Gå til innhold

Mugg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noe angående sopp/mugg på baderom.....inni dusjkabinettet vårt har det blitt helt svart i hjørnene...det er sånn eplate på veggene og gulvbelegg på gulvet....det er en gammel kjellerleilighet som vi leier midlertidig.....jeg lurer på om det kan være farlig for babyen, jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid.....jeg har prøvd å skrubbe det boert med domestos, men det går ikke bort....badet er uten vindu og bare en liten vifte som ikke virker.....skal jeg få en fagmann til å se på det? Vil det evt. bli utleierens ansvar å fikse det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som det kan være soppvekst. Hva slags sopp er en annen sak - du bør kontakte utleier og gjøre oppmerksom på forholdet.

Enkelte muggsopparter kan forårsake til dels alvorlige helseplager gjennom at mennesker puster inn sporene, og når det ikke er mulig å lufte ut badet skikkelig er sjansen stor for at akkurat disse soppene skal etablere seg. Det kan også være snakk om ren misfarging, men før eller siden vil soppen dukke opp.

Det er utleiers ansvar å tilse at boligen er i forsvarlig stand. Derfor skal ikke du selv kontakte saneringsfirma/muggsoppekspertise eller på eget initiativ forestå utbedring uten forutgående tillatelse fra huseieren.

Dersom utleier ikke bringer badet i forsvarlig stand innen rimelig tid, foreligger det en mangel ved leiligheten som gir grunnlag for at du kan holde tilbake deler av leien (sette det tilbakeholdte beløpet inn på sperret konto) inntil forholdet bringes i orden. Kontakt gjerne Leieboerforeningen eller Juss-Buss (http://www.jus.uio.no/jussbuss/) for juridisk rådgivning.

Skrevet

Vi hadde muggsopp på badet da jeg var gravid. Det endte med at vi midlertidig flyttet ut mens badet ble fikset. Hør med legen din om han mener at barnet kan ta skade av soppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...