Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jenta mi er 6 uker, og i dag var jeg på helsestasjonen og veide henne, for synes hun spiser litt for sjeldent om dagen. Det de sier om vektøkning pr uke, er det utfra sist hun ble veid (2 uker) eller utfra gjennomsnitt helt siden fødsel? Hvis det er alternativ 1 ligger hun godt an, lagt på seg 210g pr uke siste 4 uker, men hvis det er alt. 2 har hun kun lagt på se 135g pr uke..

Noen som vet? Forskjellen er jo ganske drastisk! Eneten har jeg en velfødd unge, eller så får hun altfor lite mat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg vil tro det er siden sist gang du veide.

De kan vel se på kurven hennes på helsestasjonen om hun ligger

under?

Min sønn er det motsatt med, han la på seg 5oog noen uker her og det

var vel litt i meste laget, men de sier de ikke kan bli tjukke av bare morsmelk.

Hilsen

Jajac

Skrevet

Takk for svar!

Jada, de kan se det der, men kontrollen er ikke før om nesten 2 uker. Kjipt å komme dit og få kjeft, så jeg stakk ned og veide selv i dagfor å ha en ide og evt gjøre noen tiltak. Det var ingen der jeg kunne spørre :(

Det er så fryktelig lett å føle seg som en dårlig mor!

Skrevet

Du skal iallefall ikke føle deg som noen dårlig mor. Babyer legger på seg i forskjellig tempo,men så lenge hun følger sin egen kurve er det ingen fare, det er vel fra veing til veieng man ser på hvor mye de har lagt på seg, iallefall er det det de ser på her på helsestasjonen.

Skrevet

de går jo også litt ned i starten og så for å begynne å legge på seg igjen, vikrker hun blid og fornøyd skal du ikke bekymre deg. De regulerer jo selv hvor mye mat de vil ha.

Skrevet

Vekt går i rykk og napp og normal vektoppgang er fra 120 - 210 gram pr uke er normalt ( men noen går opp mer og pr uke i starten og det er ikke noe farlig - de går som regel saktere opp etterhvert - noen blir skikkelige buddaher, men de skl likevel ikke "slankes" - det går av når de beveger seg mer når de begynner å bevege seg selv). Med andre ord er det ikke noe galt med vektoppgangen til frøkna di. hvis du synes hun spiser litt sjelden ( sjeldnere enn hver tredje time) legger du henn til litt oftere - hver andre time et par døgn så kommer hun nok inn i en rytme hvor hun spiser litt oftere enn hun gjør nå.

En enkelt uke eller en kortere periode hvor de går lite opp gjør ingenting - det er helheten som er viktig. Kanskje de har strekt seg ganske mye i en slik periode eller de har begynt å bevege seg mer -sparke og rulle etc

hilsen ammehjelper

lykke til - dette går bra skal du se. Kontakt ammehjelpen om du er usikker.

Skrevet

Sønnen vår går sakte opp i vekt (fødselsvekt 3916gr og veier nå rett under 5 kg etter 9 uker...), men har fått beskjed av lege om å ikke stresse. På helsestasjonen var de veldig bekymra, og jeg gikk glad inn på helsestasjonen og gråtende ut opptil flere ganger (veide 2 ganger i uka). Legen synes dette var leit. Men gutten ligger foran i utvikling både fysisk og mentalt. Han er mye våken, strekker seg i lengden og er kjempesterk. Så kanskje noen blir tjukke og andre mer aktive. Svigermor sier at tjukke babyer har vanskeligere for å reise seg og bevege seg. Kanskje hun bare er supportiv.

Mor og kone til stælken og stælken junior

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...