mummiboy 21.07.06 Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Jeg tror jeg har for lite melk til sønnen min på snart 3 uker, det er så frustrerende, han skriker når jeg ammer han og han virker ikke mett i det hele tatt. Har begynt med NAN nå, men er usikker på hvor mye jeg skal gi han, noen som har forslag på hva jeg skal gjøre ? Han har også problemer med å sove, sover ca 6 timer i døgnet, og det er jo langt i fra normalt..? Håper noen har noe kloke svar til meg
Anonym bruker Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Du har samme problem som en venninne. Hun måtte til helsestasjon for å veie barnet tidlig om morningen, for så å komme tilbake om ettermiddagen. For å se om barnet la på seg. Det var en stressende tid, og til slutt fikk venninnen min nok. Hun begynte med mme og da gikk alt så mye bedre. Du kan jo pumpe deg ( dette gjorde også hun) og skrive opp hvor mye mm han får. Det er viktigere med mamming enn amming!
3tettesmå Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Jeg syns i hvert fall du skal kontakte helsestasjonen så du kan få veid han og virkelig se om han får for lite melk.(Ellers er det et godt tegn at han har 5-6 våte bleier i døgnet og gul, kornete avføring) Er det tilfellet at du har for lite melk er det jo fullt mulig å øke melkeproduksjonen ved hyppig amming og evt pumping etter hvert måltid. Den melken du pumper ut gir du rett etter amming og er det nødvendig med NAN i tillegg skal dette også gis rett etter amming. Det letteste er jo hvis du har noen som kan hjelpe deg med å gi utpumpet melk/NAN rett etter ammingene for da kan du sette deg ned å få pumpet ut melk i mens. Det mest praktiske er å pumpe ut melk som så gis til neste måltid så ikke matøktene dras ut for lang tid (det er jo særlig viktig hvis gutten din sover lite). Det er veldig slitsomt å gjennomføre dette, men ofte verdt slitet! For meg tok det ca en uke å få nok melk med dette programmet - da ammet jeg minimum hver 3. time og pumpet etterpå og ga NAN i tillegg. I ettertid er jeg sikker på at det hadde gått mye fortere hvis jeg ikke hadde gitt så mye NAN, men ble så redd for at babyen skulle få for lite mat. Når det gjelder søvnen kan det jo skyldes at han ikke er ordentlig mett, men det fins jo selvfølgelig andre forklaringer også. Noen babyer sover rett og slett mindre enn andre, men jeg er enig i at 6 timer er for lite. Er det enkelte måter/situasjoner han sover lettere enn andre? Kanskje han har behov for mye nærhet og ikke vil sove alene? Har du forsøkt å ha han i bæreslynge? Sover han i vogna når du er ute og triller? Ønsker deg lykke til! Håper dette var til litt hjelp:-) Men syns det viktigste rådet er at du kontakter helsestasjonen som kan vurdere om barnet ditt for nok mat!
alvefrøken Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 De anmefaler fullamming til de er seks måneder. Jeg gjør det fortsatt og tulla er 5 mnd. Prøv å drikk masse vann, ammete, havreoppkok, og prøv å få sov. Få pappaen til å passe litt, så du selv kan sove noen timer. Selv merket jeg at det ble mye mere melk, når jeg sov godt. At han skriker trenger ikke å bety at han han er sulten. Det kan være at han har vondt i magen sin. Sett pappaen til byssing og bæring av baby. Noen babyer sove best når de får nærhet. Ring ammehjelpen om du står fast. Lykke til med ammingen
petiteM's Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 Det viktigste er at du tar det med ro, og slapper av så godt du kan. Jeg har selv vært gjennom masse stress ang. ammingen, og melkeproduksjonen blir utrolog fort påvirket av en sliten mor.. Mye gode råd over her. Det er viktig å amme ofte for å få opp produksjonen. Evt kan du skaffe deg en pumpe for å bruke innimellom. Prøv å unngå tillegg, og sett heller av noen dager hvor du kobler babyen på brystet "hele tiden" for å få opp produksjonen. Pappa'n får heller stille opp å gjøre alt annet (bla ta babyen innimellom, lage mat til deg osv.). Ellers har jeg et eget regime for melkeproduksjonen (blir nemlig utrolig lett påvirket av psyken min...). Funker veldig bra: Ammete - morgen/kveld, skal påvirke melkeproduksjonen Havregrøt/suppe - morgen/kveld, havre får opp produksjonen og letter utdrivning. Lecithin kapsler - fås på helsekost, letter utdrivning og "flyt" Ellers har jeg gått til akupunktur med stor suksess:-) Du kan også stimulere punktet for melkeproduksjon selv med en negl eller tennene. Det sitter rett under lillefingerneglen. Lykke til, ikke gi opp!
mummiboy 21.07.06 Skrevet 7. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2006 Tusen takk for gode svar! jeg ammer og gir tillegg til han er fornøyd, men problemet nå er at han sovner ved puppen etter ca 10 min, så sover han kanskje 5 min før han vokner og vil ha mer mat, sånn kan det fortsette i evigheter. Han nekter å sove i sengen sin, en sjelden gang kan han sovne i vognen sin, veldig slitsomt dette her. Om natten ligger han sammen med oss, så jeg har ikke sovet et sekund etter han ble fødd for 17 dager siden!! Skal på barselavdelinga i dag for samtale og helsestasjon i morgen, håper bare ting løser seg snart og jeg får en fornøyd baby..!
Halloween-mamma Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Ser du har fått masse gode råd allerede. Tenkte bare å nevne at min gutt hadde veldig vondt i magen helt til jeg sluttet med melkeprodukter. Så hvis du ikke har prøvd allerede så ville jeg kuttet ut ost, melk og yoghurt i noen dager for å se om det hjalp på hylingen..
alvefrøken Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Prøv å kil i nakken eller massere fotsålene mens du ammer, kanskje han ikke faller i søvn så lett Hadde samme problemet med snuppa mi
Sivalur Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Jeg gjorde også som humle over her den første uken hjemme. Han hadde bare gått ned i vekt de første 10 dagene så jeg måtte ta tak for å få opp produksjonen. Var veldig bestemt på at jeg kun skulle amme. På barselpoliklinikken fikk jeg beskjed om å pumpe meg mellom måltidene for å få opp produksjonen, og gi nan i tillegg til amming. Tror jeg ga nan totalt 3 ganger, ellers ga jeg utpumpet melk. Det var litt styr, pumpet 4 ganger dagen og da ble det jo også en del koking av utstyr. Heldigvis var pappaen hjemme fra jobb og kunne hjelpe til med mating fra kopp og koking av utstyr. Det lønte seg.. etter noen dager flommet jeg over av melk. Har dobbel elektrisk pumpe fra medela, er kjempefornøyd med den og den funket hvertfall på å få opp produksjonen.Når det gjelder soving kan jeg ikke gi noen råd da jeg selv har et murmeldyr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå