Gå til innhold

Blir litt sinna jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner har et barn på 14 måneder. Hun er alenemor.

Helt siden babyen var temmelig liten har den vært passet mye av både mormoren, tanten og annen familie. Både i korte perioder og 1-2 dager i slengen.

Nå har hun begynt å jobbe igjen, og babyen er hos dagmamma i ukedagene. I tillegg, fikk jeg høre idag, jobber hun HVER helg, fordi hun får 100% overtid, noe som betyr at babyen er hos forskjellige barnevakter i helgene også!

Og jeg blir så sur på babyens vegne, for den gir tydelige tegn til å være misfornøyd med situasjonen..Dvs. sutrer og griner med EN gang moren forsvinner ut av syne og vil helst ikke bli overlatt til andre mennesker. Det er heller ikke nytt at babyen oppfører seg slik, den har vært sånn i minst et halvt år nå! Og den har vært kasteball siden den var 3-4 måneder!

Jeg tenker umiddelbart at denne babyen trenger trygghet, og en mer stabil tilværelse, men slik det er nå så kommer jo babyen bare hjem til mammaen for å spise kvelds og sove!

Skjønner til en viss grad at moren gjerne ville tilbake til arbeid, noen er jo mer rastløse enn andre på den måten. Men som foreldre synes jeg man burde tenke mer på barna enn på eventuelle sjefer som trygler og ber... Synes rett og slett det er temmelig frekt å behandle ungen sin på denne måten, jeg!!

...måtte bare få det ut! Har irritert meg over dette i hele dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes jeg også!

Og så sier folk til meg at jeg er 'så heldig' med min gutt.. som er den rake motsetning av babyen til min venninne! Men er det rart da?? Min gutt vet jo at han kommer tilbake til mammaen med en gang han gir tegn til det.. Babyen til venninnen min vet ikke om de som plutselig vil holde kommer til å ta den med seg hjem og "passe på den" i to dager før den endelig får komme tilbake til mammaen!!

Skrevet

Huff - det var trist lesing

*rister på hodet*

Skrevet

huff, så får liksom den stakkars lille gutten "rykte" på seg for å være den "umulige", fikk helt vondt jeg nå

Skrevet

Tror det er flere som rister på hodet over hvordan hun velger å gjøre ting. Men ingen som tar tak i det.. Jeg har ikke snakket med henne siden hun begynte å jobbe igjen, men jeg snakket jo endel med henne før det om at det kanskje ville vært ok å f.eks. kun jobbe 80% og ha en ekstra fridag i uken til bebisen.. Men hun er typen som bare MÅ vite hva som skjer på jobb til enhver tid og som presser seg selv langt for å være den beste arbeideren osv...så hun finner alltid unnskyldninger for hvorfor akkurat hun aldri kan ha fri.

Moren og tanten er vel sikkert glad til - for de er begge sånne som liker å være "favoritten" til ungene... dvs. de gjør hva de kan for å skjemme babyen bort slik at den liker dem best..heller ikke til fordel for barna i grunnen, siden det som oftest fører til at de blir fort med godteri!

Argh, blir enda mer sinna nå når jeg skriver om dette.

Skrevet

Man bør ikke sette barn til verden dersom man ikke har tid til å ta seg av dem!!!!

Kjenner det krymper seg i magen, og synes dette grenser til omsorgssvikt!

Skrevet

Ja, jeg synes faktisk selv at dette ser verre ut "på trykk" enn når jeg bare gikk rundt og tenkte på det på egen hånd..

Tror jeg må snakke med henne selv en av dagene for å høre hva hun egentlig tenker om dette selv.

Hvor melder man egentlig fra dersom man blir bekymret nok? Er det rett til barnevernet?!

Skrevet

Og helt til nå har jeg tenkt litt sånn "Ja, ja" om dette med at hun har så mye barnevakter, for hun har jo tross alt hatt barnet hos seg mesteparten av tiden. Men etter at hun begynte å jobbe ser jo regnestykket så utrolig mye verre ut.

Skrevet

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet ja! Da må de vurdere saken!

Skrevet

Vi bør kansje tenke litt på hvorfor hun gjør dette her?! Kansje hun hater faren til barnet og babyen var uønsket. Kan ikke du snakke med henne og fortelle at babyen trenger henne og at hva som har hendt er ikke babyens feil men hennes. Håper hun innser det.

Skrevet

Du med den barnevernkommentaren..

Tror du trenger å vite hva barnevernet setter som kriterier for å ta vekk barnet fra moren.

Hilsen en som jobber der.

Skrevet

Så utrolig kjipe dere er. Dette er en side av saken. Hun er alenemor. Hva pokker vet dere egentlig om hva som gjør at hun prioriterer å jobbe?

Og hadde dere likt at andre gir uttrykk for å kjenne deres barn bedre enn dere selv? Minner mye om kommentarer som "stakkar, han er nok sulten.." og "stakkar, han har nok vondt i magen.." Men som mor og den som kjenner barnet best vet jeg om det er noe galt eller ei. Og regner da vitterlig med at denne moren også kjenner sitt barn best.

Syns dere minner om en gjeng med fjortiser som henger i skolegården og finner en dere kan mobbe, som ikke har mulighet til å forsvare seg..

Håper dere selv ikke kommer til å opplever det samme.

Skam dere.

Skrevet

"Bra" at det er to da som forsvarer en voksen istedet for et lite uskyldig barn som tydeligvis bare er en kasteball her

Skrevet

Det er ikke lett å være alenemor økonomisk sett, det kan jo hende at hun rett og slett MÅ jobbe så mye for å få endene til å møtes. Dessuten overlater hun barnet i trygge hender vil jeg tro, til mennesker hun selv kjenner og er fortrolig med.

Skrevet

Nei, jeg er alenemor selv jeg, så jeg vet jo at det ikke er enkelt. Og derfor har jeg til en viss grad skjønt hvorfor hun har hatt så mye pass til babyen hittil.

Men jeg vet at det ikke er økonomiske årsaker til at hun jobber SÅ mye.. Det henne og jeg snakket om tidligere var jo at hun kunne jobbe mindre enn 100% og at OS da ville dekke det resterende slik at hun ville ha samme inntekt som om hun jobbet fullt. Hun var ikke heeelt med på tanken, men mest fordi hun ville gå glipp av en dag på jobb (med kollegaene) ... men jeg håpet likevel at hun ville merke når hun begynte i jobb igjen at det var deilig med den ene fridagen ekstra jeg da.

Dette er en person jeg kjenner ganske godt, altså, ellers hadde jeg ikke involvert meg.

Skrevet

er det ikke dumt for et barn og være 80% i barnehagen?

jeg ville tror at barnet da fort falt litt utenom, siden han/hun ikke fikk med seg hva som skjedde når han ikke var der. er ikke noe gøy når alle snakker om turen i går og så var ikke han/hun med.

jeg vet at jeg heller kommer til og hente barnet til tidligere noen dager en og ha han der 80%. det er mange barnehage tanter som har frarådet meg dette.

Skrevet

Det barnet som det er snakk om her er hos dagmamma, ikke barnehage.

I forhold til det du sier så kan det jo godt være at det blir slik at de føler de går glipp av ting når barna blir større. Akkurat for ettåringer vet jeg ikke om det er så nøye? Og hva med dem som har halv plass i barnehage da? Er jo mye de også går glipp av si barnehagen..Men de får jo vært mer sammen med foreldre og eventuelle småsøsken. For min del teller det minst like mye.

Er det noe barn bør lære er det jo nettopp at man ikke alltid trenger å være med på alt det de andre barna gjør. Jeg kjenner noen som gjør ALT for at ungene skal få sett premierene på alle store kinofilmer, fordi de ikke vil at barna (8 - 16 år) skal måtte komme på skolen morgenen etter og ikke kunne være med og snakke om den aktuelle filmen. Da synes jeg det har gått litt for langt.

Skrevet

Jeg er enig med KaMa,denne moren har sikkert sine grunner for å gjøre som hun gjør.Hvis H.I er så bekymret så bør du ta en prat med henne eller eventuelt tilby henne hjelp.Jeg synes kvinner skulle bli mye flinkere til å hjelpe hverandre istedet for å rakke ned på hverandre.Jeg tviler også på at dette er en barnevernssak,hvis ikke det er andre aspekt ved saken som ikke er kommet frem.

Skrevet

nå har jeg ikke så videre stor erfaring med 1 åringer. så skal ikke utalle meg noe videre.

det er bare 3 av venninnene mine sm jobber i barnehage som har vært veldig tydlige på at jeg burde gå for 100%. siden barn lett kan føle seg utenfor.

nå blir det jo litt anderledes med filmer og sånt, for det er jo ikke noe alle barna i barnehagen/dagmammaen gjør sammen.

Skrevet

Joda, jeg skal jo snakke med henne om dette. Men jeg synes det er lite pent overfor et barn å gjøre slikt, uansett hvilke grunner man har. Selvfølgelig finnes det ekstreme tilfeller der foreldre ikke har noe valg, men jeg vet jo at det ikke er slik her.

Som alenemamma så føler jeg personlig et ekstra ansvar i og med at gutten min kun har meg som tar seg av ham.. for at jeg skal ha nok tid til ham så føler jeg selv at det ville blitt for mye for meg å jobbe fullt. Men jeg har såklart forståelse for at andre ser det annerledes enn meg.

Det jeg har vansker med å skjønne er at man kan velge å arbeide enda mer, det er jo faktisk snakk om 7 dager i uken her. Synes det er for mye enten barnet er 1 år eller 3 år eller 7 år, jeg da....

Skrevet

Jeg må bare si meg enig med KaMa her.Det kan være mange grunner til at denne moren gjør som hun gjør....

Skrevet

Jeg syns du burde finne noe annet å irritere deg over jeg. Se litt inn i deg selv og på ditt eget liv så er det sikkert noe å finne der. Ærlig talt! Hvem tror du at du er som kan dømme et annet menneske uten at du vet alt som kan ligge bak. Du ser nok det du vil se, og fysjameg så sneversynt du er! Skam deg! Tenk på om noen andre har slike tanker om deg som mor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...