Gå til innhold

hvilke gjøremål har barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått mange fine ritualer, og det kosligste er på formiddagen når vi alle sammen spiser en god lunch i lag. Å nr 2 på 21 mnd dekker på bordet til alle oss. Vi gir henne et fat om gangen og hun tar det og har sin egen rekkefølge hver gang. Først "pappa sin".. så "Mamma sin" osv.. til hun har dekt på til alle. Så glass til alle og bestikk. Når hun har fått siste kniv tar hun smøret og setter seg på sin plass og smører på brødskiva si.

hu er så stolt hver dag når hu er ferdig. Hu er også flink å hjelpe å rydde av bordet og ikke minst bake kaki me mamma..

hva gjør barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske masse hun liker å hjelpe til med. Dekke på og rydde av, finne fram og sette på plass stolen sin, strekke meg de rene tingene fra oppvaskmaskinen, røre i gryter, legge i vaskemaskinen. Trykke på knapper og skru på brytere, kaste søppel, rydde leker på plass, feie gulvet (ikke akkurat så mye hjelp, men). Mate katten, re opp, finne pålegg i kjøleskapet, tørke støv... Det er noe av det hun gjør. Storkoser seg med det, hun tar initiativ til alt selv. I dag fant hun en serviett på verandagulvet som hadde blåst ned. Hun tok den, gikk inn på kjøkkenet, flyttet en stol som sto i veien, og kastet den i søpla i benkeskapet. Lukket døra, og gikk og lekte videre på verandaen. Aner ikke hvor hun har arvet det fra, jeg er ikke så ryddig av meg...

Skrevet

Han vil helst gjøre alt.

Dekke på, smøre mat, vaske opp, sette i oppvaskmaskinen, moppe gulver, tørke støv, vanne blomster, sette igang vaskemaskinen og som han kaller det "koke å teke", men der går grensen. Liker ikke å ha han rundt komfyren, men da får han en bolle å røre i litt lenger borte på benken.

Han har ikke noe han gjør fast, men hjelper til mye fordi han har lyst.

Skrevet

Lillegutt rydder lekene sine,tar klær ut/inn av vaskemaskinen,setter den på,setter på oppvaskmaskinen,kaster øser, visper,slikkepotter ol.ned i kjøkkenskuffen,hjelper til ved sengeskift(bærer det inn på badet).Kommer ikke på noe mer i farta nå

Skrevet

Han liker å hjelpe å ta ut av oppvaskmaskinen - når jeg åpner den etter vask er han der med en gang for å ta ut av og gir meg så jeg kan sette på plass. Så pleier han å hjelpe til å ta ut av handleposene når vi har handlet:o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Poden har en egen hylle på vaskerommet. Der har han fått noen tomme flasker med vaskemiddel som jeg har skylt ut av og fylt på med litt vann, en liten bøtte, ett oppvaskhåndklede, støvklut og en liten vannkanne. Han har egen mopp og egen kost med feiebrett. Han styrer på, vasker klær og tørker støv og rydder fra skaper til skuffer. Feier gulvene og mopper etterpå.

Husarbeid er det morsomste vi kan gjøre sammen faktisk.

Skrevet

Hvor gamle er ungene deres som er med på sånne ting.. ?

Skrevet

Gutten min er snart to år og gjør dette: Tar ut klær av vaskemaskina, trykker på knappen når den skal på, dekker på bordet, tar skitne fat og kopper (av plast!!!;) oppi vasken (har kastet noen knuslige fat/glass oppi og, og dere kan vel tenke dere hvordan det gikk, hehe), vasker gulv, gir vovven namnam, tørker oppetter seg når han har sølt (det syns han er så gøy at han må søle litt til...), hjelper å bære skittentøyskorger mellom rommene, kaster boss. Det er det jeg kommer på nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...