Gå til innhold

Blir stipend omgjort til studielån hvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

man mottar os+stønad til utdanning fra tk? Er det sånn jeg har forstått det?

I så fall er det jo liten vits å søke stipend vel....

Noen som vet ?

Videoannonse
Annonse
Gjest marie-s
Skrevet

Når du søker stipend/lån fra lånekassen får du i første omgang det meste som lån, kun en liten andel kommer i form av forsøgrerstipend. Så etterhvert som du består eksamener blir deler av lånet omgjort til stipend ut i fra hvor høy inntekt du har hatt.

Skrevet

Ok, takk !

Da tror jeg at jeg i første omgang ikke søker stipend-lån.

Har nok lån foreløpig, og prøve å greie meg på det jeg har av inntekt.

Skrevet

Hei

Du har krav på fødselsstipend fra lånekassen - i tillegg til overgangsstønad - hvis du har vært student 6mnd før fødsel og ellers fyller kravene til støtte fra lånekassen, at du ikke er mer enn 1år forsinket etc.

Hilsen student og nybakt mor

Skrevet

Hei

fribeløpet på trygd (os) er rundt 60 000 kr, alt over dette gjør at man får mer lån enn andre studenter uten inntekt. Jeg har også litt jobb (ca 4000 kr i mnd) som gjør at jeg nesten ikke får noe som stipend, alt blir lån.

Så klarer du deg uten, så gjør det. Men tar du bare støtte et halv år, så er grensen mye høyere. Da kan man søke om feks bare stipend.

Skrevet

Dette skoleåret hadde jeg både stipend og lån, men for noen år siden hadde jeg bare stipend. Tok da almennfag pbg heltid og fikk 2500 pr mnd. Pluss 18000 i august og 12000 i januar. Så det kan ha mye for seg å bare søke stipend også!

Skrevet

Det er bare å søke om stipend, for du må krysse av for inntekter og stønader fra Trygdekontor ol, og legge ved vedtaket fra Trygdekontoret om hvor mye du får derfra. Dersom du søker høyere utdanning enn vgs så kan du motta begge deler, men i vgs så må du velge en av delene, pga overgangsstønad regnes som inntekt og grensen der er ca 5000-6000 kr pr måned og overgangsstønaden utgjør jo mer enn det.

Skrevet

Man kan få både lån og stipend på vgs også. Overgangsstønad regnes som det det er, en type trygd.

Skrevet

Ja, bare at grensene for hvor mye trygd man kan ha er mye lavere enn de som har "vanlig lønn" Man kan jo få forsørgerstipend i tillegg til det vanlige stipendet. det blir faktisk først utbet som stipend, men det hender de omgjør deler el hele til lån om man har tjent for mye el ikke fullført skolen. Det er viktig å sjekket om de har vurdert stipendet. ikke helt ukjent at de glemmer det også vet gjerne ikke folk om det en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...