tar litt da. Brød med leverpostei har vi også forsøkt, men hun setter ofte de bittesmå bitene jeg gir i halsen eller samler det opp til en klump bak i munnen. I går var vi på IKEA. De har de gratis barnemat. Tok med oss et glass. De hadde bare en type, Nestles kalkungryte til 8 mnd. Prøvde den, men hun likte det ikke. (Hun har ikke likt noe av Nestles mat hittil) Svenske köttbullar derimot, som mamma og pappa spiste, likte hun- Hun smattet fornøyd i seg de 2-3 bittesmå bitene jeg ga henne. Jeg kjøper linser i innvandrerbutikker. På Grønnland får jeg to kilo for mellom 20 og 30 kroner. Bruker det mye i matlagingen ellers.
ettbarnsmammaen Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Ikke noe særlig vektøkning her heller, lifa, til tross for fast føde. Hun har gått opp gjennomsnittlig 66 gram per uke de siste seks ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå